Dragonwyck

09-06-2006

7.1

Dragonwyck (DVD)

De jonge, vrome boerendochter Miranda Wells (Gene Tierney) wordt op een dag door de onbekende rijke neef Nicolas Van Ryn (Vincent Price) uitgenodigd op zijn landgoed Dragonwyck om zijn dochter extra onderwijs te geven. Van Ryn is grootgrondbezitter, die in onmin leeft met zijn pachters en de jonge arts Jeff Turner (Glenn Langan). Miranda komt in een totaal nieuw milieu terecht, waar het niet makkelijk is voor haar om zich aan te passen. De mensen om haar heen bekijken haar met argusogen. Toch blijft ze op Dragonwyck, ook omdat ze in stilte verliefd is op Nicolas Van Ryn. Als de vrouw van Van Ryn onder mysterieuze omstandigheden om het leven komt is de weg vrij voor een huwelijk tussen Miranda en Nicolas. Van Ryn heeft nu weer hoop op een erfgenaam. Als hij een zoontje krijgt, lijkt niets in de weg te staan om zijn bezit verder uit te bouwen. Maar de gouverneur en ‘God’s wil’ denken daar heel anders over.

Dragonwyck is de eerste lange speelfilm van regisseur Joseph L. Mankiewicz, later bekend geworden met films als All About Eve, The Barefoot Contessa en Sleuth. Het verhaal is afkomstig van het boek Dragonwyck van Anya Seton. Mankiewicz kreeg als producer van Fox Studio’s de rechten van het boek aangeboden om te verfilmen. Daar hij het echter teveel vond lijken op Hitchcock’s Rebecca, adviseerde hij Fox Studio’s om de rechten van het boek niet te kopen. Fox Studio’s kocht het boek echter toch en gaf de regie in handen van Ernst Lubitsch, die door ziekte uiteindelijk niet beschikbaar was. Doordat Mankiewicz ook al het scenario had geschreven kreeg hij nu alsnog de mogelijkheid om een lange speelfilm te regisseren. Hij had hiervoor één korte film geregisseerd: (Backfire).
Het verhaal van Dragonwyck is eigenlijk flinterdun en bevat een aantal flinke tijdsprongen, maar door de sterke regie van Mankiewicz, het mooie camerawerk en het goede spel van de acteurs is het toch een onderhoudende film. Vooral Gene Tierney als de jonge Miranda Wells en Vincent Price als grootgrondbezitter Nicolas Van Ryn spelen uitmuntend. Zij creëren een spanning die eigenlijk niet in het verhaal aanwezig is. Door het gebruik van de klassieke thrillerelementen als onweer en spannende muziek krijgt de film een duistere ondertoon, wat heel goed uitwerkt binnen het verhaal. Vincent Price staat voornamelijk bekend als horroracteur, maar in deze film speelt hij een van zijn serieuze rollen.
Een voor Nederlanders interessant detail is het gebruik van enkele Nederlandse woorden in de film als “Mijnheer (van Ryn)” en “dominee”. Ook zijn er verwijzingen naar de Amerikaanse president van Nederlandse afkomst Martin Van Buren.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1946
Speelduur: 99 min
  • Dolby Digital 2.0 mono - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969973

• Mankiewicz, Dragonwyck: De geboorte van een auteur
  • Dragonwyck: Overdadige fantasie
  • Drie scène-analyses
  • Gene Tierney, een bewogen leven
  • Postergalerij
  • Also Available van Green Cow

De film heeft een restauratieproces ondergaan voordat deze aan de DVD is toevertrouwd. Dit zorgt voor een behoorlijk kras- en spettervrije print. Door de restauratie zijn ook de overige beeldaspecten aangepast en verbeterd. Dat er filmgrain aanwezig is, is niet verwonderlijk voor een film van deze leeftijd. Dat heeft ook z’n invloed op de scherpte, die niet overal even goedis. Maar over het algemeen is de scherpte toch ruim voldoende. Hier en daar is wat edge-enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Het contrast is wat aan de hoge kant, waardoor de donkere vlakken weinig detail meer bevatten. Het originele beeldformaat is 1.37:1 (het gebruikelijke beeldformaat van die tijd), wat bijna overeenkomt met het formaat op de DVD: 1.33:1. Er zijn 14 hoofdstukken aanwezig. De DVD heeft een beetje ongelukkig gekozen laagwisseling en de duidelijk leesbare (witte) ondertiteling staat een beetje te hoog geplaatst in beeld.

