Pat Garrett & Billy the Kid (SE)

22-05-2006

6.9

Pat Garrett & Billy the Kid (SE) (DVD)

William H. Bonney, beter bekend als Billy the Kid (Kris Kristofferson) is één van de meest gezochte criminelen van het Wilde Westen. Hij wordt gezocht door diverse premiejagers en mannen van de wet. Eén van deze mannen is Pat Garret(James Coburn), de sheriff van Lincoln County. De twee mannen staan nu recht tegenover elkaar terwijl zij eerst vrienden waren. Lange tijd trokken ze samen op maar nu Garret een nieuwe functie heeft als sheriff is hij verplicht Billy te vinden en voor het gerecht te slepen. Billy is verbaasd zijn vroegere vriend in deze hoedanigheid te zien, maar zal er niet voor terugdeinzen hem om te leggen zodat hij zichzelf kan redden. De twee voormalige vrienden zitten elkaar lange tijd in de haren maar uiteindelijk komt het dan toch tot een confrontatie.

Pat Garret & Billy the Kid is de enige western van Sam Peckinpah die gebaseerd is op waar gebeurde feiten. Zo hebben Billy the Kid en Pat Garret echt bestaan en klopt het ook dat de twee eerst vrienden waren en later vijanden. Veel is er echter niet bekend over vooral Billy the Kid en daarom wordt er in films nogal eens wat dingen voor waarheid aangenomen waarvan niet zeker is of het ook echt zo gegaan is. Als kijker van deze film komt het goed uit als je wat kennis hebt van het onderwerp en de twee mannen waar de film om draait. Er wordt weinig tot geen uitleg gegeven over het doen en laten van de twee. Mensen die kennis van zaken hebben, zullen echter ook een probleem hebben met de acteur die de rol van Billy speelt. Billy the Kid is maar 21 jaar oud geworden maar ten tijde van de opnames ging Kris Kristofferson al richting de veertig. De bijnaam The Kid komt dan soms ook wat raar over. Verder speelt hij een goede rol en de chemie tussen hem en James Coburn, die Pat Garret speelt, is uitstekend. Coburn zet één van zijn beste rollen neer in deze film en mede dankzij hem is de film geworden wat hij is. Ook de ondersteunende cast is dik in orde en er komt een keur aan bekende westernacteurs voorbij in enkele kleine rollen. Ook zanger Bob Dylan is te zien in de film als helper van Billy en ook tekende hij voor de soundtrack. Verder zien we onder andere nog L.Q. Jones, Jason Robards, Rita Coolidge en Paul Fix voorbij komen.
De opnames van de film gingen gepaard met veel problemen. Sam Peckinpah lag weer regelmatig in conflict met de studio en verscheen zelfs vaak dronken op de set. De verhalen van een op de set urinerende, flauwvallende en te laat komende Sam Peckinpah zijn legio. Warner Bros was het op gegeven moment zat toen de excentrieke regisseur ook vaak niet op kwam dagen voor het monteren van de film en de studio bracht daarom een versie uit die zonder toestemming van Peckinpah in de bioscopen gebracht werd. Deze versie van de film was zwaar geknipt en leek op geen enkele manier op de film die Peckinpah voor ogen had. Op deze 2 Disc Special Edition zijn twee versies van de prent te vinden, maar gelukkig zouden we haast zeggen, niet de bioscoopversie. In 1988 werd een vernieuwde versie van de film uitgebracht die op de tweede schijf van deze uitgave te vinden is onder de naam Turner Preview Version. Op de eerste schijf is een nieuw gemonteerde versie te vinden die de naam 2005 Special Edition Version draagt en dit een versie die onder toezicht van editor Paul Seydor is gemaakt speciaal voor deze uitgave. Hoewel deze versie korter duurt dan de Turner versie kunnen we toch zeggen dat de 2005 versie veruit superieur te noemen is. Enkele scènes zijn gesneuveld maar er zijn aan de andere kant ook weer scènes bijgekomen en het resultaat is een film die een beter evenwicht biedt aan verhaal en actie. Volgens kenners is dit ook de versie die Peckinpah zelf voor ogen had. Net als de overige westerns van Sam Peckinpah is ook deze film weer een aanrader voor fans van het genre en eigenlijk zelfs verplichte kost voor hen.

