CSI: Miami - Seizoen 2 (Afl. 2.1 - 2.12)

Alexander de Mol
09-12-2005

7.9

CSI: Miami - Seizoen 2 (Afl. 2.1 - 2.12) (DVD)

In Miami, de stad waar zien en gezien worden een belangrijke rol speelt, werkt een team van forensische detectives onder leiding van Horatio Caine (David Caruso) nauwgezet samen om misdaden te onderzoeken. Gewapend met de meest moderne technieken en een flinke dosis intuïtie gaan de detectives op pad, proberen ze daders te ontmaskeren en bewijzen zij vaak de in vergetelheid geraakte slachtoffers een aanzienlijke dienst. Geen moord blijft onopgelost onder de brandende zon. Deze box met het eerste gedeelte van seizoen 2 bevat de volgende afleveringen:

Disc 1:

Aflevering 2.1 – Blood Brothers
Voor een hotel in Miami wordt door een luxe sportwagen met opzet een fotomodel aangereden. Deze wagen blijkt van de eigenaar van een prestigieus modellenbureau te zijn. Maar helaas had hij die avond een overdadig feest gegeven, waarbij iedereen van zijn auto gebruik mocht maken. Uiteindelijk vindt het team van Horatio de bestuurder, die vrijuit toegeeft het meisje vermoord te hebben. Maar ze kunnen hem niets maken omdat hij en zijn broer diplomatiek onschendbaar zijn. Horatio moet dus een manier vinden om dit te omzeilen. Bovendien moet hij erachter zien te komen of de broers verantwoordelijk zijn voor de dood van de kamergenoot van het model, die op het strand is gevonden.

Aflevering 2.2 – Dead Zone
De zoektocht naar een schat wordt een hebzuchtige man fataal. Hij wordt aangetroffen op zijn eigen miljoenenjacht, door een harpoen aan de wand genageld. Bewijsmateriaal leidt het team van Horatio naar een grot onder water, waar de man de overblijfselen had gevonden van een gezonken galjoen en mogelijk een bergplaats van verborgen goud. Zijn zakenpartner is de hoofdverdachte in deze moordzaak. Er is echter niet genoeg bewijsmateriaal om hem te arresteren, zelfs niet als blijkt dat beide mannen betrokken waren bij drugshandel en ervan door zijn gegaan met cocaïne van een Colombiaanse drugsbaron.

Aflevering 2.3 – Hard Time
Als honderden maden door de bevestiging van een lamp aan het plafond van de huurder naar beneden vallen, wijst alles erop dat er een lijk boven ligt. Maar het blijkt dat het slachtoffer nog steeds ademt. De maden hebben ervoor gezorgd dat bacteriën zich niet konden verspreiden en hielden Peg Donovan zo in leven, nadat ze eerder een harde klap tegen haar hoofd had gekregen. Peg is in het verleden slachtoffer geweest van verkrachting en haar belager wacht op voorwaardelijke vrijlating. Een DNA-test wijst uit dat er een verband bestaat tussen een van de juryleden van de crimineel en de laatste misdaad. Dit brengt een web van chantage en leugens aan het licht.

Aflevering 2.4 – Death Grip
Tiener en tennistalent Lana Walker wordt uit haar slaapkamer ontvoerd. Haar ouders vrezen het ergste als de arm van een meisje wordt gevonden in de maag van een krokodil. Als er rode autolak bij de plaats delict wordt gevonden, leidt het spoor al snel naar tennistrainer David Kendall. Hij blijkt samen met Lana, springlevend en stapelverliefd op Kendall, in een motel te zitten. De gevonden arm is van een Spaans meisje dat sinds drie wordt vermist en gratis tennisles kreeg van Kendall. Voor de politie betekent het een race tegen de klok als Lana ervandoor gaat met Kendall, die wel eens een moordenaar zou kunnen zijn.

Disc 2

Aflevering 2.5 – The Best Defense
Als de dag aanbreekt in Miami zijn er in een nachtclub twee doden en een gewonde te betreuren. De overlevende beweert dat hij slachtoffer is geworden van drugsproblemen van zijn vrienden. Maar als de advocaat van deze welgestelde jongeman erbij betrokken raakt, lijkt het meer op een mislukte drugsdeal. Ondertussen vraagt Calleigh’s vader, die openbaar verdediger is, haar om hulp bij een moordzaak. Zijn cliënt wordt ervan beschuldigd haar vriend te hebben doodgestoken met een schroevendraaier, maar hij gelooft dat ze alleen uit zelfverdediging heeft gehandeld.

Aflevering 2.6 – Hurricane Anthony
Nadat een orkaan over Miami is geraasd, wordt het team van Horatio geconfronteerd met drie verdachte doden. Een man die werd opgetild door de heftige rukwinden, kwam in botsing met een stel dat met hun auto op de vlucht was voor de storm. Het zou wel eens moeilijk kunnen worden om de man te identificeren, omdat er geen vingerafdrukken zijn. Een tweede zaak heeft betrekking op een man, die in zijn achtertuin aan een hek gespietst wordt aangetroffen. Een vermorzelde rozenstruik zou wel eens een waardevolle aanwijzing kunnen zijn. In de derde zaak vinden Caleigh en detective Tripp een man die zijn eigen huis aan het plunderen is en niet kan verklaren hoe het komt dat zijn ex-vrouw dood in de slaapkamer ligt met een schotwond in haar nek.

