Unfinished Life, An (SCE)

25-05-2006

8.4

Unfinished Life, An (SCE) (DVD)

De eenzame rancher Einar Gilkyson (Robert Redford) heeft de dood van zijn zoon, nu tien jaar geleden, nog steeds niet verwerkt. Zijn ranch heeft hij verwaarloosd. Zijn enige vriend met wie hij kan praten is de invalide Mitch Bradley (Morgan Freeman), die hij ook verzorgd. Einar’s stille teruggetrokken leven wordt overhoop gehaald, als plotseling zijn schoondochter Jean (Jennifer Lopez) met haar dochtertje Griff (Becca Gardner) voor zijn neus staat. Jean zoekt een tijdelijk onderkomen, ze is blut en is samen met haar dochter gevlucht voor haar gewelddadige vriend Gary Watson (Damian Lewis). Einar behandelt Jean niet bepaald vriendelijk, maar laat haar toch toe in zijn huis. Mede aangemoedigd door Mitch leert Einar zijn kleindochter Griff langzaam beter kennen en ontdooit zijn hardvochtige hart. Griff wordt ook duidelijk waarom Einar zo wars is tegen haar moeder en ze ontdekt waardoor Mitch invalide is geraakt. Dan komt Gary in het dorp aan, vastbesloten om zijn vriendin Jean terug te halen….

Regisseur Lasse Hallström zet met recente speelfilm An Unfinished Life een evenzo gevoelig drama neer als zijn ook uitstekende The Shipping News uit 2003. Hallström is een expert in het verfilmen van een drama waarin de eenvoud van liefde en intermenselijke relaties op een stijlvolle en gevoelige manier wordt neergezet. Films waarin het verhaal en de karakters de belangrijkste ingrediënten zijn. Naast voornoemde films zien we dit ook terug in zijn eerdere films als Chocolat (2000) en The Cider House Rules (1999). Evenals bij Shipping News is ook An Unfinished Life een drama met een psychologisch getint en somber gestemd verhaal waarin mensen getekend door grote tegenslagen in het leven toch de liefde vinden en de kracht om er boven op te komen. Belangrijk thema hierbij is vergeving. Het spel van de cast, met topacteurs als Robert Redford en Morgan Freeman, is ook bij deze film van een hoog niveau. Ook Jennifer Lopez, van wie we ook films zien met matig spel, speelt in deze film een goed gespeelde rol. Compliment in deze ook natuurlijk naar de jeugdige Becca Gardner, die de kleindochter speelt en het verbitterde hart van Robert Redford weer laat kloppen. Regisseur Hallström weet ook in dit verhaal met het een juiste balans gevoel voor dramatiek neer te zetten ondersteund door fraaie beelden van het ruwe landschap van de ‘ranchlands’ van Wyoming, Amerika. Alleen dat is schijn, want de film is opgenomen in de fraaie landschappen van Kamloops in British Columbia, Canada. An Unfinished Life is een fraai gefilmd en gespeeld drama over de dramatiek van het leven en de kracht van de liefde voor de medemens.

Jaar: 2005
Speelduur: 103 min
Verpakking: Digipack in slipcase
EAN: 8715664033210

• Making Of
  • Behind the Scenes
  • Interviews
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Training The Bear

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is uitstekend. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit en laten de mooie landschapsplaatjes van Kamloops erg fraai tot uiting komen. Ook de scherpte en detaillering van het beeld zijn goed, evenals het contrast en het zwartniveau. Het is nog een nieuwe film dus het beeld is ook vrij van ongerechtigheden. Er is af en toe zichtbaar dat edge-enhancement is toegepast. Filmgrain is bij de buitenscènes enigszins aanwezig. Verder een prima beeld.
De film is verdeeld in 12 tracks. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is kort merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s) op de DVD gezet. Beide zijn zeer fraai klinkende soundtracks. Een soundtrack die erg natuurlijk klinkt met een mooi ruimtelijk en goed vol geluid. Het laag is goed gedoseerd en mooi strak, het hoog is uitstekend gedefinieerd. De film is een dialoogfilm met zeer fraaie muziek ter ondersteuning, dus zonder agressieve speciale effecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen worden op een subtiele wijze gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en voor de weergave van de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt incidenteel gebruikt. Een uitstekende soundtrack. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. Tussen de DD en de DTS track zit nauwelijks verschil in kwaliteit.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes met achtergrondmuziek. Deze Special Collector’s Edition bestaat uit 2 DVD’s. Op de eerste DVD staat de film met enkele promotionele trailers, waarmee de DVD overige ook start. Alle overige extra’s staan op de tweede DVD. Een overzicht van de extra’s op deze tweede DVD:

Liner Notes
Een viertal Nederlandstalige tekstpagina’s over het verhaal van de film en wat over de filmproductie.

Photo Gallery
Waarin je slechts tien foto’s kunt bekijken.

Filmclips (5 min)
Een weinig nuttig extra, waar je zes scènes uit de film apart voor je geselecteerd zijn. De zin hiervan ontgaat eigenlijk volledig en het beeldformaat is nu slechts 2.35:1 niet anamorf.

Interviews: cast & crew (16½ min)
Met keuze uit acht interviews met de hoofdrolspelers en regisseur Lasse Hallström. De interviews bestaan uit fragmenten waarbij de vraag is weggelaten, maar je alleen het antwoord hoort. Bij alle fragmenten val je ergens middenin en duurt het even voor het geluid erbij komt. Soms is het geluid ook niet helemaal goed (komt uit één speaker). Delen van de interviewfragmenten zie je ook weer terugkomen in de Making Of.

Making Of (9 min)
Een kijkje achter de schermen, tijdens de opnames, afgewisseld met filmfragmenten en interviewfragmenten met regisseur en acteurs. Bij de laatste dus veel doublures met de losse interviewfragmenten van voorgaand extra.

Training Bart The Bear (10 min)
De beer neemt een bijzondere plaats in de film in. In dit stukje iets over het trainen van de beer.

Behind the Scenes (14 min)
Ofwel de B-Roll; het bekende kijkje achter de schermen tijdens de opnames, zonder verdere toelichting of interviews. Dit onderdeel heeft geen ondertiteling.

Also or Soon Available
Ook op deze schijf enkele promotionele trailers van andere DFW uitgaven. Enkele hiervan staan ook op de eerste DVD.

De beide DVD’s zijn verpakt in een uitvouwbare digipack verpakking, voorzien van een stevige kartonnen slipcase.

An Unfinished Life is een ontroerend en mooi gefilmd drama van regisseur Lasse Hallström. In het verhaal staan drie mensen centraal, die allemaal tegenslagen in hun leven hebben gehad. Tegenslagen die hun sporen bij hen hebben achtergelaten. Het is de aandacht voor elkaar en de bereidheid om elkaar te vergeven dat hen een nieuwe impuls aan het leven geeft. De drie hoofdrolspelers, Robert Redford, Morgan Freeman en Jennifer Lopez geven blijk van prima acteerwerk. Deze Special Collector’s Edition uitgave van Dutch Filmworks heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn tekort en te oppervlakkig om met recht te kunnen spreken over een Collector’s Editie. Desalniettemin is dit een nette uitgave van een bijzonder mooie film.