Genre: Western
Jaar: 1973
Speelduur: 116 min
Verpakking: Duo Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931651653

• One Foot In The Grave: Remembering Sam Peckinpah And Other Things
  • One For The Money: Sam's Song
  • Deconstructing Pat And Billy

Beide versies van de film hebben anamorf beeld en de Special Edition versie heeft een beeldformaat van 2.40:1 en de Turner versie 2.35:1. Het eerste dat gelijk opvalt bij vergelijking van de twee versies is het verschil in beeldkwaliteit. Eigenlijk is alles beter aan het beeld bij de SE versie. De kleuren ogen natuurlijker en beter verzadigd en ook de scherpte is beter. Bij de Turner versie ogen de kleuren wat uitgewassen en ook de scherpte laat het soms afweten wat een negatief gevolg heeft voor het detail. De donkere scènes zijn beter te volgen aangezien het contrast en schaduwdetail bij de Turner versie stukken minder is. Hier zijn deze scènes soms wat moeilijk te bekijken. Ook qua artefacten en beschadigingen komt de Turner versie het slechtst uit de bus. Het beeld van deze versie vertoont regelmatig beschadigingen en ook de hoeveelheid filmgrain is bij deze versie het grootst. Eigenlijk is de filmgrain constant aanwezig, variërend in grofte. De SE versie is vrijwel geheel vrij van artefacten en hierdoor is de film heel wat beter te bekijken dan de Turner versie. Zie screenshot 3 voor een vergelijking van de twee versies.
De SE versie is verdeeld in 29 hoofdstukken en de Turner versie in 29. De ondertiteling is bij beide versies goed te lezen maar staat te hoog in het beeld, namelijk geheel in het actieve beeld.

De films zijn te bekijken met een Dolby Digital 1.0 track (192 kb/s) in de Engelse taal. Bij het geluid zijn er niet zulke grote verschillen merkbaar als bij het beeld, maar ze zijn er toch wel. Beide tracks klinken wat gedateerd maar dit is ook grotendeels te wijten aan het formaat waarin het geluid op de DVD\'s te vinden is. Het geluid bestaat veelal uit dialoog en deze is bij beide versies goed te volgen. Er is genoeg laag aanwezig om de tracks niet al te flets over te laten komen. Het geluid klinkt mooi helder bij allebei de tracks maar de Turner versie heeft wat last van ruis en beschadigingen in de vorm van drop-outs. De tracks scoren een voldoende maar kunnen zich uiteraard niet meten met hedendaagse films, maar Warner mag een schouderklopje krijgen om het originele monogeluid intact te laten.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deze Special Edition bestaat uit twee schijven waarbij de twee versies van de film verdeeld zijn over deze twee schijven. Ook bij de extra\'s is dit het geval.

Disc 1

Net als bij de andere drie westerns van Sam Peckinpah die onlangs verschenen zijn wordt het audiocommentaar verzorgd door Peckinpah-kenners Garner Simmons, Nick Redman, Peul Seydor en David Weddle. De vier heren zijn experts op het gebied van Peckinpah\'s werk en leven en leveren dan ook wederom een zeer interessant commentaar af.

Trailers van vijf films geregisseerd door Sam Peckinpah en van de James Dean Collection. Het gaat verder om trailers van Ride the High Country, The Wild Bunch, The Ballad of Cable Hogue, The Getaway en Pat Garret & Billy the Kid.

Disc 2

Ook bij de Turner Preview Versie van de film is een audiocommentaar te beluisteren van de heren Garner Simmons, Nick Redman, Peul Seydor en David Weddle. Het commentaar is grotendeels gelijk aan dat op de eerste schijf.

One Foot In The Grave: Remembering Sam Peckinpah And Other Things (27 min.)
Acteurs Kris Kristofferson en Donnie Fritts halen samen herinneringen op aan het maken van de film en vertellen wat ze deden voordat ze de film maakte. Ook hun muziekcarrières komen aan bod.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

One For The Money: Sam\'s Song (5 min.)
Wederom zien we Kris Kristofferson en Donnie Fritts voorbij komen en nu brengen ze samen twee nummers ten gehore die over Sam Peckinpah maakte.

Deconstructing Pat And Billy (14 min.)
Editor Paul Seydor en assistent van Sam Peckinpah Katy Haber vertellen wat over doe de film tot stand is gekomen. Seydor vertelt wat over de verschillen tussen de twee versies en Haber haalt herinneringen op aan de opnames van de film en de problemen die hierbij kwamen kijken.

Billy the Kid is één van de meest gezochte criminelen van het Wilde Westen. Hij wordt achternagezeten door Pat Garret, de sheriff van Lincoln County. Vroeger waren de twee mannen vrienden maar nu staan ze recht tegenover elkaar. Lange tijd zitten ze elkaar achterna maar na een tijdje komt het toch tot een allesbeslissend treffen. Pat Garret & Billy the Kid is een western van de hand van Sam Peckinpah en wederom een hele goede. Het verhaal van de twee voormalige vrienden wordt mooi verteld en alles is weer mooi in beeld gebracht. Op de twee schijven zijn twee verschillende versies van de film te vinden en eigenlijk kunnen we zeggen dat de 2005 versie die op de eerste schijf te vinden is, de betere is. Deze versie komt evenwichtiger over en volgens kenners is dit de versie zoals Peckinpah hem voor ogen had. De beeldkwaliteit van de twee versies verschilt nogal, maar is toch nog altijd ruim voldoende. Ook het geluid voldoet en bovendien is het originele monogeluid intact gehouden. Als afsluiter zijn er enkele interessante extra\'s te bekijken.