Close Encounters of the Third Kind (Columbia Classics Collection)

13-11-2005

6.7

Close Encounters of the Third Kind (Columbia Classics Collection) (DVD)

Opmerking: de tekst van deze recensie is grotendeels afkomstig van onze eerder recensie van de ‘collector\'s edition’ uitgave van Close Encounters of the Third Kind.

Een groep wetenschappers, onder leiding van de Fransman Claude Lacombe (François Truffaut) onderzoeken diverse vreemde gebeurtenissen op verschillende plaatsen op de wereld. Zo worden gevechtsvliegtuigen teruggevonden die bijna 30 jaar eerder verdwenen zijn, wordt een verdwenen boot midden in een woestijn teruggevonden en zingen monniken een 5-tonige melodie die zij vanuit de ruimte hebben ontvangen.
Tegelijkertijd wordt de treinmonteur Roy Neary (Richard Dreyfuss) midden in de nacht gebeld voor een klus. Er is een plotselinge stroomuitval en hij moet er naar toe. Omdat hij in het donker de weg kwijt raakt, stopt hij vlak bij een spoorovergang om op de kaart te kijken. Plotseling is er een wit licht, gaan de lichten van zijn auto en zijn zaklantaarn uit en begint van alles spontaan te bewegen. Roy is helemaal in de war van deze ‘ontmoeting’ en gaat in alle staten naar huis. Nog diezelfde nacht neemt hij zijn vrouw Ronnie (Teri Garr) en kinderen mee naar de plek, maar er is niks meer te zien. Wel zien ze nog meer mensen die ook, net als hij, naar de lucht staren.
De volgende avond gaat Roy weer naar dezelfde plek. Daatr ontmoet hij Jillian Guiler (Melinda Dillon) met haar zoontje Barry. Zij en nog andere mensen zien de gekleurde objecten door de lucht vliegen. Zowel Roy en Jillian hebben, na deze gebeurtenis, last van beelden in hun hoofd. Ze proberen deze beelden te visualiseren, die erg op een berg lijken. Dan wordt Barry ‘ontvoert’ door het gekleurde licht en wordt de toestand van Roy steeds vreemder. Iedereen, inclusief zijn vrouw, denkt dat hij gek geworden is en zijn vrouw verlaat hem. Roy maakt van modder en andere rommel een gigantische berg in zijn huis. Dan ziet hij opeens op televisie een bericht dat bij precies zo’n berg een rampzalig ongeluk is gebeurd en de bevolking wordt geëvacueerd. Roy en Jillian gaan erheen en komen daar in contact met de Fransman Claude Lacombe. Wat zij daar vervolgens te zien krijgen overtreft hun stoutste verwachtingen.

Close Encounters of the Third Kind (CE3K) beleefde zijn première in 1977. In verband met beperkingen van het budget en beschikbare tijd waren niet alle scènes zoals Steven Spielberg ze voor ogen had. Hij was dan ook niet tevreden met het resultaat. Na het overweldigende succes kreeg Spielberg aanvullend budget om enkele scènes toe te voegen of te veranderen. Filmmaatschappij Columbia stelde wel als eis dat er aan het eind van de film scènes van het interieur van het ruimteschip werden toegevoegd. Dit resulteerde in 1980 in een Special Edition van CE3K.
In 1997 heeft Spielberg CE3K weer onder handen genomen en er verscheen een nieuwe, op laserdisc uitgebrachte versie, de ‘Collector’s Edition’. Vele scènes uit de 1980 versie zijn er weer uitgehaald, andere toegevoegd en het originele einde werd weer hersteld. Het is deze ‘Collector’s Edition’ versie die nu door Columbia op DVD is uitgebracht.
CE3K kreeg in 1978 een Oscar® voor beste camerawerk. De filmmuziek van John Williams kreeg in 1979 een Grammy Award.

Sony Pictures heeft nu CE3K uitgebracht in de Classics Collection serie. Deze nieuwe uitgave bevat de in 2001 gereleasde ‘Collector’s Edition’, die nu dus in een nieuw chiquer jasje gestoken is. Inhoudelijk is de uitgave gelijk, dus de beide DVD’s met film en extra’s zijn ongewijzigd. Alleen is nu een acht pagina’s tellend informatieboekje over de productie van de film en een setje van vijf fotokaarten toegevoegd. Het geheel is verpakt in de typische Columbia Classics Collection boekverpakking.

Genre: Science fiction
Jaar: 1977
Speelduur: 132 min
Verpakking: Boxset
  • DTS 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Noors, En vele andere
EAN: 8712609049893

• filmographies
  • Documentary
  • 1977 Featurette
  • Boekje en fotokaarten

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf (met 33% meer beeldlijnen bij breedbeeldweergave) op deze DVD. Het beeld is in het algemeen goed en verraad meestentijds de leeftijd van de film niet. De kleuren zijn goed, het contrast is goed, evenals het zwartniveau. Maar bij sommige donkere scènes is het zwart niet diep zwart maar meer donkergrijs. De detaillering is ook redelijk tot goed, ook hier enige reservering bij de donkere scènes. De beeldkwaliteit wisselt gedurende de film wel enigszins, mogelijk heeft dit te maken met de diverse scènes die er later aan zijn toegevoegd. Ook is bij sommige scènes filmruis waar te nemen. Al met al wel een goed beeld, zeker gezien de leeftijd van de film.
De film is verdeeld in 28 tracks. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling is niet merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een fraai klein lettertype en is goed geplaatst. In het begin van de film, wanneer ook conversatie in het Frans plaats vindt, is de Amerikaanse ondertiteling in het filmbeeld ingebrand.

