Goal! Kick Off - The Impossible Dream

09-05-2006

4.7

Goal! Kick Off - The Impossible Dream (DVD)

De jonge Mexicaan Santiago Muñez (Kuno Becker) droomt van een leven als profvoetballer. Met zijn vader Herman (Tony Plana), zijn oma en zijn jongere broertje woont en werkt Santiago illegaal in Los Angeles. Zijn vader droomt van een eigen familiebedrijf, spaart daar ook hard voor en vindt de dromen van Santiago meer niets. Dan op een dag ziet de Engelse voormalig sterspeler en voetbalscout Glen Foy (Stephen Dillane) bij een plaatselijke voetbalwedstrijd Santiago spelen. Foy is onder de indruk van het snelle, doortastende en behendige balspel van Santiago en denkt dat Santiago het soort talent is waar de Engelse Premier League Club Newcastle United om zit te springen. Want voor Newcastle United verloopt het voetbalseizoen niet gunstig, ondanks het duur aangekochte supertalent Gavin Harris (Allesandro Nivola). Tegen de zin van zijn vader vertrekt Santiago naar Engeland en ziet eindelijk een droom in vervulling gaan. Maar het vervullen van zijn droom gaat niet zo gemakkelijk als hij gehoopt had. Hij heeft moeite om zich aan te passen in dit vreemde land, waar voetbal een geloof is, het stadion een kathedraal lijkt, het veld modderig is en de verwachtingen zeer hooggespannen zijn. Bij de jonge verpleegster Roz Harmison (Anna Friel) vindt hij steun en vriendschap. Iedere dag moet Santiago bewijzen dat hij het talent is waar de geldschieters in geloofden en moet hij risico’s nemen om zijn droom te verwezenlijken.

Voetbal is sport nummer één in Europa. Velen dromen van een profvoetbal carrière, slechts weinigen is het weggelegd. Gaat het om de sport of gaat het om het grote geld. Want de profvoetbal is tegenwoordig een business waar zeer grote bedragen gemoeid zijn met de transfers en salarissen van de spelers. Goal! Kick Off - The Impossible Dream gaat over het najagen van een droomcarrière in de voetbal. En zoals de titel al doet vermoeden, dat is geen gemakkelijke droom om te realiseren. Misschien wel een onmogelijke droom. Van de film Goal! Kick Off – The Impossible Dream wordt gezegd dat het een van de meest realistische voetbalfilm is die tot nu toe is gemaakt. Zeker laat regisseur Danny Cannon in de film ook zien dat het najagen van de ‘droom’ niet eenvoudig is en een weg is vol obstakels. Maar aan de andere kant is het ook een geromantiseerd verhaal, waarbij nog steeds de droom en de sport met een ‘gouden randje’ worden gepresenteerd. Toch moet gezegd worden dat Goal! een geslaagde film is waarin het niet alleen maar successen is die getoond worden. Maar waarin ook aandacht is voor de realiteit van teleurstelling en pijn lijden. Hoofdrol wordt gespeeld door de jonge Mexicaanse acteur Kuno Decker, die in Mexico zeer populair is. Naast hem schitteren Stephen Dillane, Anna Friel en Alessandro Nivola. Alle deze acteurs zijn trouwens ook weer te zien in de twee vervolgfilms die op stapel staan. Het vervolg Goal! 2 – Living the Dream staat gepland voor release dit jaar (2006), wat zeker heeft te maken met de dit jaar te spelen Wereldkampioenschappen Voetbal in Duitsland van 9 juni t/m 9 juli 2006. Daarnaast zit in de voorbereiding de film Goal! 3, die nu gepland staat voor release in 2007 en juist gaat over de Wereldbekerfinale komende zomer in Duitsland.
Naast de echte acteurs zijn de realistische voetbalscènes in de film natuurlijk het andere aantrekkelijke ingrediënt. Menig voetballiefhebber watertand bij het lezen van de namen van spelers als David Beckham, Raul Gonzalez Blanco, Kieron Dyer, Patrick Kluivert, Alan Shearer en Zinedine Zidane. Maar ook Liverpool-coach Rafael Benitez ontbreekt niet in deze voetbalfilm. De in de film getoonde wedstrijdbeelden zijn afkomstig van echte wedstrijden met unieke beelden van de Engelse topvoetbalclub Newcastle United. De film is mede totstandgekomen dankzij medewerking van de FIFA. Goal! Kick Off – The Impossible Dream is een onderhoudende film over zware beproevingen, liefde, humor en overwinning.

