Ryan's Daughter (SE)

19-04-2006

7

Ryan's Daughter (SE) (DVD)

Ierland, ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Het land staat nog onder gezag van Groot-Brittanië en dat heeft er soldaten gestationeerd om, zoals ze zelf zeggen, een Duitse invasie via Ierland te voorkomen. Zo ook in het kleine plaatsje Kirrary, county Kerry in het zuidwesten van Ierland. Charles Shaughnessy (Robert Mitchum) is al jaren onderwijzer in het dorpje. Zijn vrouw is geruime tijd geleden overleden. De jonge Rosy Ryan (Sarah Miles), dochter van de kroegbaas, is al tijden verliefd op hem. Na enige tijd wordt de liefde beantwoord en trouwen Charles en Rosy. Maar dan treedt al snel de sleur in het huwelijk. Charles gaat op in z’n werk en Rosy zit thuis waar ze niets om handen heeft. Als er dan een nieuwe commandant van de Britse troepen wordt aangesteld, wordt ze direct verliefd op hem. Ze beginnen een geheime relatie, maar al snel gaat onder de mensen het gerucht de ronde dat de twee samen iets hebben. Dat kan in het streng katholieke dorpje niet worden getolereerd en het leven van Rosy wordt er niet makkelijker op. Als er dan nog een plaatselijke verzetsheld in een Britse hinderlaag loopt, wordt Rosy aangezien voor een verraadster.

David Lean is een van de meest succesvolle regisseurs uit de filmgeschiedenis. Heel veel films heeft hij niet gemaakt, maar hij heeft een paar van de grootste films uit de historie op zijn naam staan: Brief Encounter, A Bridge on the River Kwai en natuurlijk Lawrence of Arabia en Doctor Zhivago. Na deze twee laatste films kreeg hij carte blanche van de studio om een film te maken. Hij begon met scriptschrijver Robert Bolt aan een bewerking van Flaubert’s Madame Bovary. Na vele aanpassingen en wijzigingen werd dat uiteindelijk het script voor Ryan’s Daughter. David Lean maakte graag epische films en Ryan’s Daughter is er daar met z’n 196 minuten ook zeker een van. Maar uiteindelijk bleek deze film een stuk minder succesvol dan z’n illustere voorgangers. De pers sabelde de film neer en het publiek liet het afweten. Waarschijnlijk door het gebrek aan de nodige aktie in deze film. De enige aanwezige aktie wordt geleverd door de zee tijdens een indrukwekkende storm. De film zelf moet het meer hebben van het ingetogen, poëtische verhaal. De film is, zeker naar huidige maatstaven, aan de trage kant. Vooral het eerste anderhalf uur vraag je je soms af waar de film naartoe gaat. Er worden verhaallijnen geïntroduceerd die pas veel later weer worden opgepakt. Uiteindelijk blijken alle lijnen bij elkaar te komen en heb je een gedenkwaardige film gezien. Niet in de laatste plaats ook door de indrukwekkende cinematografie van Freddie Young, die er later een Oscar voor won. Prachtige shots van het ruige Ierland, met z’n weidse landschappen en een ruwe, onvoorspelbare zee. De film won nog een Oscar, namelijk voor die van Beste Mannelijke Bijrol voor John Mills. Hij is dan ook werkelijk briljant als de doofstomme dorpsgek Michael, die in alle stilte ook verliefd is op Rosy, maar door zijn handicap nooit een serieuze kans maakt. Ook Robert Mitchum is op dreef als de waardige schoolmeester Shaughnessy, die een onvoorwaardelijke liefde koestert voor z’n vrouw Rosy. Een andere prachtige rol is weggelegd voor Trevor Howard als priester Collins die als enige overweg kan met iedereen in z’n parochie. Minder is de rol van Christopher Jones als de Britse legercommandant. Hij was gecast naar aanleiding van zijn rol in The Looking Glass War, maar op de set bleek dat deze man helemaal niet kon acteren. Heel dramatisch is het niet, maar hij steekt wel schril af tegen de rest van de cast. Veel tekst heeft hij niet en de dialogen die hij heeft zijn later in z’n geheel nagesynchroniseerd. De eerste keuze van Lean voor deze rol was eigenlijk Marlon Brando, maar uiteindelijk ging de rol toch naar Jones.
David Lean heeft een ingenieuze karakterschets van de Ierse bevolking in het begin van de vorige eeuw gemaakt. Hoe makkelijk kun je je laten leiden door valse indrukken en opruiende betogen? Hoe belangrijk is je eigen vrijheid en hoe ver ga je om die eigen vrijheid te waarborgen? Een antwoord kun je vinden in Ryan’s Daughter

