Classic Warbox

26-06-2006

6.2

Classic Warbox (DVD)

Indies heeft vier oorlogsfilms die afkomstig zijn uit de zogenaamde Classic Collection verzamelt in één uitgave. Het gaat hier om de volgende films:

Escape from Sobibor (1987, 119 minuten, 1.33:1 beeldformaat)
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er in Polen enkele concentratiekampen gevestigd. In het kamp bij Treblinka vindt een ontsnapping plaats en hierdoor zweert de commandant van het kamp bij Sobibor dat dit in zijn kamp nooit zal gebeuren. Toch lopen ook de gevangenen in dit kamp met het idee te ontsnappen, aangezien dit waarschijnlijk de enige manier zal zijn de oorlog te overleven. Als één groep weet te ontsnappen zal een andere groep ter dood gebracht worden en daarom besluiten ze dat iedereen de vlucht zal moeten wagen. Om dit te kunnen doen zullen echter alle bewakers gedood moeten worden en hier hebben de gevangenen grote problemen mee omdat ze niet willen worden zoals hun bewakers.

Escape from Sobibor is een voor televisie gemaakte film die het waargebeurde verhaal vertelt van de ontsnappingspoging van de gevangenen uit het concentratiekamp Sobibor ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De film wordt vaak gezien als één van de betere over dit onderwerp en dit kunnen we eigenlijk alleen maar beamen. Hoewel duidelijk is dat het een voor televisie gemaakte film, qua vormgeving en dergelijke, zit het allemaal vrij goed in elkaar en weet de prent goed te boeien. Het spannende verhaal wordt verder goed vertolkt door de cast waar we onder andere onze eigen Rutger Hauer voorbij zien komen in een belangrijke rol. Escape from Sobibor is een spannende film en één van de betere van deze uitgave.

From Hell to Victory (1979, 102 minuten, 1.78:1 letterboxed beeldformaat)
Zes vrienden groeien samen op in Frankrijk. Op 24 augustus 1939 komen ze samen in een café waarna ze allemaal hun eigen weg zullen gaan. Ze spreken die dag af elk jaar samen te komen op de 24e augustus. Eén van de vrienden sluit zich aan bij het verzet, een ander gaat werken bij de Franse commando\'s en één van hen is gedwongen zich aan te sluiten bij de Duitsers. Vriend nummer vier wordt piloot en de laatste twee vrienden worden simpele officiers in het leger. Gedurende de oorlog maken ze allemaal het nodige mee en enkele van hen zullen het ook niet overleven. De overgebleven vrienden voldoen echter aan hun belofte en ontmoeten elkaar weer in het café.

Deze film uit de box is met afstand de slechtste van het stel en dit komt voornamelijk door het magere verhaal. Ten eerste is er nauwelijks sprake van karakterontwikkeling, iets dat niet bijdraagt aan je sympathie als kijker voor de personages. Verder is het verhaal erg rommelig en de regie is ook niet om over naar huis te schrijven. Ook zit de prent vol met fouten en onwaarschijnlijkheden, denk hierbij aan fout materieel en dergelijke. De film komt van oorsprong uit Italië en aan alles is te zien dat het hier een low budget project betreft. De actiescènes zien er goedkoop uit en veel beelden zijn niet eens origineel geschoten, maar afkomstig uit andere films en nieuwsuitzendingen. De optredens van de acteurs zijn tenslotte ook niet optimaal en dit alles maakt van From Hell to Victory de minst boeiende film uit de box.

Operation Crossbow (1965, 113 minuten, 1.33:1 beeldformaat)
Het is 1944 en Londen wordt bestookt met bommen en raketten van de Duitsers. De Engelsen willen er alles aan doen de gevaarlijke raketten van de Nazi\'s te vernietigen. Ook leren zij dat de Duitsers dichtbij de ontwikkeling van een nieuw superwapen zijn. Er wordt een speciaal team opgericht dat richting Duitsland gaat om daar de raketten onschadelijk te maken. Ook moeten zij informatie over de raketten zien te bemachtigen die de Engelsen weer kunnen gebruiken voor zichzelf. Het is uiteraard geen gemakkelijke missie en de teamleden moeten de nodige obstakels overwinnen om hun taak tot een goed einde te brengen.

Operation Crossbow is een spannende oorlogsfilm vol met spionage elementen. Een groep soldaten moet een basis infiltreren om daar raketten van de Duitsers te vernietigen. Dit plot staat garant voor veel spannende scènes en ontwikkelingen en zorgt ervoor dat je als kijker gespannen de verrichtingen van het team zit te volgen. Het verhaal is goed geschreven en vooral het einde is er één die behoort bij de besten. De acteurs zetten allen een goede prestatie neer en dan vooral hoofdrolspeler George Peppard. Hij werd later bekend als Hannibal uit de A-Team, maar liefhebbers van klassieke films weten dat de man meer in zijn mars had. In deze prent komt dat goed naar voren en ook de rest van de cast doet het prima.