Jaar: 2005
Speelduur: 113 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Spaans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418082628

• Gesproken toelichting
  • Buiten het veld
  • De prachtige wedstrijd
  • Muziekvideo van Happy Mondays “Playground Superstar”
  • Muñez +10
  • Gouden momenten uit de FIFA World Cup
  • Binnenkort… 2006 FIFA World Cup Duitsland
  • Goal! II Trailer

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en in deze verhouding staat de film anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Het beeld is niet gestoken scherp, maar doet wel mooi filmisch aan. Detaillering van het beeld is voldoende. Verder heeft het beeld een prima contrast. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. In lichte mate is filmgrain aanwezig, maar dat is geenszins storend.
De film is opgedeeld in 20 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is slechts kort merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat volledig in het filmbeeld geplaatst boven de onderste zwarte balk.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack heeft een fraai klinkend surround geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden, de ruimtelijkheid van de muziek en enkele fraaie geluidseffecten. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen de muziek, de wedstrijdgeluiden en zachter klinkende details. Het LFE-kanaal wordt incidenteel in gezet en gaat mooi diep door. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn filmgerelateerde animaties en voorzien van achtergrondgeluid. De menu’s zijn naar keuze onder andere in het Nederlands beschikbaar. De extra’s hebben 1.33:1 beeldformaat, waarbij de gebruikte filmscènes 1.85:1 niet anamorf beeldformaat hebben, geluid is DD2.0 -192 kb/s geluid en alles is Nederlands ondertiteld.

Buiten het veld (11 min)
Korte featurette over het maken van de film, hoe het idee is ontstaan en de voorbereidingen. Vanaf het begin zijn drie delen voorzien, die hier alle drie kort worden besproken.

De prachtige wedstrijd (7 min)
Met aandacht voor de wedstrijdbeelden die in de film zitten.

Gesproken toelichting
De film bekijken met optionele gesproken toelichting van regissseur Danny Cannon. Het commentaar van Cannon is onderhoudend en informatief.

Happy Mondays muziekvideo: “Playground Superstar” (4 min)
Filmgerelateerde muziekvideo van een hardrocknummer dat gedeeltelijk in de film te horen is.

Munez +10 (3 min)
Waarin acteur Kundo Becker als Santiago Muñez zijn favoriete top 10 voetbalspelers benoemd.

Gouden momenten uit de FIFA World Cup (3½ min)
Precies wat de titel zegt, een selectie van de meest memorabele voetbalmomenten uit de diverse wereldbekertoernooien.

Binnenkort... 2006 FIFA World Cup Duitsland (1½ min)
Het reclamespotje voor de komende wereldbekerwedstrijd van 9 juni t/m 9 juli 2006 in Duitsland.

Goal! II Trailer
De trailer voor het tweede deel Goal! 2 – Living the Dream (1½ min)

Goal! Kick Off - The Impossible Dream gaat over een jonge Mexicaan die als voetbaltalent ontdekt wordt door een voormalig voetbalster. Hij reist af naar Newcastle, Engeland om daar zijn droom als voetbalster waar te maken, maar dat blijkt toch niet zo gemakkelijk te zijn. De film geeft een aardig beeld dat een droom niet zomaar vanzelf bewaarheid wordt. Met de Europese volkssport nummer één als achtergrond, met de Engelse voetbalclub Newcastle United, échte voetbalwedstrijden in échte stadions! Naast acteurs als Kuno Becker, Stephen Dillane, Anna Friel, Alessandro Nivola, ook korte gastoptredens van echte voetbalhelden als David Beckham, Rafael Benitez, Raul Gonzalez Blanco, Kieron Dyer, Patrick Kluivert, Alan Shearer en Zinedine Zidane.
Buena Vista heeft de film op DVD uitgebracht met goede beeld- en geluidskwaliteit. Toegevoegd zijn enkele aanvullende extra’s, waaronder een audiocommentaar en enkele korte featurettes. Je hoeft geen voetballiefhebber te zijn om deze film te gaan bekijken.