Laura’s Ster

27-04-2006

6.3

Laura’s Ster (DVD)

De zevenjarige Laura is verhuisd met haar vader, moeder en broertje Tommy naar een nieuwe woonplaats. Ze vindt het moeilijk om vrienden te maken en wil het liefst terugkeren. Als ze op een nacht vanaf het dak naar de sterren kijkt, valt er een ster uit de hemel. Ze rent naar de ster en ontdekt dat die door de val een punt heeft gebroken. Laura plakt een pleister op de ster om de pijn te verzachten en repareert de ster. Het is het begin van een bijzondere vriendschap. Uiteindelijk zal ze beseffen dat ondanks de liefde die ze voor de ster voelt, de ster terug moet keren naar de sterrenhemel. Want als de ster op aarde blijft, zal deze niet meer stralen. Het is een moeilijke beslissing die de kleine Laura moet nemen. Max, een jongen die naast haar woont, helpt haar daarbij. Zal Laura uiteindelijk toch nog vrienden maken in haar nieuwe woonplaats?

Laura’s Ster, ofwel Lauras Stern zoals de film oorspronkelijk heet, is een schattige tekenfilm en is bedoeld voor de kleine jeugd onder de tien jaar. Toch zullen ouders en mogelijk ook grotere broertjes of zusjes meekijken met de film en mogelijk ook gecharmeerd raken van het eenvoudige maar ook zo vertederende verhaal. Gezien de doelgroep verbaast het niet dat het tekenwerk ook eenvoudig is gehouden en er geen spannende of wilde dingen gebeuren. Het verhaal is een lief en aardig verhaaltje over vriendschap. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Klaus Baumgarten. Baumgarten is met meer dan 2 miljoen verkochte kinderboeken één van de populairste en succesvolste kinderboekenschrijvers in Duitsland. Samen met Thilo Graf Rothkirch regisseerde Piet De Rycker de film. Beide waren ook al bekend dankzij de succesvolle Der Kleine Eisbär (video)films. De filmmuziek is afkomstig van niemand minder dan Hans Zimmer evenals van Nick Glennie Smith. Smith dirigeerde ook het orkest dat de filmmuziek speelt.
De Nederlandse stemmen zijn onder andere van Veerle Burmeister, Xavier Werner, Hans Kesting, Ingeborg Wieten en Jurre Wieten. De originele Duitse versie staat niet op deze DVD. De film duurt bijna 80 minuten, wat een hele prestatie is als je bedenkt dat het originele kinderboek maar 30 bladzijden is, inclusief tekeningen. Vandaar ook dat de film een traag tempo heeft, maar dit zal de kleine kinderen niet zo storen. Laura’s Ster is een zeer kindvriendelijke film met een duidelijk opvoedkundige moraal, die je als ouder je kleine kind(eren) rustig kunt voorschotelen.

Genre: Animatie, Jeugd
Jaar: 2004
Speelduur: 78 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931912112

• De muziek van Laura’s Ster
  • De animator’s praten over het maken van Laura’s Ster
  • Achter de schermen – Talent en producer/regisseur
  • Het opbouwen van een scène
  • Laura’s Ster uitdaging

De film is in het oorspronkelijke brede beeldformaat 1.85:1 anamorf op DVD gezet. Op de cover staat onjuist het beeldformaat van 2.40:1. De beeldkwaliteit is goed en laat de mooie sfeervolle tekeningen en de fraaie kleuren van de film goed tot zijn recht komen. Op het gebied van contrast, scherpte en detaillering laat het beeld geen steken vallen. Het is nog een redelijk nieuwe film, dus de print is vrij van ongerechtigheden. In de achtergronden zijn af en toe kleine compressiefoutjes te zien.
De film is verdeeld in 20 tracks. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

Het geluid is in de Nederlandse nasynchronisatie beschikbaar in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). Ook de eveneens aanwezige Engelse, Franse en Italiaanse nasynchronisaties zijn in DD5.1 (bitrate 384 kb/s). Evenals het tekenwerk ademt ook de soundtrack een rustige sfeer uit. De muziek van Hans Zimmer komt met een mooi stereobeeld uit de frontspeakers. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de ruimtelijke weergave van de muziek. De filmgeluiden concentreren zich ook op de voorste speakers, waarbij de surrounds heel subtiel worden gebruikt. Het LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt. De dialogen zijn goed te volgen en komen via de centerspeaker.

De breedbeeld menuscherm zijn Nederlandstalig en voorzien van achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn Duits(!) gesproken en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

De muziek van Laura’s Ster (18½ min)
Een redelijk uitgebreide featurette over de muziek van de film. Enkele stukjes zijn in split-screen met fragmenten van de film ziet en het orkest dat de bijbehorende muziek speelt.

De animator’s praten over ‘Het maken van Laura’s Ster’ (14 min)
Leuke featurette waarin je de verschillende tekenaars op traditionele wijze aan het werk ziet, maar waar bij het maken van de tekeningen natuurlijk ook de computer is gebruikt. Hierin ook aandacht hoe men de tekeningen van het boek heeft benut voor de film.

Achter de schermen - Talent (15 min)
Waarin stemregisseur Frank Schaff vertelt hoe de stemmen zijn ingesproken en zie je ook het jeugdige stemtalent aan het werk.

Achter de schermen – producer/regisseur (9 min)
In deze korte featurette komt regisseur en producent Thilo Graf Rothkirch aan het woord.

Het opbouwen van een scène (3½ min)
Aan de hand van een scène zie je hoe het ontstaan van de tekenfilm zich ontwikkeld.

Laura’s Wereld
Met een aantal activiteiten speciaal bedoelt voor de jeugd. Waaronder een kijkje in de kamer van Laura, een geheugenspel en een legpuzzeltje.

Laura’s Ster, ofwel Lauras Stern zoals de film oorspronkelijk heet, is een schattige tekenfilm en is bedoeld voor de kleine jeugd onder de tien jaar. Het verhaal is afkomstig van het gelijknamige kinderboek en gaat over een klein meisje dat de zorg van een gevallen ster op zich neemt. Zo vindt zij uiteindelijk nieuwe vriendjes. Laura’s Ster is een zeer kindvriendelijke film met een duidelijk opvoedkundige moraal, die je als ouder je kleine kind(eren) rustig kunt voorschotelen. Zowel de kwaliteit van het beeld als het geluid zijn prima in orde. Alleen jammer dat de originele Duitse taal niet op deze DVD staat. Toegevoegd is een aardige collectie extra’s waarin verschillende aspecten van het maken van de tekenfilm voor kinderen begrijpelijk wordt uitgelegd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.