Chase

22-10-2005

2.5

Chase (DVD)

Sandy Albright (Jennifer O’Neill) is een succesvol advocaat in California. Als haar vader overlijdt keert ze terug naar haar geboortedorp, wat vele herinneringen terug brengt.
Wanneer ze haar geliefde leermeester, rechter Pettit (Richard Farnsworth) in de rechtbank opzoekt, benoemt hij haar tot pro deo advocaat van een immigrant die van een misdaad verdacht wordt. De immigrant is opgepakt door hulpsheriff Larry Butler (Michael Parks) en zijn partner Craig Phelan (Terence Knox). Butler past nogal hardhandige methoden toe en neemt het daarbij met de wet niet zo nauw. Als korte tijd later Pettitt wordt vermoord, is de immigrant de eerste verdachte. Wat Sandy betreft staat de schuld van de man nog niet vast. Maar nog voordat de vermeende moordenaar voor de rechtbank kan worden geleid, raakt Sandy verwikkeld in een keiharde strijd met de corrupte Butler en enkele van zijn vijandige handlangers. Deze nietsontziende Butler heeft alle reden om te voorkomen dat noch Sandy, noch haar cliënt voor de rechter verschijnt.

Chase is een voor CBS geproduceerde televisiefilm uit het midden van de jaren ’80. Een lowbudget productie met een tamelijk rechtlijnig verhaal. Weinig verrassend, vol met stereotypes en zeer voorspelbaar verlopend verhaal. Beetje spanning, beetje actie en aardige acteerwerk. Wat moet je er eigenlijk nog meer van zeggen. Behalve dat acteur Richard Farnsworth, die de rol van rechter Pettitt speelt, voor deze rol een Golden Globe nominatie kreeg. Het verhaal is geschreven door David E. Peckinpah, neef van de bekende regisseur Sam Peckinpah. De film is leuk voor televisie, maar of het een DVD waard is?

Jaar: 1985
Speelduur: 91 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558096

• Niets

De film staat in het originele beeldformaat van 1.33:1 full frame op DVD. Beeldkwaliteit is in het algemeen redelijk. Kleuren ogen goed en natuurlijk. De scherpte van het beeld is meestentijds redelijk goed. Maar er zijn ook diverse scènes waarbij het beeld veel minder scherp en gedetailleerd is. Het lijkt wel of er dan vaseline op de lens heeft gezeten. Dit zijn dan meestal de scènes met hoofdrolspeelster Jennifer O’Neill in een close up. Je vraagt je af waarom …. De verschillende screenshots bij deze recensie geven je een indruk van de wat wisselende beeldkwaliteit. Contrast is redelijk met een niet geheel correct zwartniveau. Donkere scènes neigen naar het donkergrijs. Edge enhancement is nauwelijks toegepast. Beeldruis is wel aanwezig, soms zelf tamelijk nadrukkelijk. Af en toe zitten er spetters of krasjes in het beeld.
De film is verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig en enkellaags), waardoor geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een wat groot lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt, waardoor het geluid mono is. Voordeel van deze methode is dat het geluid nu uit de, kwalitatief veelal meestal betere, frontspeakers komt.
De film is voornamelijk dialoog georiënteerd, dus meestentijds ervaar je de monotrack niet als gemis. De momenten dat er wel muziek wordt gebruikt, komt deze met een zeer beperkt frequentiebereik uit de speakers. De totale soundtrack klinkt wat iel, laag is nauwelijks aanwezig in de soundtrack. Subwoofer en surrounds hebben deze film vrijaf gekregen. De dialogen zijn verder goed te verstaan, maar klinken ietwat gematteerd door de beperkingen in het hoog.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze uitgave niet.

Chase is een voor CBS geproduceerde televisiefilm uit het midden van de jaren ’80. Een lowbudget productie met een tamelijk rechtlijnig verhaal over een succesvol advocate die in haar geboortedorp in conflict komt met een corrupte hulpsheriff.
De film is door Paramount uitgebracht met redelijk beeld- geluidskwaliteit. Verder een kale DVD, extra’s zijn er niet.