Zulu (1964, 117 minuten, 2.20:1 letterboxed beeldformaat)
Groot-Brittannië is eind 1800 verwikkeld in een oorlog met de Zoeloes Op 22 januari 1879 worden 4000 Britse soldaten omgebracht door de Zoeloes die hierop doortrekken naar een kleine post bij Rorkes Drift. Deze post wordt bewaakt door slechts 139 soldaten en de Britten zijn dan ook zwaar in de minderheid. Wat volgt is een 12 uur durende slag waarbij de in de minderheid zijnde Britten zich heldhaftig verzetten tegen de gigantische overmacht van duizenden Zoeloes

Het bovenstaande verhaal lijkt wat overdreven, maar is toch echt gebaseerd op ware gebeurtenissen. Zoals het wel vaker gaat nemen de makers het niet al te nauw met de feiten maar over het algemeen klopt de film aardig. Zulu is dan ook een grootschalige film waarbij we de 12 uur durende veldslag van duizenden Zoeloes tegen een kleine Britse groep kunnen volgen. Er wordt verder niet ingegaan op de reden van de oorlog, maar dit stoort niet echt. Als kijker kan je alleen maar genieten van de grandioos in beeld gebrachte gevechten en de spanning wordt goed opgebouwd en vastgehouden. We zien onder andere Michael Caine in één van de rollen en hij zet, net als de rest van de cast, een redelijke rol neer. Bij dit soort grote films krijgen acteurs niet echt de ruimte om te schitteren en ook hier is dat het geval. Toch voldoet het allemaal prima en Zulu mag zich dan ook één van de betere films uit de box noemen, misschien wel dé beste.

Genre: Oorlog
Speelduur: 471 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508701

Over de kwaliteit van het beeld kunnen we vrij kort zijn, die varieert van matig tot ronduit slecht. Dit is erg zonde aangezien er best goede films in de box te vinden zijn. Het kijkplezier wordt zelfs danig verpest door de tegenvallende kwaliteit van de transfers. Escape from Sobibor komt er nog het beste uit, maar ook deze transfer is niet echt goed te noemen. Wat opvalt is dat de scherpte van alle vier de films erg slecht is. Hierdoor ontbreekt het aan detail en dit is niet echt prettig kijken. De kleuren zien er verder vrij uitgewassen uit bij enkele films en bij andere zitten ze weer tegen het oververzadigde aan. Ook zwartniveau en schaduwdetail zijn onder de maat. Voor liefhebbers van artefacts is deze box een zeker aankoop aangezien we er een hele rits voorbij zien komen tijdens het kijken. Edge enhancement, posterisatie, color bleeding en filmgrain komen allemaal voorbij, evenals meerdere beschadigingen. Zulu is al eerder verschenen in een Special Collector\'s Edition en na vergelijking met die uitgave kunnen we zeggen dat de beeldkwaliteit van de versie in deze box ronduit bedroevend is. Zie screenshot zes voor een vergelijking.
De films zijn allen verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar.

Ook qua geluid kunnen de films geen potten breken en dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien ze slechts te bekijken zijn met een Dolby Digital 2.0 monotrack (192 kb/s). Het geluid klinkt wel mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig, maar echt overtuigen doen de tracks niet. Ze klinken wat flets door het ontbreken van het benodigde laag en dit wordt vooral duidelijk tijdens de verschillende vechtscènes De dialogen zijn verder prima te volgen, maar ook de muziek ontbreekt het aan de nodige indruk die het moet maken. Tegenvallende tracks dus die niet echt bij dit soort films passen.

De statische menu\'s worden in het formaat 1.33:1 weergegeven en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Geen van de vier films bevat enige extra\'s.

Indies heeft vier oorlogsfilms verzameld in één uitgave. De vier film wisselen in kwaliteit maar over het algemeen zijn het vier films die lekker wegkijken. From Hell to Victory is duidelijke de minste van de vier, maar de overige drie zijn redelijk gelijk van niveau. Het kijkplezier wordt helaas nogal wat minder door de matige tot slechte beeldkwaliteit van de vier DVD\'s. Ook het geluid kan geen potten breken, iets dat zeker jammer is voor vier van deze films met veel oorlogsgeweld. Extra\'s zijn er verder ook niet te vinden en alles bij elkaar kunnen we zeggen dat deze uitgave niet echt een verplicht nummertje is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.