ER - Seizoen 5

02-05-2006

7.1

ER - Seizoen 5 (DVD)

Ruim tien jaar terug startte de televisieserie ER (Emergency Room), gebaseerd op een idee van auteur Michael Crichton. De serie is ondertussen aan haar dertiende seizoen begonnen en is nog steeds een groot succes. De serie speelt zich af op de fictieve eerste hulp afdeling van het County General Hospital in Chicago. Dankzij een uitgekiende combinatie van dramatiek en alledaagse verhaallijnen gecombineerd met medisch realisme blijf je iedere op zich zelf staande aflevering weer geboeid kijken. In hoog tempo worden iedere aflevering weer de meest uiteenlopende medische spoedgevallen over je heen worden gestort. Uiteraard worden daarbij ook de persoonlijke lotgevallen van de medische staf niet vergeten en vormen deze een rode draad door alle afleveringen heen.

In dit vijfde seizoen, dat in Amerika zijn eerste uitzending had in het Amerikaanse televisieseizoen van 1998-1999, zijn oude bekenden weer te vinden op de eerste hulpafdeling. Zoals Dr. Mark Greene (Anthony Edwards), Dr. John Carter (Noah Wyle) en de nog immer ambitieuze Dr. Peter Benton (Eriq La Salle). Ook is kinderarts Dr. Doug Ross (George Clooney) weer van de partij en is zijn liefde voor hoofdzuster Carol Hathaway (Julianna Margulies) nog steeds aanwezig. Dan zijn er nog Jeanie Boulet (Gloria Reuben), de mank lopende Dr. Kerry Weaver (Laura Innes), de Engelse Dr. Elizabeth Corday (Alex Kingston) en de heerlijk cynische Dr. Robert Romano (Paul McCrane). Dit seizoen ook een nieuw gezicht in de persoon van studente Lucy Knight (Kellie Martin), die Dr. Carter als haar begeleider krijgt. Net als bij de voorgaande seizoenen spelen ook nu af en toe bekende acteurs en actrices in de serie een gastrol.

In de eerste aflevering van dit seizoen maken we kennis met Lucy Knight, die als studente aan Carter wordt toegewezen. Tussen beide loopt het allemaal niet zo vlotjes, wat lastig wordt als Carter een beoordeling over Lucy moet uitspreken. Dr. Kerry Weaver treedt op als interim hoofd voor de eerste hulp afdeling. Mark Greene zit in een commissie die een nieuw hoofd voor de ER afdeling moet selecteren, waarbij ook Kerry Weaver zich kandidaat heeft gesteld. Carter woont in een studentenhuis en treedt daar ook op als beheerder. Als dankzij Lucy een feestje wat uit de hand loopt, moet Carter een nieuw onderkomen zoeken. Hij vindt woonruimte bij Kerry Weaver. Dr. Doug Ross heeft het eindelijk voor elkaar dat er een aparte ER kinderafdeling komt, waar hij de leiding over heeft. Met hulp van Jeannie Boulet probeert hij er een succes van te maken. Nog steeds botsen zijn niet alledaagse methoden met het beleid van het ziekenhuis. Doug Ross woont weer samen met Carol Hathaway, die zwanger probeert te raken. Dr Peter Benton krijgt er een persoonlijk medisch probleem bij, als blijkt dat zijn zoontje doof is. Hij probeert het probleem te negeren en is uiteraard eigenwijs in het zoeken naar oplossingen. Zijn eigenwijsheid staat ook op het persoonlijke vlak tussen hem en Dr. Elizabeth Corday in.

Een van de beste aflevering van dit seizoen is aflevering 8 “The Good Fight”, die geheel in het teken staat van een gevecht dat de medische staf voert om een klein meisje te redden, terwijl Lucy en Carter de vader van het meisje proberen te vinden. De dubbele aflevering “The Storm” betekent het einde van Dr. Doug Ross in de serie, als hij wederom zijn eigen gang gaat bij de behandeling van een kind.