Het geluid van de DVD is een Dolby Digital 2.0 monotrack (192 kb/s). Het originele geluid van de film is ook mono. De restauratie van de film heeft ook z’n effect op het geluid. Het is kras- en kraakvrij. Ruis is slechts in heel beperkte mate aanwezig. Dialogen zijn goed verstaanbaar, al is soms de studio-omgeving hoorbaar in buitenscènes. Door het beperkte frequentiebereik is er niet veel laag aanwezig in het geluid. Veel toegevoegde geluiden zijn er niet, alleen de meest noodzakelijke geluiden zijn aanwezig. De filmmuziek van Alfred Newman past uitstekend bij de sfeer van de film.

De menuschermen van de DVD zijn statische schermen in 1.33:1 beeldformaat met de themamuziek in Dolby Digital 2.0 mono als achtergrondgeluid. De extra’s op deze DVD zijn allemaal in 1.33:1 beeldformaat - de interviews met een ruime overscan - en in Dolby Digital 2.0 mono geluidsformaat. De extra’s zijn gemaakt in Frankrijk door Allerton Films en zijn ook op de franse DVD-uitgave aanwezig.

Mankiewicz, Dragonwyck: De geboorte van een auteur (12 min)
Franse journalist Patrick Mérigeau, die Joseph L. Mankiewicz zelf ooit ontmoet heeft, geeft in een interview uitleg over het leven en werk van Mankiewicz. Hij analyseert het scenario van Mankiewicz en laat scènes uit de film zien aan de hand van splitscreens.

Dragonwyck: Overdadige Fantasie (12 min)
Jean-Pierre Berthomé, specialist in filmdecors, geeft zijn visie op het gebruik van de decors in Dragonwyck. Hoewel niet alles historisch correct is, zorgt het decor en de aankleding er wel voor dat het verhaal duidelijker wordt. Frans gesproken en Nederlands ondertiteld.

Drie scène-analyses (10 min)
Jean-Pierre Berthomé analyseert ook drie scènes: de openingscène, de pachtersscène en de torenscène. De voice-over van Berthomé is te horen bij de drie gehele scènes. Frans gesproken en Nederlands ondertiteld.

Gene Tierney, een bewogen leven (8 min)
Aan de hand van een voice-over, foto’s en enkele fragmenten uit Dragonwyck krijgen we een erg korte levensbeschrijving van Gene Tierney voorgeschoteld. Frans gesproken en Nederlands ondertiteld.

Postergalerij
Een presentatie van 13 posters, allemaal van de film Dragonwyck.

Also available van Green Cow (7 min)
Drie trailers van andere films uitgegeven door maatschappij Green Cow: A Letter To Three Wives, 5 Fingers en The Haunted Palace. De eerste twee staan in 1.33:1 op de DVD en The Haunted Palace in 2.40:1 anamorf. Alle trailers zijn Nederlands ondertiteld.

De jonge boerendochter Miranda Wells wordt door de onbekende neef Nicolas van Ryn uitgenodigd op zijn landgoed. Het leven daar is niet makkelijk en ze past niet echt binnen het aristocratische milieu. Maar ze is in stilte verliefd op Van Ryn en als zijn vrouw op mysterieuze wijze overlijdt, is de weg vrij voor een huwelijk tussen Miranda Wells en Nicolas van Ryn. Van Ryn hoopt nu voor een erfgenaam te kunnen zorgen.
Dragonwyck is de eerste lange speelfilm van producent Joseph L. Mankiewicz. Hij heeft gezorgd voor een sterke regie vanuit een vrij mager verhaal, dat raakvlakken heeft met Hitchcock’s Rebecca. De DVD heeft een gerestaureerd beeld en de kwaliteit is hierdoor ruim voldoende. Helemaal perfect is het niet, maar dat mag ook niet verwacht worden van een film van zestig jaar oud. De extra’s zijn redelijk interessant en geven in ieder geval een goed beeld van de werkwijze van regisseur Mankiewicz. De DVD wordt gepresenteerd als een film uit de Joseph L. Mankiewicz Collection in de reeks “Original Hollywood Classic”.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.