Unbearable Lightness of Being, The (SE)

05-07-2006

7.2

Unbearable Lightness of Being, The (SE) (DVD)

Tomas (Daniel Day-Lewis) is naast een briljant hersenchirurg in het Tsjecho-Slowakije van vlak voor de Praagse Lente in 1968 ook een vrouwenversierder. In een bar van een ziekenhuis ontmoet hij de jonge serveerster Tereza (Juliette Binoche). Tomas ziet in eerste instantie niets in haar, maar Tereza is op slag verliefd en reist hem achterna als hij weer terug gaat naar Praag. Tomas denkt sex en liefde als twee verschillende zaken te kunnen zien en Tereza heeft het daar moeilijk mee. Ze kan het slecht verkroppen dat Tomas er een sexuele relatie met Sabina (Lena Olin) op na houdt. De driehoeksverhouding wordt danig op de proef gesteld als het Russische leger de volksdemonstratie in 1968 met harde hand neerslaat. Tomas en Tereza vluchten naar Zwitserland, maar ook daar gaat Tomas op zoek naar andere vrouwen. Tereza kan het niet meer aan en gaat terug naar Praag. Tomas staat voor de keuze om trouw te blijven aan Tereza of om in Zwitserland achter de vrouwen aan te blijven gaan. Hij kiest uiteindelijk voor het eerste en gaat terug naar Praag. Daar komt hij in de problemen met de veiligheidsdienst vanwege een opstel dat hij ooit heeft geschreven waarin hij de communistische leiders vergelijkt met Oedipus. In plaats van als chirurg moet hij aan de slag als glazenwasser. Om aan verdere vernedering en achtervolging door de veiligheidsdienst te ontkomen en om nader tot elkaar te komen, vertrekken Tomas en Tereza naar het platteland.

The Unbearable Lightness of Being van regisseur Philip Kaufman (The Right Stuff, Rising Sun) is gebaseerd op het gelijknamige - volgens sommigen onverfilmbare - boek van Milan Kundera. Kaufman heeft een geslaagde adaptatie van het boek gemaakt. Gebruikt Kundera diverse door elkaar lopende tijdslijnen, Kaufman heeft er een chronologisch verhaal van gemaakt, op de laatste twee scènes na. Daardoor is de film ook meteen iets makkelijker te volgen dan het boek. De film is niet zo gedetailleerd als het boek, dat zou een te lange film tot gevolg hebben. De filosofische gedachtes die de hoofdpersoon in Kundera’s boek heeft, worden in de film voornamelijk in het eerste deel naar voren gebracht. De kracht van de film zit ‘m in de portretten van de karakters die je voorgeschoteld krijgt. Uitgewerkt tot in detail, waardoor je als kijker een band krijgt met elk van de hoofdpersonen. De driehoeksverhouding tussen Tomas, Tereza en Sabina zit soms gecompliceerd in elkaar en krijgt de aandacht die het nodig heeft. Het tweede deel van de film, na de inval door de Russen, is vlotter en brengt meer over de leefsituatie onder de druk van het strenge communistische regime. Die omslag maakt de film nog beter te genieten. Het verhaal blijft meeslepend tot het einde. Niet in het minst door het uitstekende spel van de acteurs. De jonge Juliette Binoche brak wereldwijd door met deze film. Er zijn meer dingen die kloppen aan deze film. Het camerawerk is van Sven Nykvist. Hij was de voorheen vaste cameraman van Ingmar Bergman. Zijn werk is uitmuntend gedaan. De sfeer van het Oostblok is heel mooi vastgelegd. Bijzonder genoeg zijn de opnames voor het grootste gedeelte gedaan in Frankrijk (regio Lyon). Praag was ten tijde van de opnames nog onder communistisch regime en liet het niet toe dat er een westerse film gedraaid zou worden, zeker niet naar een boek van een dissident. De beelden van de opstand zijn gedraaid door Tsjechische studenten van de filmschool van Praag ten tijde van de Russische inval. Die beelden zijn gebruikt in de film, maar daaromheen zijn nieuwe beelden gedraaid met de hoofdrolspelers. Die passen uitstekend bij het oorspronkelijke documentairemateriaal.
Ook briljant is de gebruikte muziek van de Tsjechische componist Leos Janácek, wiens werk uitstekend past bij de sfeer van de film. Je zou zeggen dat de muziek speciaal voor de film gecomponeerd is.