Aflevering 2.7 – Grand Prix
Een monteur die tijdens de pitstop voor brandstof zorgt, is slachtoffer geworden van onzichtbare vlammen tijdens een pitstop van de kwalificatie van de Miami GP. Wat aanvankelijk een ongeluk lijkt te zijn, blijkt moord als blijkt dat de brandbare stof door de vuurbestendige kleding heen is gebrand. Als de bestuurder van de wagen de stad probeert te verlaten, pakt de politie hem op als verdachte. Een paar weken daarvoor had hij namelijk het slachtoffer lastiggevallen. Maar als coureurs strijden om de beste positie en de teambaas bereid is om alles te doen om sponsors te behouden, wordt de lijst van verdachten langer.

Aflevering 2.8 – Big Brother
Een handelaar in opties wordt doodgestoken gevonden achter zijn bureau. Afdrukken van stilettohakken, champagne en kaarsen wijzen op een ‘hot date’ die slecht is afgelopen. De internetgeschiedenis van zijn computer leidt de forensische detectives naar een webcamsite waarop jonge studentes gewillig poseren voor de camera. Ondertussen heeft Horatio zo zijn eigen problemen. Suzie, die een relatie heeft gehad met zijn overleden broer, is in de stad gearresteerd wegens de aanwezigheid van drugs in de auto van haar man. Als Horatio met hem gaat praten, ziet hij ook de 4-jarige dochter van het stel, die het evenbeeld is van zijn overleden broer.

Disc 3

Aflevering 2.9 – Bait
Een vrouw is verscheurd door een haai, toen ze zich wanhopig probeerde vast te klampen aan een boei in de haven. Doordat de politie de resten van het lichaam onderzoekt, komen ze erachter waardoor de haai tot aanval is overgegaan. De vrouw had een schotwond in haar schouder en er druppelde bloed in het water. Op haar lichaam werd ook een surveillancesnoertje gevonden, hoewel ze geen politieagente was. Ze werkte als lokaas voor een privé-detective die mooie vrouwen gebruikte om in opdracht van echtgenotes de trouw van hun mannen te testen. Maar Delko vindt zijn werk plotseling onaangenaam worden als er vingerafdrukken van Tripp op de hotelkamersleutel van de vrouw zitten.

Aflevering 2.10 – Extreme
Een romantisch moment tussen twee mensen in een parkeergarage wordt ruw onderbroekn als er een lijk naast het stel belandt. Vreemd genoeg was ze al dood voordat ze het beton raakte. Het CSI-team komt meer te weten over het fenomeen ‘extreme kidnapping’ en het lijkt erop dat de vrouw, die op zoek was naar spanning en avontuur, meer te verduren heeft gekregen dan de bedoeling was. Delko komt in de problemen als Horatio erachter komt dat hij per ongeluk een lopend onderzoek in gevaar heeft gebracht en als blijkt dat er wel eens meer aan de hand zou kunnen zijn tussen hem een een vrouw uit een vorige zaak.

Aflevering 2.11 – Complications
Dr. Garza, een welvarend en succesvol plastisch chirurg wordt dood aangetroffen op zijn vakantieadres. Aanvankelijk lijkt het op zelfmoord, maar inconsistente bewijsvoering wijst in de richting van moord. De forensische detectives komen erachter dat hij zeer verontrust was over de dood van een patiënt, die overleed tijdens een cosmetische ingreep. Als ze daarbij nog te weten komen dat de echtgenoot van de gestorven patiënte de dokter kort voordat zijn lichaam werd gevonden nog heeft bezocht, wordt hij een voor de hand liggende verdachte in deze zaak.

Aflevering 2.12 – Witness to Murder
Een diamanthandelaar wordt vermoord met twee miljoen dollar aan handel in bezit, nadat zijn auto in een parkeergarage is aangereden door een andere auto. De enige getuige is een geestelijk gehandicapte man. Doordat zijn verklaring in de rechtszaal waardeloos is, moeten Horatio en cs. de ontbrekende kogel opsporen om de zaak op te kunnen lossen.

De boxen van seizoen 1 waren voorzien van een transparante slipcase. Deze gele box voor het tweede seizoen is ineens in dezelfde stijl èn even hoog als de boxen van de originele CSI: Crime Scene Investigation. Erg jammer omdat de CSI: Miami-boxen nu niet meer mooi één geheel vormen.

