Robin Gibb - Live with The Neue Philharmonie Frankfurt Orchestra

04-11-2005

6.3

Robin Gibb - Live with The Neue Philharmonie Frankfurt Orchestra (DVD)

Op zaterdag 18 september 2004 gaf Robin Gibb met zijn band in Bonn een concert, waarbij hij ook begeleid werd door het Neue Philharmonie Frankfurt Orchestra. Robin Gibb is één van de Gibb broers die tientallen jaren lang de uitermate populaire Bee Gees vormden. Het is dus geen verrassing dat op het programma vooral de klassiekers van de Bee Gees prijken. Maar ook diverse nummers uit de ook succesvolle solocarrière van Robin Gibb. Je kunt genieten van de volgende nummers in de registratie van dit concert:

1. Night Fever
2. I’ve Gotta Get A Message To You
3. How Deep Is Your Love
4. Nights On Broadway
5. Love Hurts
6. Massachusetts
7. My Lover’s Prayer
8. New York Mining Disaster 1941
9. Please
10. Saved By The Bell
11. To Love Somebody
12. Words
13. You Win Again
14. Juliet
15. Tragedy
16. Jive Talkin’
17. Stayin’ Alive

Tot de plotse dood van Maurice Gibb, de tweelingbroer Robin Gibb, in januari 2003, traden de drie broers Barry, Robin en Maurice Gibb nog steeds met ontzettend veel succes op als de Bee Gees. Het unieke stemgeluid, met onder andere het hoge stemgeluid van Barry, was zo kenmerkend voor deze bijzonder populaire popgroep. Wie kent niet hun hits als Massachusetts of Stayin’ Alive, Night Fever en How Deep Is Your Love.
Robin Gibb heeft naast de Bee Gees ook een succesvolle solocarrière. Om zijn nieuwe soloalbum ‘Magnet’ promotioneel te ondersteunen, trad hij in 2004 in een serie concerten op. Naast nummers van dit nieuwe album, zong hij uiteraard ook uit het omvangrijke Bee Gees repertoire. Uniek bij dit concert is de combinatie met een klassiek orkest aangevuld met zijn eigen band. Waarbij de laatste vooral akoestische instrumenten speelden. Het geheel geeft de zo bekende liedjes een nieuw geluid. Je moet er wel van houden. De liedjes van de Bee Gees liggen in het algemeen tamelijk gemakkelijk in het gehoor. In deze live uitvoering ligt het tempo van de gespeelde liedjes een streepje lager en geeft de toevoeging van het orkest het klankbeeld iets bombastisch.
Het aanwezige publiek is dolenthousiast, waar Robin Gibb zichtbaar van geniet. De bijdrage van het publiek komt tot een soort climax bij het liedje ‘Juliet’ als het publiek na het liedje het refrein nog eens dunnetjes overdoet en de band instrumentaal bijvalt. Hoewel niet alle noten perfect gezongen worden, is te merken dat Robin Gibb geniet van de muziek en het publiek trakteert op een sfeervol concert.

Genre: Muziek
Jaar: 2004
Speelduur: 75 min
Verpakking: Double transparant keep case
Ondertiteling: Geen
Uitgever: PIAS
EAN: 5034504903494

• Interview
  • Photo Gallery
  • CD
  • Bonustrack 'Emition'

Het concert is in breedbeeld vastgelegd met de beeldverhouding 1.78:1 en staat anamorf op de schijf. De beeldkwaliteit is zeer goed. De kleuren van de belichting van het concert worden goed weergegeven. Bij het concert is natuurlijk sprake van wat gedimd licht en een donkere omgeving, maar gelukkig zijn zowel het contrast als het zwartniveau allebei goed. Scherpte en detaillering zijn beide ook prima. Alles bij elkaar een fraai beeld, waarbij het concert met een traditioneel en rustig camerawerk vastgelegd is.
Het concert is verdeeld in 17 tracks, elke liedje een track. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De soundtrack staat in drie smaken op de schijf. Een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s), een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s).
De soundtrack klinkt zeer goed. Bij de weergave van de muziek worden alle kanalen op een goede wijze gebruikt, wat een fraai ruimtelijk geluidsbeeld geeft. De nadruk ligt daarbij mooi op de voorkanalen wat een heel natuurlijk klankbeeld geeft. De zangstem van Robin Gibb is qua volume wat aan de lage kant en wordt in de mix een beetje overstemd door het muzikale geweld van de band en het orkest. De drum is vrij nadrukkelijk aanwezig gemixt, wat af en toe een beetje storend is. Ook sommige andere instrumenten komen in de mix soms iets te nadrukkelijk naar voren. Maar dit is feitelijk wat kritiek op de mix, niet op de wijze waarop een en ander op de DVD is gezet. Zowel de DD als de DTS track klinken beide zeer goed. Er is een duidelijk verschil tussen de DTS en de DD track te horen. De DTS klinkt helderder en gedetailleerder in het hoog en heeft een meer gecontroleerd laag. De DD track heeft klinkt voller, maar mist hier iets aan detaillering in het hoog. Ook klinkt de DD track veel luider dan de DTS track. De ‘dialog normalisation’ van de DD track staat op +4 dB.

De breedbeeld menuschermen zijn voorzien van concertfragmenten als achtergrondgeluid. Het eerste menuscherm is geanimeerd, de overige menu’s zijn statische schermen

”Emotion” (3 min)
Een bonustrack met de live uitvoering van Robin Gibb’s nieuwe single ‘Emotion’. Beeld is 1.78:1 anamorf, het geluid is DD2.0 stereo.

Interviews
Met twee keuzemogelijkheden, waarbij beide interviews Nederlands ondertiteld zijn.

The House (5½ min)
Robin Gibb vertelt over zijn fraaie huis, dat gebouwd is in de 16e eeuw.

The Songs (6 min)
Waarin Robin wat vertelt over de wijze waarop de meeste Bee Gees hits tot stand zijn gekomen.

Photo Gallery (4 min)
Een groot aantal foto’s van het concert passeert automatisch de revue, terwijl je onderwijl naar een stuk van het concert kunt luisteren.

CD (76 min)
Nagenoeg het gehele concert staat ook op een bijgeleverde CD. Je kunt dus het concert daarmee ook in een niet gecomprimeerd stereoformaat beluisteren met een CD of DVD speler.

Verder nog een inlay met twee pagina’s informatie over Robin Gibb en een korte toelichting op het concert.

Op zaterdag 18 september 2004 gaf Robin Gibb met zijn band in Bonn een concert, waarbij hij zich ook liet begeleiden door het Neue Philharmonie Frankfurt Orchestra. Robin Gibb is één van de Gibb broers, die tientallen jaren lang de uitermate populaire Bee Gees vormden. Op het programma dus veel klassiekers van de Bee Gees, maar ook diverse nummers uit de ook succesvolle solocarrière van Robin Gibb. Uniek is de combinatie met een klassiek orkest aangevuld met zijn eigen band. Waarbij de laatste vooral akoestische instrumenten speelden. Het geheel geeft de zo bekende liedjes een nieuw geluid.
De beeldkwaliteit is prima. Bij het geluid zorgen zowel de DD5.1 als de DTS5.1 track voor het muzikale genot. Het concert is niet ondertiteld. De extra’s op de DVD bestaan uit een bonustrack, twee korte interviews met Robin Gibb en een fotogalerij. De interviews zijn Nederlands ondertiteld. Daarnaast is het gehele concert in optimale stereokwaliteit te beluisteren dankzij de eveneens meegeleverde CD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.