Home at the End of the World, A

08-02-2006

7.5

Home at the End of the World, A (DVD)

1967: Bobby Morrow (Andrew Chalmers) leert op jonge leeftijd van zijn oudere broer de zachte en liefdevolle kant van het leven, waarbij hij ook zijn eerste joint mag roken. Groot is de schok als zijn broer door een tragisch ongeval om het leven komt. 1974: Bobby (Erik Smith) en Jonathan Glover (Harris Allan) zijn twee boezemvrienden die lief en leed met elkaar delen. Omdat ook Bobby’s moeder is overleden, brengt Bobby veel tijd door bij Jonathan thuis. Wanneer de vader van Bobby als gevolg van een hartstilstand overlijdt, wordt Bobby liefdevol in huize Glover opgenomen. Jonathan en Bobby hebben een bijzonder hechte band met elkaar. Bobby leert Jonathan ook te genieten van een joint, evenals Jonathan’s moeder Alice (Sissy Spacek). De beide jongens experimenteren zelfs seksueel met elkaar. Wanneer ze echter op een avond hierbij betrapt worden, vertrekt Jonathan. Jaren gaan voorbij, waarbij Bobby (Colin Farrell) een baantje als bakker heeft gevonden maar ook nog steeds in huize Glover woont. 1984: Omwille van de gezondheid van de vader Glover (Matt Frewer) vertrekt Bobby naar New York, waar hij intrekt bij Jonathan (Dallas Roberts). Jonathan woont samen met de excentrieke Clare (Robin Wright Penn). De drie raken verwikkeld in een driehoeksverhouding, waarbij de zwangerschap van Clare alles nog ingewikkelder maakt.

A Home at the End of the World is gebaseerd op de gelijknamige roman van Michael Cunningham. De schrijver die onder andere ook de Pullitzer prijs winnende roman The Hours schreef. The Hours werd in 2002 door regisseur Stephen Daldry op het witte doek gebracht. Michael Cunningham bewerkte zijn roman A Home at the End of the World voor de verfilming ook zelf tot een filmscript. Voor regisseur Michael Mayer is de film zijn debuut, zowel als regisseur als acteur. Want Michael Mayer heeft zelf ook een kleine rol in de film.
De film volgt feitelijk het leven van Bobby Morrow, waarbij de nadruk ligt op de jaren ’80. De eerste fasen in het leven van Bobby, zowel de ’60 als de ’70 jaren worden in de film vrij kort belicht. Maar het zijn wel de jaren die Bobby vormen tot wat hij is. Een zeer gevoelige, enigszins verlegen jongeman met biseksuele gevoelens. Een jongeman die de warmte van mensen nodig heeft om zelf tot leven te komen. Het belangrijkste gedeelte van de film concentreert zich op de driehoeksverhouding tussen Bobby, zijn homofiele vriend Jonathan en de excentrieke Clare. Bijzonder opvallend in de film is de acteerprestatie van Colin Farrell. Een acteur die we vooral kennen van actiefilms als The Phone Booth (2002), The Recruit (2003) of S.W.A.T. (2003). Met de rol van Bobby Morrow zet Colin Farrell een totaal andere rol neer. In eerste instantie, door de lange haardracht, herken je Colin Farrell niet eens in deze rol. Farrell zet in deze film een indrukwekkende rol neer, waarin hij laat zien een zeer goed acteur te zijn. Het verhaal van A Home at the End of the World werkt nergens specifiek naar toe, maar geeft je een indruk van de ontwikkeling van een bijzondere vriendschap tussen drie mensen.

Jaar: 2004
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969263

De film staat in het beeldformaat van 2.40:1 anamorf op deze DVD. De algehele kwaliteit van het beeld is goed. Het beeld van deze recente film ziet er kleurrijk en contrastrijk uit met goed verzadigde, natuurlijke kleuren. De scherpte van het beeld is voldoende. Detaillering is iets minder, waardoor het beeld af en toe een wat softe aanblik heeft. In de eerste deel van de film is filmgrain nadrukkelijk aanwezig, maar dit is opzettelijk gedaan om de vroegere tijd te benadrukken. Incidenteel zijn kleine compressiefoutjes in de achtergrond te zien, maar op een gewoon televisiebeeld zal dit nauwelijks opvallen.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. Ook over de soundtrack geen klagen. Geen spectaculaire effecten, maar wel een soundtrack die goed wordt ondersteund door de muziek en omgevingsgeluiden. De muziek bestaat voornamelijk uit bekende songs uit de betreffende jaren. De nadruk van deze dialooggedreven soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag, het aanwezige LFE kanaal wordt niet aangesproken. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid.

Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Also Available
Met de trailers van The Door in the Floor, Kinsey en The Good Shepherd.

A Home at the End of the World vertelt het levensverhaal van Bobby Morrow, die al van jongs af aan een bijzonder hechte vriendschap heeft Jonathan. Tussen beide leven ook seksuele gevoelens. Wanneer ze elkaar jaren later weer ontmoeten, blijkt Jonathan samen te wonen met de excentrieke Clare. Tussen hen ontstaat een bijzondere driehoeksrelatie. De film is het regiedebuut van Michael Mayer, waarbij acteur Colin Farrell met zijn rol van Bobby Morrow een zeer goede rol laat zien.
Zowel de beeld- als de geluidskwaliteit van deze Paradiso release zijn prima in orde. Als enig extra is de bioscooptrailer toegevoegd. Een mooie, gevoelige film over een bijzondere driehoeksrelatie.