Het oorspronkelijke Dolby Stereo geluid is gemixt in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) of in DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s). In het algemeen klinkt de soundtrack toch wel gedateerd. Het frequentiebereik is beperkt, het geluidsbeeld wat schel met een weinig laag. Er zijn momenten in de film dat de dialogen behoorlijk vervormd klinken. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de drie frontspeakers, met een duidelijke stereospreiding van de muziek. De muziek mist wel aan diepte en klinkt wat iel. De dialogen komen meestal uit de centerspeaker, maar er zijn ook momenten dat de stemmen uit de linker- of rechterspeaker komen. Soms gaan de dialogen wat onder in de overige geluiden.
De momenten dat de ruimteschepen er zijn, klinkt de soundtrack en de geluidseffecten een stuk beter. Het geluid heeft veel meer ruimte en er is een duidelijk laag aanwezig. De achterkanalen worden dan ook hoorbaar gebruikt. Al met al een redelijke soundtrack.
Er is een klein verschil tussen de DTS of de Dolby soundtrack te horen. De DTS klinkt met name in het hoog iets rustiger en minder schel, maar laat de tekortkomingen van de soundtrack ook beter horen.
Curieus (en irritant) is wel dat de film altijd begint met de Dolby Digital trailer, ook als je voor DTS kiest. Bij DTS wordt dan alsnog ook een DTS trailer afgespeeld.

Deze Classics Collection set bestaat uit 2 DVD’s. Op de eerste DVD staat de film, alle extra’s zijn op een tweede DVD geplaatst.
De breedbeeldmenu’s zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, een compliment!

Documentary (102 min)
Een uitstekende ‘making of’ documentaire die speciaal voor de Collector’s Edition in 1997 is opgenomen. Alle belangrijke betrokkenen komen via interviews aan het woord. Met name Spielberg komt veel aan het woord. Een en ander wordt afgewisseld met fragmenten uit de film (in 2.35:1 letterbox formaat). Vooral de informatie van Spielberg is een uitstekende compensatie voor het gemis van een commentaartrack van hem. Spielberg geeft ook een toelichting op de verschillende versies van CE3K. De eerste versie was te gehaast tot stand gekomen, onder druk van Columbia. En hij heeft spijt van het toevoegen, op aandringen van Columbia, van de eindscène in de Special Edition, waar Dreyfuss het ruimteschip ingaat. Wat Spielberg betreft is deze Collector’s Edition dé versie. Deze documentaire is bijzonder goed geslaagd en zeer informatief. De documentaire is opgedeeld in 10 hoofdstukken, met een laagwisseling, enigszins merkbaar geplaatst, tussen hoofdstuk 5 en 6.

1977 Featurette (6 min)
Een promotie film, die erg lijkt op de bioscooptrailer. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Deleted Scenes
Een collectie van 11 verwijderde scènes. Deze scènes zijn: In The Desert (0:42), Roy At The Power Plant (5:31), Roy Gets Directions (1:13), At The Airport (4:31), At The Police Station (1:44), At The Barbecue (1:52), English Lessons (1:24), On The Roof (0:49), Leaving Town (1:23), At The Gas Station (2:06) en In The Spaceship (2:57). Sommige van deze scènes komen uit de 1980 Special Edition, zoals de laatste scène in het ruimteschip. De beeldkwaliteit laat hier wel te wensen over, wazig beeld met onjuiste kleurbalans en slecht contrast. Het maakt wel meteen duidelijk hoe de beeldkwaliteit van de film is opgeknapt. Alles in 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

Theatrical Trailers
Met keuze uit de originele bioscooptrailer (4½ min) en de trailer van de 1980 Special Edition (2 min). Beide zijn in 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

Filmographies
Breedbeeld tekstschermen met een filmoverzicht van regisseur Steven Spielberg en acteurs Richard Dreyfuss, Melinda Dillon, Teri Garr en François Truffaut. Helaas geen biografieën.

Bij deze Classisc Collection 2-DVD set zit ook een boekje 8 pagina’s tellend boekje met filmproductie informatie.

Close Encounters of The Third Kind behoort tot de grote filmklassiekers. Deze release is van de laatste door Spielberg samengestelde versie uit 1997 (de Collector’s Edition), die een combinatie is van de originele 1977 release en de 1980 Special Edition.
Gezien de leeftijd van de film is de beeldkwaliteit van deze uitgave goed te noemen, maar laat hier en daar nog wat te wensen over. De geluidskwaliteit is wisselend en redelijk. Sommige momenten klinkt het geluid gedateerd, andere momenten is de geluidstrack erg goed met mooi en ruimtelijk geluid.
De extra’s zijn een goede aanvulling, met een uitstekende “Making Of” documentaire. Voor fans een aanrader.

Sony Pictures heeft CE3K opnieuw uitgebracht in de Classics Collection serie. Deze nieuwe uitgave is gelijk aan de in 2001 gereleasde ‘Collector’s Edition’. Nu is een acht pagina’s tellend informatieboekje over de productie van de film en een setje van vijf fotokaarten toegevoegd. Het geheel is verpakt in de chique ogende Columbia Classics Collection boekverpakking.