Tussen al deze persoonlijke besognes door komen natuurlijk vele spoedeisende gevallen binnen; zoals slachtoffers met schotwonden of van auto-ongelukken, AIDS patiënten of gevallen van huiselijke mishandeling. Daarbij wordt menig sociaal moeilijk thema niet gemeden. De persoonlijke besognes van de hoofdkarakters heeft gedurende de serie meer aandacht gekregen, maar gelukkig blijft het aandeel van interessante medische gevallen nog steeds groot in de serie.

In de voorbijgaande jaren heeft ER een groot aantal onderscheidingen ontvangen. De prestigieuze Emmy Award, zeg maar de Oscar voor televisieproductie, is de serie al vele jaren achtereen ten deel gevallen. Evenals Golden Globes en vele andere soorten van onderscheidingen. Alhoewel het idee voor de serie afkomstig is van Michael Crichton, zijn het verschillende schrijvers die (delen van) de afleveringen schrijven en verschillende regisseurs die de aflevering regisseren. Aflevering 20 “Power” is tevens het regiedebuut van Laura Innes, die in de serie de rol van Dr. Kerry Weaver speelt. De ondertussen zo bekende openingstune van ER en de belangrijkste muziek is geschreven door James Newton Howard, die hier elk jaar de ASCAP Award voor krijgt.

Warner brengt de 22 afleveringen van dit vijfde seizoen uit als een 3-disc boxset. Warner heeft op de achterzijde van de cover van elke aflevering een korte synopsis opgenomen. Ook kun je uitgebreide (Engelstalige) informatie per aflevering vinden op de site van Warner Bros. Studios.

Genre: Drama, TV
Jaar: 1998
Speelduur: 950 min
Verpakking: Keep Case (3x)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Spaans
EAN: 7321931735841

De eerste zes seizoenen (1994-1999) van ER zijn in standaard 1.33:1 beeldformaat uitgezonden. Sinds seizoen 7, dat voor het eerst in het televisieseizoen 2000-2001 werd uitgezonden, wordt ER in het 16:9 (1.78:1) formaat uitgezonden. De serie staat in 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD. Alleen het openingsscherm en de begintitels zijn in het 1.33:1 formaat, met dan links en rechts een zwarte balk in het beeld.
De serie is op 35 mm film opgenomen. Het beeld op de DVD ziet er goed uit en heeft een betere kwaliteit dan je op televisie ziet. Het beeld is redelijk scherp maar oogt veelal ook tamelijk soft. Er is geen edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Het beeld heeft goed verzadigde en natuurlijke kleuren en een goed contrast. De detaillering van het beeld is redelijk, mede door de ruim aanwezige filmgrain in het beeld. Behoudens af en toe wat aliasing en moiré is het beeld vrij van ongerechtigheden. De 22 afleveringen staan verspreid over drie DVD’s, elk van het type DVD-18 (dubbelzijdig en dubbellaags). De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack op DVD is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 192 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld wel iets toe, maar dit gaat ten koste van de detaillering. ER klinkt het best bij beluistering in stereo.

De breedbeeldmenu’s zijn statische schermen met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Deze set heeft geen extra’s. De 3 DVD keepcases zijn verpakt in een kartonnen slipcase.

De Amerikaanse televisieserie ER (Emergency Room) is al dertien seizoenen lang zeer succesvol. De serie is een bedenksel van Michael Crichton, waarbij de afleveringen door verschillende schrijvers worden geschreven en verschillende regisseurs geregisseerd. Bijzonder aan de serie is het relatief hoge tempo waarbij de scènes elkaar op natuurlijke wijze in een rap tempo afwisselen. Daarnaast heeft de serie een uitgekiende balans tussen drama en medisch realisme.
Warner heeft de 22 afleveringen van het vijfde seizoen uitgebracht als een 3-DVD boxset. De kwaliteit van beeld en geluid is net als bij voorgaande seizoenen weer ruim voldoende. Het beeldformaat is 16x9 breedbeeld, het geluid is gewoon stereo. Voor iedere fan van de serie natuurlijk weer een grote aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.