Boneyard, the

Wilbert Rietman
18-04-2006

4.5

Boneyard, the (DVD)

Een Amerikaans stadje wordt opgeschrikt door de vondst van drie misvormde kinderlijkjes in de kelder van doodgraver Chen (Robert Yun Ju Ahn). Chen claimt dat de kinderen levende doden zijn die gevoed moeten worden met mensenvlees. De lijkjes zijn overgebracht naar het plaatselijke mortuarium (door iedereen liefkozend ‘The Boneyard’ genoemd). De agent Jersey Callum (Ed Nelson) is op de zaak gezet. Samen met zijn partner en de helderziende Alley Cates (Deborah Rose) gaan zij naar het mortuarium om aan de hand van de kinderlijkjes te onderzoeken wat ze nou echt zijn. Het verhaal van Chen blijkt waar: De kinderen komen tot leven en zijn op zoek naar vlees. Jersey, Alley en de rest (waaronder een arts werkzaam op het mortuarium en een nog levend blijkend, suïcidaal meisje) zitten als ratten in de val in de kelder van ‘The Boneyard’.

Na jarenlang meegewerkt te hebben aan de special effects van films als House en Strange Invaders (en volgens de ‘Liner Notes’ werkte hij ook mee aan John Carpenter’s The Thing) maakte James Cummins in 1991 zijn debuut als regisseur met The Boneyard. Dat de man een grote liefde heeft voor special effects op het gebied van horror is goed te zien aan de film. De zombiekinderen zien er echt en schrikwekkend uit. Het is alleen jammer dat hij niet meer tijd besteed heeft aan de make-up van de laatste twee ondoden (en wie dat zijn, laten we nog een verassing), want die zien er eerder lachwekkend uit, terwijl de toon de eerste helft van de film toch die van een serieuze horrorfilm is. Ook had er meer aandacht besteed mogen worden aan het verhaal dat te cliché is en teveel plotgaten kent. Verder wordt er slecht geacteerd in deze film ondanks de aanwezigheid van de toch wel ervaren acteurs Ed Nelson, Norman Fell en Phyllis Diller. Alles bij elkaar opgeteld, kunnen we stellen dat dit gewoon een dertien-in-een-dozijn-horrorfilm is en daar is op zich niets mis mee. James Cummins kreeg eind jaren ’90 hartproblemen, waardoor hij moest stoppen met regisseren. Hij heeft na The Boneyard nog twee films gemaakt, allebei van bedenkelijke kwaliteit.

Genre: Horror
Jaar: 1991
Speelduur: 93 min
Verpakking: Transparant Keep Case
EAN: 8715664018606

Het beeldformaat van deze film wordt in 1.33:1 niet anamorf weergegeven. Het beeld oogt niet helemaal goed. Er is veel filmgrain aanwezig, het beeld is vaak onscherp en met name de donkere gedeeltes ogen vrij onduidelijk. Verder zijn er ook cigarette burns aanwezig (zie screenshot 3), een indicator die de projectionist aangeeft wanneer hij van projector moet wisselen, wat erop zou kunnen duiden dat er een bioscoopprint als bron is gebruikt voor deze DVD. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar, maar net te hoog in het beeld geplaatst. De film zelf is verdeeld in zeven hoofdstukken en dat is voor een film van 93 minuten aan de lage kant.

Het geluid van de film is geremixt naar een Dolby Digital 5.1-track (384 kbit/s), maar de kwaliteit ervan is niet om over naar huis te schrijven. Het geluid klinkt namelijk vrij blikkerig. Ook is er continu een irriterende echo aanwezig die het kijkplezier goed vergalt, iets wat ondersteunt wordt door het feit dat de dialogen over de drie voorste speakers te horen zijn wat ook erg irritant is. De gedateerde jaren ’80 synthesizer muziek komt ook nog eens schel over.

Het menuscherm bestaat uit een compilatieshot uit de film met als achtergrondmuziek het hoofdthema van de film in Dolby Digital 2.0 ( kbit/s). De DVD bevat geen extra’s. Wel is er aan de binnenkant van de hoes een stukje tekst te vinden met informatie over de film.

The Boneyard is het niet helemaal gelukte debuut van James Cummins als regisseur. De hele tijd beklemt je het gevoel dat je de film al een keer gezien hebt en ook het acteerwerk overtuigt niet. Op zo’n 25 minuten voor het einde vond Cummins het blijkbaar ook nog nodig om zijn zombiehorror meer de kant op te laten slaan van een film als Braindead, wat niet het gewenste resultaat heeft gekregen. Hiernaast is de film niet helemaal netjes op DVD gezet en dat betreft voornamelijk het geluid wat van een dergelijke kwaliteit is dat het je kijkplezier vergalt wat ook weer niet een de bedoeling kan zijn. De film mag dan wel van het kaliber dertien-in-het-dozijn zijn, een horrorfilmavondje kan er leuk mee opgefleurd worden.