Hercules (miniserie)

24-01-2006

5.8

Hercules (miniserie) (DVD)

Alcmene (Elizabeth Perkins), prinses van Thebe en priesteres van de godin Hera, wacht op de terugkomst van haar ten strijde getrokken echtgenoot Amphitrion (Timothy Dalton). De wellustige oppergod Zeus vergrijpt zich, vermomd als Amphitrion, aan Alcmene en verwekt bij haar een zoon. Om te voorkomen dat het ongewenste kind bij geboorte onrecht wordt aangedaan, bevalt Alcmene van twee zonen: Hercules (Paul Telfer), de zoon van Zeus en Iphicles (Luke Ford), de zoon van Amphitrion. Hercules wordt verstoten door zijn moeder, benijd door zijn broer Iphicles (Luke Ford) en gehaat door Hera, de vrouw van Zeus. Zij richt al haar goddelijke toorn via Alcmene op Hercules omdat Hercules het levende bewijs is van de ontrouw van haar man. Gelukkig heeft halfgod Hercules ook medestanders: zijn pleegvader Amphitryon, die verrukt is van het grote potentieel van de jongen; zijn trouwe metgezel Linus (Sean Astin), die belooft Hercules’ roem te verspreiden; het blinde orakel Tiresias, die Hercules een grootse toekomst voorspelt; de schone nimf Deianeira (Leelee Sobiesky), die heimelijk verliefd op hem is…en de priesteres Megara, die zijn vrouw wordt.
Wanneer Hercules een vreselijke fout begaat, als gevolg van de wraakzuchtige plannen van Hera, wordt hij uit Thebe verbannen. Van Megara’s nieuwe echtgenoot Koning Eurystheus (Kristian Schmid) krijgt Hercules zes schijnbaar onmogelijke taken opgelegd, bedoeld om hem te doden.

Hallmark Entertainment heeft al aardig wat mythische en fantasievolle verhalen tot leven gewekt. Denk hierbij aan films als Jason and the Argonauts, Arabian Nights, Merlin en The Odyssey.
Met Hercules wordt de Griekse mythologie en de strijd tussen de oppergod Zeus en zijn geliefde Hera, de oudste dochter van Kronos. Helaas was het woord trouw niet aan Zeus besteed en had hij vele amoureuze avontuurtjes. Hercules is geboren als gevolg van één van deze relaties met een sterfelijke vrouw. Hercules, ofwel Heracles in het Grieks, werd beroemd door de schijnbaar onmogelijke opdrachten die hij van koning Eurystheus moet uitvoeren. Maar Hercules groeit uit tot een held, die door combinatie van enorme kracht en zijn slimheid grote daden kon verrichten. Het aantal opdrachten dat Hecules volgens de vertelling moet uitvoeren is groter in aantal dan in deze televisieserie verfilmd is. Maar dat zal alles te maken hebben met de beschikbare speeltijd van de serie.
In de serie wordt nauwelijks gewag gemaakt van de Griekse mythologie. De ruzie tussen Zeus en Hera wordt in de serie neergezet in de vorm van jaloezie en nijd tussen mensen. De opdrachten die Hercules moet uitvoeren staan meer centraal, evenals de intriges in het spel van macht.
De serie is voor televisie gemaakt door het Hallmark Entertainment, in Amerika één van de grootste producenten van miniseries voor televisie. De serie bestaat uit twee delen, elk ongeveer 80 minuten lang. Beide delen staan volledig op DVD, inclusief de begin- en eindtitels van elk deel.
Het verhaal is door regisseur Roger Young fraai verfilmd met mooie, sfeervolle plaatjes. Maar budgettair zal de serie ook zijn beperkingen hebben gehad, gezien de toch wat minder geslaagde special effects. De casting is goed gedaan. Paul Telfer zet een gespierde en heldhaftige Hercules neer. Andere prima rollen zijn er voor Elizabeth Perkins, Sean Astin, Timothy Dalton en Leelee Sobieski. Regisseur Roger Young heeft als regisseur al vele televisieseries op zijn naam staan, waarbij de in 1988 verfilmde Bourne Identity met Jaclyn Smith en Richard Chamberlain wel een van zijn bekendste is. Ondanks de wat minder geslaagde special effects is deze Hallmark verfilming van een bekend verhaal uit de Griekse mythologie zeker de moeite waard.

Genre: Fantasy, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 161 min
Verpakking: Digipack
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983477643

De recente televisieproducties hebben veelal een breedbeeld formaat. Ook Hercules heeft een 1.78:1 beeldformaat en staat anamorf op de DVD. Het beeld ziet er goed uit. De kleuren zien er goed verzadigd, helder en natuurlijk uit. Ook het contrast van het beeld is goed. De scherpte en mate van detaillering zijn redelijk, waarbij het beeld af en toe wat soft aandoet. De door computer bewerkte beelden (CGI) vallen op doordat deze iets minder scherp ogen. In lichte mate is wat beeldruis aanwezig, maar storend is het zeker niet. Helaas is het beeld niet helemaal vrij van compressiefoutjes, die af en toe opduiken.
De tweedelige televisieserie staat op 2 DVD, elk van het type DVD-5 (enkellaags). Elk deel is ongeveer 80 minuten en verdeeld in 6 chapterstops. De optionele ondertiteling is wit, is goed leesbaar en netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige audiotrack staat in drie smaken op de DVD. Standaard start de DVD met de Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 kb/s). Voor de surroundbeleving heb je keuze uit twee tracks, een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s).
De beide surroundtracks klinken fraai met een goede ruimtelijke weergave. De nadruk ligt op de voorste kanalen, waarbij de muziek een goed breed stereobeeld heeft. De surrounds worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en enkele effecten. Het LFE kanaal wordt beperkt aangesproken. Detaillering van de soundtrack is redelijk goed. De definitie van de DD2.0 soundtrack is iets beter dan van beide 5.1 tracks. Tussen de DD 5.1 en de DTS 5.1 track zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil. De dailogen zijn via de centerspeaker altijd goed te volgen.

De menu’s zijn statische plaatjes in 4x3 standaard beeldformaat zonder achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze uitgave niet.

Hercules is een fraaie verfilming van een van de beroemdste verhalen uit de Griekse mythologie. Het verhaal van de halfgod Hercules die als gevolg van de wraak van Hera op de oppergod Zeus, diverse schijnbaar onmogelijke opdrachten moet uitvoeren.
Deze voor televisie gemaakte productie is geregisseerd door Roger Young, die al heel wat televisieseries op zijn naam heeft staan. De verfilming heeft een goed spelende cast van acteurs en actrices. De kwaliteit van de special effects valt een beetje tegen.
Bridge heeft deze tweedelige serie uitgebracht op een 2-DVD set. De uitgave heeft redelijk goede beeldkwaliteit. Bij het geluid is keuze uit zowel een DD 5.1 als een DTS 5.1 surroundtrack. Extra’s heeft deze set niet.