De film staat als een ware bioscoopervaring op de DVD, met een ouverture (het moment dat de bezoekers de zaal binnenkomen), een pauze (bij de overgang van disc 1 naar disc 2) alswel exit-muziek (als de bezoekers de zaal weer verlaten). De DVD-hoes bevat de merkwaardige fout dat de film slechts 103 minuten zou duren. Dat is de lengte van de eerste DVD. De speelduur van DVD 2 staat niet vermeld.

Jaar: 1970
Speelduur: 196 min
Beeldverhouding: 2.20:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931561136

• Twee documentaires
  • Making of in 3 delen

De film staat in het originele beeldformaat van 2.20:1 anamorf op de DVD. Op de hoes staat 2.40:1 vermeld, maar dit is incorrect. De kwaliteit van de gerestaureerde 65mm print is verbluffend goed! Slechts zeer weinig vlekjes en oneffenheden zijn er te zien. De scherpte is bijzonder goed. Gelukkig is er geen gebruik gemaakt van edge-enhancement. Het contrast en detaillering zijn uitstekend en de (huids-)kleuren zijn heel naturel en komen prima over. Zeker gezien de leeftijd is de kwaliteit uitmuntend en veel recente DVD-uitgaven kunnen niet in de schaduw staan van deze transfer.
De film is onderverdeeld in totaal 50 hoofdstukken, waarvan 24 op de eerste DVD en 26 op de tweede DVD. De witte ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat goed geplaatst in beeld.

De DVD heeft een transfer van het originele 6 track audiospoor gekregen en is Dolby Digital 5.1 (384 Kb/s). Het is bij vlagen een zeer dynamische geluidstrack, vooral bij enkele stormscènes, waarbij ook flink het LFE kanaal wordt aangesproken. Verder is het geluid vooral op de frontspeakers gericht, met incidentele sfeergeluiden in de achterkanalen. Hier en daar is wat lichte overspraak te horen van dialoog naar de achterkanalen. Maar erg opvallen en storend is dit nergens. De dialogen klinken mooi helder en zijn duidelijk verstaanbaar, maar hebben een vrij smal frequentiebereik. Ze ontberen voornamelijk laag. De helder klinkende effectgeluiden zijn mooi geplaatst in de stereomix. Daardoor krijg je, bij met name buitenscènes, een ruimtelijke geluidsmix voorgeschoteld. Ondanks de leeftijd is ruis niet aanwezig.
De muziekscore is van Maurice Jarre en zoals veel van zijn scores is deze van Ryan’s Daughter van grote klasse. Het themamuziek blijft na de film voortdurend in je hoofd zitten. De hoge kwaliteit van het beeld wordt net niet gehaald, maar al met al heeft de DVD een zeer goede geluidskwaliteit.

De DVD heeft een statisch menu in 1.78:1 beeldformaat. Het achtergrondgeluid is de themamuziek uit de film en staat in Dolby Digital 2.0 (192 Kb/s) op de DVD.

DVD 1

Een overvloed aan mensen die nog leven en iets met de film te maken hebben gehad (of familieleden die daar direct betrokken bij zijn geweest) vertellen over de film. Onder hen Sandra Lean (de vrouw van David Lean), actrice Sarah Mills, die Rosy Ryan speelt, Petrine Day Mitchum (de dochter van Robert Mitchum), art director Roy Walker en nog vele anderen. Het is allemaal wat gezapig, maar je krijgt wel interessante informatie over de opnames en de ideeën achter de film. Wat goed gedaan is, is dat alle sprekers telkens worden aangekondigd als ze een uitspraak gaan doen.
Het audiocommentaar wordt vervolgt op de 2e DVD. Helaas is het audiocommentaar niet ondertiteld.

