Shipping News, The

08-02-2006

8.3

Shipping News, The (DVD)

Quoyle (Kevin Spacey) is een zwijgzame veertiger me weinig zelfvertrouwen. In zijn weinig opwindende leven is hij werkzaam als inktzetter bij een drukkerij. Dan stapt op een avond de aantrekkelijke Petal (Cate Blanchett) in zijn auto, die vlucht voor haar vriend. Tussen de egoïstische Petal en Quoyle ontstaat een seksuele relatie, ze trouwen en krijgen een dochtertje. Maar Petal ervaart Quoyle als saai en gaat volledig haar eigen weg, inclusief wederom diverse seksuele relaties. Quoyle heeft de zorg voor hun dochtertje Bunny. Zes jaar later krijgt Quoyle op een dag het bericht dat zijn ouders zijn overleden en kort daarna krijgt Petal met één van haar vriendjes een fataal auto-ongeluk. Quoyle is ten einde raad, als plotseling zijn tante Agnis (Judi Dench), de zus van zijn overleden vader, voor zijn neus staat. Met haar vertrekken Quoyle en Bunny naar zijn geboorteplaats op Newfoundland. In het rustige vissersdorp gaat Jack als verslaggever aan de slag voor de plaatselijke krant van Jack Buggit (Scott Glenn). Quoyle vindt in collega-verslaggevers Beaufield Nutbeem (Rhys Ifans) en Billy Pretty (Gordon Pinsent) nieuwe vrienden. Ook ontmoet hij de leuke weduwe Wavey Prowse (Julianne Moore) en haar verstandelijk gehandicapte zoontje, waarmee de echte liefde in zijn leven lijkt te komen. Langzaam maar zeker groeit het zelfvertrouwen van Quoyle en lijkt hij zijn nieuwe bestemming gevonden te hebben.

Regisseur Lasse Hallström zet met The Shipping News een evenzo gevoelig drama neer als zijn eveneens uitstekende Chocolat (2000) en The Cider House Rules (1999). Een drama waarin de eenvoud van liefde op een prachtige stijlvolle manier wordt neergezet. Waarin het verhaal en de karakters de belangrijkste ingrediënten zijn. De film is gebaseerd op de gelijknamige Pulitzer-prijs winnende roman van E. Annie Prouxl. Het verhaal van The Shipping News is geen opgewekt verhaal, maar een diep psychologisch getint en somber gestemd verhaal waarin mensen getekend door grote tegenslagen in het leven toch de liefde vinden en de kracht om er boven op te komen. Het spel van de cast, met topacteurs als Kevin Spacey, Judi Dench en Julianne Moore zetten bijzondere goed gespeelde en erg natuurlijke ogende rollen neer. Ook in de ondersteunende rollen van Scott Glenn, Rhys Ifans, Pete Postlethwaite, Cate Blanchett en Jason Behr geven goed neergezet spel. Regisseur Hallström weet het verhaal met het juiste gevoel voor dramatiek neer te zetten, ondersteunt door zeer fraaie beelden van het koude en ruwe landschap van Newfoundland.
Kevin Spacey is voor zijn rol onder andere genomineerd voor een Golden Globe. Evenals trouwens Christopher Young, die verantwoordelijk was voor de filmmuziek. Ook hier positieve woorden voor de gevoelige toon die zeer goed past bij de film.
De film is grotendeels op locatie op Newfoundland, Canada opgenomen. The Shipping News is een zeer gespeeld drama over de dramatiek van het leven en de kracht van de echte liefde.

De drie fraaie Lasse Hallström films The Cider House Rules, Chocolat en The Shipping News zijn al eerder door RCV als losse releases uitgebracht. Deze drie releases zijn nu door RCV in ongewijzigde vorm samengenomen in de Lasse Hallström Boxset.

Jaar: 2001
Speelduur: 107 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045203214

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit. Wel met de kanttekening dat het kleurenpalet van de film bewust een koele, koude uitstraling heeft. De donkere, koude en naargeestige sfeer van de film komt in deze transfer dan ook goed tot zijn recht. Ook de scherpte en detaillering zijn goed, evenals het contrast en het zwartniveau. Het is nog een nieuwe film dus het beeld is ook vrij van ongerechtigheden. Er is af en toe zichtbaar dat edge-enhancement is toegepast. Filmgrain is bij de buitenscènes vrij duidelijk aanwezig. Verder een prima beeld.
De film is verdeeld in 24 tracks. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is kort merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s) op de DVD gezet. Beide zijn zeer fraai klinkende soundtracks. Een soundtrack die erg natuurlijk klinkt met een mooi ruimtelijk en goed vol geluid. Het laag is goed gedoseerd en mooi strak, het hoog is uitstekend gedefinieerd. De film is een dialoogfilm met zeer fraaie muziek ter ondersteuning, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt incidenteel gebruikt. Een uitstekende soundtrack. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. Tussen de DD en de DTS track zit nauwelijks verschil in kwaliteit.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes met achtergrondmuziek. Op de DVD staan alleen enkele promotietrailers van andere RCV uitgaven als extra.

The Shipping News is een mooi en ontroerend romantische drama. In het verhaal staan drie mensen centraal, die allemaal grote tegenslagen in hun leven hebben gehad. Tegenslagen die diepe sporen bij hen hebben achtergelaten. Het is de liefde en de aandacht die ze vinden in een klein vissersdorpje op Newfoundland, dat hen een nieuwe impuls aan het leven geeft. De acteurs leveren een bijzonder mooie acteerprestatie af. De ondersteunende filmmuziek ondersteunt de sfeer van de film zeer goed.
Deze DVD uitgave van RCV heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Als extra helaas alleen maar enkele crosspromotie trailers van andere RCV uitgaven.