Genre: Misdaad, Thriller, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 501 min
Verpakking: Digipack
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 871402550773

• Audiocommentaar afleveringen 2.1, 2.3, 2.6, 2.11 en 2.12
  • The AV Lab Tour

CSI: Miami wordt aangeboden in een beeldformaat van 1.78:1. Het is ietwat spijtig dat de coverfout ten aanzien van het beeldformaat er nu weer in is geslopen. Hadden we het voor CSI: Miami – Seizoen 1 (Afl. 1.13 – 1.24) geregeld dat er de juiste 1.78:1 beeldverhouding stond vermeld, nu maakt de cover weer melding van een 1.85:1 verhouding. Jammer dat deze (naar nu blijkt éénmalige) aanpassing niet is geborgd. De beeldkwaliteit is echter zeer goed te noemen. Door verschillende technieken (bewuste filmgrain, kleurfilters) maakt de ene aflevering wat meer indruk op visueel vlak dan de andere, maar over het algemeen is de kwaliteit van hoog niveau. Met name de close up shots vertonen een uitstekende mate van detail. Kunstmatige verscherping is in feite overbodig en daarom gelukkig zeer beperkt, maar niet afwezig, aan de orde. In veel buitenscènes is intentioneel ‘filmgrain’ op de achtergrond op te merken. Schaduwdetail, contrast- en zwartniveau zijn prima in orde. En de kleuren zijn – hoewel soms bewust gemanipuleerd – prachtig vol en goed verzadigd.

Van de CSI-releases zijn we inmiddels een goede geluidskwaliteit gewend. Deze lijn wordt ook voor deze boxrelease moeiteloos doorgetrokken. Het Dolby spoor, ook nu uiteraard weer met de maximale bitrate van 448 kbit/s zorgt voor een enerverende kijkervaring. Mede dankzij subtiele aanvulling van omgevingsgeluiden door de achterkanalen. Het LFE-kanaal zorgt voor de extra diepgang in het lage tonengebied. Dialogen zijn altijd uitstekend te volgen en de track is gevrijwaard van ruis of andere ongerechtigheden. Genoeg bewijs om deze release geluidstechnisch prima in orde te verklaren.

De breedbeeld menuschermen zijn subtiel stijlvol geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De boxset bevat, naast de 12 afleveringen en een booklet een aantal extra’s welke over de drie DVD’s zijn verspreid.

Audiocommentaar afleveringen 2.1, 2.3, 2.6, 2.11 en 2.12
2.1 – Blood Brothers: Bij deze uitstekende aflevering wordt het audiocommentaar verzorgd door producer Danny Cannon en Ann Donahue, schrijver en regisseur van de aflevering. Cannon en Donahue benadrukken vooral het plezier waarmee de afleveringen door de betrokkenen worden gerealiseerd. (Disc 1)
2.3 – Hard Time: Het commentaar bij deze aflevering wordt verzorgd door schrijver Elizabeth Devine en regisseur Deran Sarafian. Informatieve commentaartrack waarin zaken als het filmen, subplot en algemene achtergrondinformatie aan de orde komen. (Disc 1)
2.6 – Hurricane Anthony: Deze aflevering is van commentaar voorzien door schrijver Ildy Modrovich en producer Scott Schiffman. De commentaartrack is grotendeels van hetzelde informatieniveau al ligt in deze iets meer de nadruk op het schrijven van de aflevering. (Disc 2)
2.11 – Complications: Twee leden van het schrijversteam, te weten Sunil Nayar en Corey Miller, geven uitgebreide toelichting op het verhaal van Complications. (Disc 3)
2.12 – Witness to Murder: Schrijvers Ildy Mostrovich, Michael Ostrowski en regisseur Duane Clark verzorgen het commentaar voor de laatste aflevering van deze box. Vooral het plezier waarmee Mostrovich haar verhaal doet spreekt aan. (Disc 3)

The AV Lab Tour (11:28 min)
In deze feature The AV Lab Tour geeft Elizabeth Devine, forensisch adviseur van de serie, tekst en uitleg over de technieken die op het gebied van beeld en geluid worden gebruikt in het forensisch onderzoek. Zaken als het analyseren van motorgeluiden, camera- en televisiebeelden, telefoon- en bandopnamen. Al dit soort zaken komen aan bod en maken deze feature interessant om te zien. (Disc 2)

In het tweede seizoen van CSI: Miami krijgen Horatio en zijn team weer de nodige lastige moordklussen op te lossen. De productie van de serie blijft onverminderd van hoog niveau, de verhalen zijn één voor één boeiend en de gewenste chemie tussen de hoofdpersonen is groeiende. Uiteraard heeft iedereen zo zijn voorkeur voor welke CSI nu de beste is. De sfeer die in deze Miami-spinoff wordt geschetst spreekt mij persoonlijk erg aan. Het doet qua sfeer bij vlagen denken aan de jaren ’80 klassieker Miami Vice.
Inmiddels zijn we een uitstekende beeld- als geluidskwaliteit gewend van alle CSI-series op DVD. De verwachtingen worden wederom volledig waargemaakt. Het geluid klinkt uitstekend en is een maatstaf van hoe recente TV series mogen klinken. Wat geldt voor het geluid geldt ook voor het beeld.
Twee zaken die we persoonlijk aan deze release spijtig vinden is het afwijkende formaat van de box ten opzichte van seizoen 1 en de coverfout ten aanzien van het beeldformaat. Dit zal de liefhebbers er terecht niet van weerhouden om deze box aan de groeiende CSI-collectie toe te voegen.