Bioscooptrailers (5 min)
2 Bioscooptrailers staan er op deze DVD. De eerste is een zogenaamde announcement trailer, in 1.78:1 anamorf beeldformaat en DD 2.0 mono geluid, waarbij aangekondigd wordt dat er weer een nieuwe film van David Lean met acteurs Robert Mitchum, John Mills en Sarah Miles aankomt. De beelden uit deze trailer zijn ook te zien in de documentaire Ryan’s Daughter: A Story of Love op de 2e disc van deze DVD.
De tweede trailer is de officiële bioscooptrailer, getoond in 2.20:1 anamorf beeld en DD 2.0 mono geluid.
Beide trailers zijn Engels gesproken en niet ondertiteld.

DVD 2

vervolg Audiocommentaar
Waar de film verder gaat, gaat het audiocommentaar met dezelfde mensen ook verder.

Making of in 3 delen (49 min)
Een lange Making of documentaire, onderverdeeld in drie delen: Storm Rising, Storm Chaser en The Eye of the Storm. De documentaires bestaan bijna in z’n geheel uit interviews met regisseur David Lean en scriptschrijver Robert Bolt ten tijde van de film alsook recente interviews met onder meer David Lean’s vrouw Sandra Lean en de biograaf Steven Silverman. De interviews worden afgewisseld met setfoto’s en fragmenten uit de film. Het is een boeiende documentaire met een heleboel anekdotes erin verwerkt. Soms worden er wel bizarre fouten gemaakt bij de ondertiteling: een cinematographer als opnameleider vertalen is niet zo best…
Het beeld is 1.33:1 en de fragmenten zijn 2.20:1 niet anamorf. Het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 Kb/as). Het geheel is Nederlands ondertiteld.

Twee Documentaires (26 min)
Op de hoes staat “2 klassieke documentaires”. Met ‘klassieke” wordt met name de slechte beeldkwaliteit bedoelt… De eerste is We\'re the Last of the Traveling Circuses, gemaakt door de BBC ten tijde van de opnames van de film in Ierland. Het is ook een making of, maar dan een die juist beelden van achter de set laat zien. Tussendoor korte interviews met acteurs op de filmset. Er zijn beelden uit deze documentaires die ook gebruikt zijn in de Making of in 3 delen feature op deze DVD.
De tweede documentaire is Ryan’s Daughter: A Story of Love, een lange trailer-achtige film, waarin niet alleen fragmenten uit de film, maar ook korte setopnames zijn te zien. Een voice-over begeleidt het verhaal.
Het beeld is 1.33:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 mono. Het geheel is Nederlands ondertiteld.

In Ierland, ten tijde van de Eerste Wereldoorlog, trouwt de jonge Rosy Ryan met de plaatselijke onderwijzer Charles Shaughnessy. Al snel slaat de verveling binnen het huwelijk toe en als er een nieuwe Britse commandant wordt aangesteld voor de troepen in het plaatselijke kamp, valt Rosy direct voor hem en beginnen ze samen een relatie. Het hele dorp spreekt er schande van en als de plaatselijke verzetsheld in een hinderlaag loopt is de schuldige snel gevonden.
Ryan’s Daughter is wederom een epische film van succesregisseur David Lean. De film bevat een stuk minder aktie dan zijn illustere voorgangers, maar na een trage start ontstaat uiteindelijk een boeiend schouwspel waarin liefde, verraad en loyaliteit de belangrijkste thema’s zijn. De DVD heeft een geweldig goede beeldkwaliteit, zeker gezien de leeftijd van de film en een prima geluidskwaliteit.
De extra’s zijn redelijk interessant, al is de commentaartrack een lange zit. Niet alleen vanwege de lengte van de film, maar ook vanwege de gezapige manier van spreken.