Huevos de Oro (Golden Balls)

10-02-2006

4.7

Huevos de Oro (Golden Balls) (DVD)

Benito González is vastbesloten het ver te schoppen in deze wereld. Hij wil koste wat kost de grootste wolkenkrabber van Benidorm bouwen. Vriendinnen verslijt hij bij de vleet en hij trouwt om het geld met de dochter van een bankier. Ondertussen houdt hij er een minnares op na, draagt twee Rolexen en zingt karaoke-songs van Julio Iglesias. Maar als alles in het honderd is gelopen komt hij de Amerikaanse Ana tegen en besluit met haar naar Miami te gaan.

Huevos de Oro (Golden Balls) is een bij vlagen erg grappige film. Maar ook kan Benito González (Javier Bardem) zó lomp en vrouwonvriendelijk overkomen dat je denkt “wat zien die vrouwen toch in hem”? Zijn het z’n vlotte babbel of z’n charmes? Afijn, de vrouwen vallen als bosjes voor hem en sex is dan ook een van zijn grootste hobbies. Dat is geen onbekend onderwerp bij films van Bigas Luna. Veel van zijn films bevatten vrouwelijk schoon en Huevos de Oro is daar geen uitzondering op. De erotische scènes zijn over het algemeen met smaak gefilmd.
Regisseur Luna laat veel over aan de fantasie van de kijker. Niet ieder detail wordt uitgelegd, waardoor je soms pas verderop in de film de clou door hebt. Het verhaal wordt vlot verteld, zonder dat je de draad kwijtraakt. Het probleem zit ‘m meer in het karakter van Benito González. Door z’n macho gedrag is het lastig om sympathie voor hem te kweken en als het naar het einde van de film dan ook mis gaat dan denk je “so what?”. Je wordt niet echt gegrepen door de hoofdpersoon en daardoor wordt je niet echt in het verhaal gezogen. Maar liefhebbers van een beetje satirische humor komen zeker aan hun trekken bij deze film.

Genre: Drama, Erotiek, Komedie/Humor
Jaar: 1993
Speelduur: 89 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508398

• Also Available

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Dit in tegenstelling tot wat de hoes vermeld (1.85:1). Het is een disc van het formaat DVD-5 is, ofwel, enkellaags. Daardoor is de film vrij sterk gecomprimeerd en heeft een lage bitrate van nog geen 3 Mb/s. Als gevolg hiervan zijn bij snelle akties lichte compressiefoutjes zichtbaar. Heel erg opvallen doen ze echter niet. De film heeft meer last van de toegepaste edge-enhancement en ook aliasing komt voor. De scherpte is redelijk, maar zeker niet optimaal. Het contrast en de kleuren zijn goed. Ook de scènes met felle, verzadigde kleuren komen nog goed over. De film is onderverdeeld in slechts 6 hoofdstukken, wat te weinig is voor een film van anderhalf uur. De ondertiteling staat netjes onder in beeld, maar heeft een nogal blokkerig lettertype. Over het algemeen een redelijke transfer, maar ook niet meer dan dat.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s bitrate) en een Dolby Digital 5.1 unwrapped (448 kb/s bitrate) als geluidssporen. Unwrapped wil zeggen dat de track op elektronische wijze is vervaardigd vanuit de Dolby Digital 2.0 track. Doordat er meer laag in de 2.0 track zit, klinkt deze wat voller dan de 5.1 track. De 5.1 track klinkt een stuk ruimtelijker doordat sferen en muziek naar de surround gestuurd worden. Maar toch concentreert de 5.1 track zich op de voorkanalen. Het LFE kanaal wordt nauwelijks aangesproken.
De dialogen zijn duidelijk verstaanbaar, ook doordat er veel is nagesynchroniseerd. Ze staan vooraan in de mix en missen daardoor soms wat diepte. Dat is iets wat met de film zelf te maken heeft en niet met de transfer naar de DVD.

Het menu van de DVD is een statisch beeld in een 1.33:1 beeldformaat. Er zit geen geluid bij.
Het enige wat aanwezig is als extra zijn 4 trailers van andere Bigas Luna films die door Indies zijn uitgebracht.

Benito González is een beginnend projectontwikkelaar en wil koste wat kost de grootste wolkenkrabber van Benidorm bouwen. Om aan geld te komen trouwt hij met de dochter van een bankier. Ondertussen houdt hij er nog wel een minnares op na. De weg naar succes is echter lang. Huevos de Oro is een bij vlagen grappige film, maar je irriteert je soms aan het macho gedrag van Benito González. Daardoor raak je niet echt betrokken bij de belevenissen van deze projectontwikkelaar.
De film staat met een lage bitrate op de DVD en dat heeft gevolgen voor de kwaliteit. Hier en daar zijn compressiefoutjes en andere arte-facten te zien. Het geluid is netjes, maar biedt weinig spectaculairs.