Murder at the Presidio

26-02-2006

5.8

Murder at the Presidio (DVD)

Op de oudste en meest geëerde militaire basis in Amerika, The Presidio, wordt een moord gepleegd. De vrouw van een lid van de militaire politie wordt in haar huis op de basis doodgestoken. Het leger lost de moord snel en doeltreffend op, maar commandant James Chandler (Lou Diamond Philips) van Interne Zaken denkt dat er meer aan de hand is. Hij start daarom zijn eigen onderzoek en al snel ontdekt hij dat er meerdere dingen niet kloppen aan deze zaak. Ook merkt hij dat de militairen van de basis niet echt blij zijn met zijn komst en dat hij wordt tegengewerkt. Dit helpt uiteraard niet bij het oplossen van de zaak, maar James bijt zich vast in het onderzoek en maakt hierbij meerdere vijanden. Nu moet hij de zaak zien op te lossen, maar moet hij ook zijn eigen leven zien te beschermen.

Murder at the Presidio is een voor televisie gemaakte film die is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Vaak wil dit gegeven er nog wel eens voor zorgen dat een film een extra lading krijgt, maar helaas is dat hier niet het geval. Het grootste probleem met deze prent is toch wel het feit dat het nergens echt spannend wordt. Verder is het verhaal nogal voorspelbaar en lijkt de regisseur niet echt te weten welke kant hij op wil. Zo zit de hoofdpersoon midden in het onderzoek naar de moord en zo stapt hij hier weer een tijd vanaf om zijn tijd te besteden aan een vrouwelijke korporaal die hij wel ziet zitten. Deze nogal geforceerde liefdesontwikkeling past eigenlijk helemaal niet bij de film en leidt alleen maar af van het grotere verhaal. Verder worden de karakters niet tot nauwelijks uitgewerkt wat ervoor zorgt dat je als kijker nauwelijks met ze meeleeft. De hoofdrol wordt vertolkt door Lou Diamond Philips, een acteur die eigenlijk iedereen wel van gezicht kent. Hij speelt nog het meest overtuigend van alle aanwezige acteurs, want de rest van de cast loopt er wat ongeïnspireerd bij. Ze hebben ook niet echt veel om mee te werken, dus echt kwalijk kunnen we ze dit niet nemen. Murder at the Presidio is leuk om een keer te kijken wanneer je eigenlijk niks anders te bekijken hebt, maar meer ook niet. De film maakt geen indruk en zal niet blijven hangen. Het waargebeurde verhaal verandert hier niets aan.

Genre: Misdaad
Jaar: 2005
Speelduur: 83 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, En vele andere
EAN: 8712609044775

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is niet al te best. Ten eerste is de scherpte van het beeld niet zoals die moet zijn. Op sommige momenten lijkt er een soort waas voor het beeld te hangen en dit is niet iets wat prettig kijken is. De kleuren zijn ook niet echt fel te noemen en zien er wat uitgewassen uit. Het aanwezige zwart is niet diep genoeg van kleur en lijkt eerder op grijs. Contrast en schaduwdetail zijn wel redelijk in orde. De transfer zit vol met filmgrain, iets wat duidelijk te zien is in de screenshots. Op sommige momenten is dit erger dan bij andere, maar soms is de hoeveelheid echt te veel. Verder is er ook hier en daar wat posterisatie aanwezig, maar verdere artefacten zijn niet aanwezig. Een transfer die nog een voldoende scoort, maar dit is op het nippertje.
De film is verdeeld in 8 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid tijdens de film wordt verzorgd door onder andere een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. De film is vooral gericht op dialoog en daarom kan de track niet echt imponeren qua ruimtelijkheid. De surroundspeakers worden dan ook nauwelijks bij het geluidsbeeld betrokken, iets dat ook geldt voor het LFE kanaal. De dialogen worden netjes door de centerspeaker weergegeven en deze zijn goed verstaanbaar. De frontspeakers laten de rest van het geluid horen en de spaarzaam aanwezige muziek. De track klinkt mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig. Zoals een gezegd een track die niet echt indruk maakt, maar prima voldoet voor een film zoals deze.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Deze DVD bevat geen extra\'s.

In Murder at the Presidio kunnen we zien hoe er een moord wordt gepleegd op een militaire basis in Amerika. Het leger lost de moord snel op, maar commandant James Chandler van Interne Zaken denkt dat er meer aan de hand is en start zijn eigen onderzoek. Hij merkt al snel dat er meerdere dingen niet kloppen aan deze zaak en ook dat hij wordt tegengewerkt door enkele militairen van de basis. Nu moet hij de zaak zien op te lossen en zijn eigen leven proberen te beschermen. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, iets dat de helaas niet voor extra spanning kan zorgen. Het verhaal is voorspelbaar en wordt nergens echt spannend. Ook de optredens van de acteurs zijn niet echt schokkend te noemen en alleen hoofdrolspeler Lou Diamond Philips kan nog enigszins indruk maken. De DVD heeft een matige beeldkwaliteit, maar gelukkig is het geluid iets beter verzorgd. Helaas zijn er geen extra\'s op de DVD te vinden.