Keeping The Faith

18-04-2001

2.3

Keeping The Faith (DVD)

Jake Schram (Ben Stiller) en Brian Finn (Edward Norton) zijn vrijgezel, succesvol, bijzonder populair en al sinds mensenheugenis beste vrienden. Zij staan op het punt om te worden herenigd met hun andere beste jeugdmaatje: de energieke, slungelige, jongensachtige Anna (Jenna Elfman). Anna is uitgegroeid tot een succesvolle en ambitieuze schoonheid en haar rentree in hun leven zorgt ervoor dat een oude vriendenkring verandert in een driehoeksverhouding. Een zeer gecompliceerde driehoeksverhouding, omdat Jake een rabbijn is en Brian een priester...

Keeping the faith is het regiedebuut van acteur Edward Norton, die vooral bekend is om zijn uitstekende acteerwerk in films als Primal Fear, American History X en Fight Club. Het verhaal van deze romantische comedy mag dan niet uitblinken in originaliteit, de goede acteerprestaties zorgen ervoor dat de film toch het bekijken waard is. De enige opmerking is dat de film nogal lang duurt. Ruim 2 uur is naar mijn mening iets te veel voor een film als deze. Desalniettemin heeft Edward Norton zeker geen slecht werk afgeleverd. Als je een liefhebber bent van gevoelige en grappige films zul je je met Keeping the Faith zeker weten te vermaken.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2000
Speelduur: 124 min
Verpakking: Alpha Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8711875924019

• Begeleidend commentaar
  • Toegevoegde scènes (17 min.)
  • Wat er mis ging (7 min.)
  • Cast & crew biografie
  • Vooruitblik

Het beeld van Keeping the Faith wordt anamorf weergegeven in een 1.78:1 formaat. Afgezien van een aantal kleine minpuntjes is de beeldkwaliteit goed. Om te beginnen is het beeld redelijk scherp en gedetailleerd, met mooie volle kleuren. Hierdoor komen de plaatjes van het drukke New York goed tot hun recht. Tijdens donkere scenes valt op dat ook schaduwdetail en zwart-niveau prima zijn. Nadeel aan de weergave is het feit dat er wat edge-enhancement te bespeuren valt. Bovendien duiken af en toe aliasing-artefacts op. Deze nadelen zijn echter niet van dusdanige aard dat ze storend of irritant worden. De laagovergang, die na 76 minuten plaatsvindt, is redelijk goed geplaatst. De wisseling zit weliswaar midden in een (emotionele) scene, maar omdat er op het moment van laagwissel nauwelijks geluid en beweging is valt deze niet echt op. De witte ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar had gerust een regel lager geplaatst mogen worden.

Bij Keeping the Faith vormen dialogen het belangrijkste onderdeel van het geluid, en dat is te merken aan het gebruik van de beschikbare zes kanalen. Het grootste gedeelte van de audio komt namelijk van voren, waarbij de gesprekken uit het center-kanaal komen. Deze dialogen zijn helder en altijd goed te verstaan. De achter-kanalen krijgen slechts weinig informatie te verwerken. Alhoewel er in de film genoeg gelegenheden zijn om het surround-effect te gebruiken voor omgevingsgeluid (de film speelt immers in één van de drukste steden op aard), worden ze voornamelijk gebruikt voor muziek. Gezien het gebrek aan momenten waarop laag geluid vereist is, wordt het LFE-kanaal logischerwijs nauwelijks hoorbaar gebruikt. Het resultaat is een redelijk goed geluidsbeeld dat vooral naar voren geconcentreerd is.

In het eenvoudige Nederlandse menu kan voor een aantal extra\'s gekozen worden.
Als eerste is er het (niet ondertitelde) begeleidende commentaar van regisseur Edward Norton en schrijver/producer Stuart Blumberg. Het geluid is DD 2.0, waarbij de stem van Norton over het rechter-kanaal komt en die van Blumberg uit het linker. Dit zorgt ervoor dat het altijd duidelijk is wiens opmerkingen je hoort. Ondanks het monotone stemgeluid van beiden is het een redelijk interessante commentaar-track.
Ook een tiental deleted scenes (die op deze DVD vreemd genoeg \"toegevoegde scènes\" heten) kan bekeken worden. In totaal zijn deze goed voor zo\'n 17 minuten speeltijd. Normaal gesproken is de kwaliteit van het beeld bij verwijderde scenes veel minder goed dan bij de eigenlijke film. Dit is echter bij Keeping the Faith zeker niet het geval! De scenes die hier gepresenteerd worden zijn namelijk allen voorzien van dezelfde prima anamorfe beeldkwaliteit als de film zelf. Het geluid is Dolby Digital 2.0 gecodeerd. Als je bekijkt dat alle gesneuvelde scenes ook nog eens Nederlands ondertiteld kunnen worden, kun je alleen maar tot de conclusie komen dat ze een uitstekende, zeer verzorgde toevoeging vormen.
Tijdens het filmen deden zich uiteraard een aantal bloopers voor. Deze zijn samengevat onder \"Wat er mis ging\". Ondanks dat het vooral blunders betreft van het type \"in-de-lach-schieten-tijdens-een-serieuze-scene\", zitten er ook een aantal bij waarbij je zelf een lach niet zult kunnen onderdrukken. Het beeld van deze 7 minuten durende feature heeft verhouding 1.78:1 en het geluid is DD 2.0.
De biografieën van cast & crew (in totaal 11 stuks) zijn overzichtelijk, informatief, goed leesbaar en redelijk uitgebreid.
Tenslotte kan voor een aantal trailers gekozen worden. Naast de trailer van de Keeping the Faith kan men onder \"Vooruitblik\" trailers van drie andere releases (Gone in 60 seconds, Shanghai Noon, High Fidelity) bekijken. Met uitzondering van Gone in 60 seconds (16:9) zijn allen in 4:3 formaat met DD 2.0 geluid.

Over het beeld en geluid van deze DVD valt weinig te klagen. Om het geheel compleet te maken is er bovendien een aantal goed verzorgde extra\'s voorhanden. De film zelf is bovengemiddeld en kijkt lekker weg. Dus: weet je een romantische comedy wel te waarderen, dan is de DVD van Keeping the Faith zeker de aanschaf waard.