Dog Eat Dog - Live at Dynamo

Wilbert Rietman
19-05-2006

6.2

Dog Eat Dog - Live at Dynamo (DVD)

In 1995 was Dynamo Open Air hét festival waar je als hardere rock/metalband zeker moest hebben opgetreden, anders hoorde je gewoon niet thuis in het wereldje. Dog Eat Dog was indertijd een band met slechts een paar wapenfeitjes: een mini-CD en een goed ontvangen full-length CD. De band mixte metal slim met rap en hiphop en voegde er een saxofoon aan toe, zodat hun geluid vrij herkenbaar was. De beloning hiervoor was een plek op de bill van Dynamo Open Air 1995, waar de band het geluk had dat het mooi weer was tijdens hun optreden (een zeldzaamheid voor Dynamo), maar het optreden zelf verliep nogal rommelig. De band speelde nummers van hun CD All Boro Kings, hun mini-CD Warrant en ze speelde een cover van Frank Zappa; Why Does It Hurt When I Pee?. Het hoogtepunt van de show is toch wel als zanger John Connor (niet die uit de Terminator-reeks) het begrip crowdsurfen een nieuwe dimensie geeft door dat te doen met een surfplank (zie screenshot 3).

De tracklist:

1. Pschychorama
2. Pull My Finger
3. Bulletproof
4. World Keeps Spinnin’
5. Who’s the King?
6. Queen
7. Strip Song
8. If These Are Good Times
9. Numb
10. Why Does It Hurt When I Pee?
11. No Fronts
12. Dog Eat Dog
13. More Beer

Dog Eat Dog is een band die nog steeds bestaat en dat zal veel mensen verbazen. Niet omdat de heren een turbulent leven leiden of elkaar niet mogen, maar simpelweg omdat je niets meer van de band hoort. Toch maken ze nog steeds muziek en touren ze nog steeds de hele wereld rond. Hoe anders was dat in 1995, toen kon je bijna niet om de band heen. Hun debuutalbum All Boro Kings was krap een jaar uit en bevatte echte skate-hits als Who’s the King?, Pull My Finger en hun grootste hit No Fronts. Een nummer dat overigens twee keer een hit werd. Eerst in de gewone versie en later in een door Jam Master Jay van Rum DMC gemixte versie. De band stond in 1995 op alle grote festivals en in Nederland deden ze onder andere Pinkpop en Dynamo Open Air aan. Na dit succes kwam de band in 1996 nog met het album Play Games met daarop weer de hit Isms. Hierna volgden nog 2 albums, maar de band is inmiddels al in de vergetelheid geraakt. Tijdens deze periode kende de band nog wel de nodige wisselingen in zijn bezetting, waarbij vooral opvalt dat saxofonist Scott Mueller de band heeft verlaten. Met hem verdween ook het karakteristieke geluid van Dog Eat Dog.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 1995
Speelduur: 53 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Roadrunner Records
EAN: 016861094799

Het concert staat in verhouding 1.33:1 op deze DVD. Het optreden is indertijd op video opgenomen en zo staat het ook op deze schijf. De kwaliteit van de opnames zijn redelijk te noemen gezien de leeftijd. De kleuren komen mooi natuurlijk over wat ook te maken heeft met het feit dat het concert overdag plaatsvond en Dog Eat Dog tijdens hun optreden een blauwe lucht met zon hadden. Het beeld heeft wel behoorlijk last van interlacing, waardoor bewegingen waziger worden (zie screenshot 4). Ook is er sprake van cross colouration, wat inhoudt dat je kleuren gaat zien die niet in het beeld thuishoren (zie screenshot 5). Over het algemeen is deze DVD toch bedoeld voor fans van de band of mensen die vroeger het Dynamo festival bezochten en snakken naar een nostalgische trip. Voor die mensen is het beeld acceptabel te noemen, ook omdat er vrij weinig gesleuteld is aan de beelden. De DVD laat de band op het podium aan het werk zien en dat is toch het belangrijkste. Het concert is verdeeld in 13 hoofdstukken, elke song een eigen hoofdstuk. Een ondertiteling is niet aanwezig.

Het geluid staat in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) op de schijf. De mix is niet al te best wat te verklaren is aan het feit dat het hier om een openluchtconcert gaat ui 1995 waarvan men nooit had kunnen weten dat het op DVD zou verschijnen. Met name de saxofoon en de achtergrondzang staan zwaar achter in de mix. De drums klinken nogal hol en ook bij de gitaren laat men wel eens een steekje vallen. Zonde dan ook gelijk van de 5.1-track die hier absoluut niet tot zijn recht komt. Het geeft iemand als ondergetekende wel een nostalgisch gevoel, omdat het geluid hetzelfde overkomt als indertijd op het veld.

De DVD bevat geen extra’s. Het menu is een statisch beeld, zonder muziek, met de tracklist. Je hebt de keuze om het hele concert af te spelen of de songs apart.

Van Dog Eat Dog zou je kunnen zeggen dat ze een ééndagsvlieg zijn binnen het rock/metalwereldje. Toch stond de band in 1995 voor zo’n 100.000 mensen op ons eigen Dynamo Open Air voor een zeer vermakelijke show. Enthousiast als de band altijd is, springen en swingen ze over het podium heen. Dit concert is nu op DVD verschenen. Technisch valt het allemaal wat tegen, maar gezien de leeftijd van de opnames en het feit dat het nooit voor een DVD bedoeld was, valt het allemaal wel mee. Een fijne, nostalgische trip voor diegene die altijd op Dynamo Open Air te vinden waren of voor de fans van Dog Eat Dog die Nederland nog steeds rijk is.