Jaar: 1988
Speelduur: 166 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Frans, En vele andere
EAN: 7321931734042

• Making Of

Het originele beeldformaat van de film is 1.85:1. Op de DVD staat de film met een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) wat dus maar een klein beetje afwijkt van het origineel. De gebruikte print is niet helemaal smetteloos, maar grote beschadigingen zijn niet te zien. In vergelijking met de eerste uitgave van deze film op DVD is er wel wat veranderd qua beeldkwaliteit. Allereerst is de film nu verdeeld over 2 DVD’s, waardoor het materiaal nu minder gecomprimeerd is. Dat heeft z’n voordelen voor de scherpte, die nu iets beter is. Door de behoorlijk aanwezige filmgrain wordt de scherpte echter nooit optimaal. De kleuren zijn nu ook een stuk warmer en natuurlijker dan in de eerste uitgave, waar ze nogal koud aandeden. Helaas bevat de nieuwe versie toch nog een paar artefacten. Hier en daar komt moiré voor, maar storender is de trilling die je in beeld ziet als gevolg van een niet stabiele scanning, een probleem wat zich ook al bij de eerste release voordeed. Wat dat betreft is er in vergelijking met de vorige uitgave maar weinig progressie geboekt.
De film is verdeeld in 41 hoofdstukken, wat netjes is voor zo’n lange film. De optionele (witte) ondertiteling is wit en goed leesbaar, maar staat behoorlijk hoog in beeld.

De DVD bevat slechts een Dolby Digital 2.0 Surround (192 kb/s) geluidstrack. De oorspronkelijke mix van de film was stereo en men heeft weinig trucken uitgehaald om er een meerkanaals-versie van te maken. Wat het eerst opvalt is dat het geluid vrij zacht onder de film staat. De volumeknop moet redelijk ver open om een aangenaam niveau te halen. Dan komt er ook een hele lichte ruis naar voren. Verder is het geluid netjes verzorgd. Over het algemeen klinkt het heel warm en natuurlijk. De film is dialoog georiënteerd en daar ligt ook de meeste aandacht, maar de effecten en prachtige muziek staan netjes in de mix geplaatst. Een geluidstrack die prima bij de film past, maar zeker niet spectaculair is.

De DVD bestaat uit 2 discs. Beide hebben een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondgeluid is er het stuk Fairytale III, Allegro van Leon Janácek te horen. Dat staat in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) op de DVD.

DVD 1 & 2

Commentaar van regisseur Philip Kaufman, scenarist Jean-Claude Carrière, actrice Lena Olin en editor Walter Murch. Dit commentaar zit ook bij de Criterionversie en is zeer informatief. Je krijgt behoorlijk veel informatie over het maken van de film en de achtergronden van het verhaal. Helaas is de Engels gesproken commentaartekst niet ondertiteld. Bijna drie uur audiocommentaar is een lange zit, maar het is wel een boeiende track.

DVD 2

Making off (30 min.)
De complete titel van dit item is: Emotional History: The Making Of The Unbearable Lightness Of Being. De in 1.78:1 anamorf beeldformaat getoonde documentaire bevat voornamelijk interviews met Kaufman, Carrière, Murch en producent Saul Zaentz, afgewisseld met fragmenten uit de film. Aan bod komen het schrijfproces, de casting, de locaties en het originele beeldmateriaal van de Praagse Lente. Sommige onderwerpen worden ook in het audiocommentaar aangestipt.
Het geheel is in Dolby Digital 2.0 geluid en Nederlands ondertiteld.

Bioscooptrailer (2½ min)
De originele bioscooptrailer van de film, die vooral de nadruk legt op het erotische element van de film. Het beeldformaat is 1.78:1 anamorf met Dolby Digital 2.0 geluid.

Tsjecho-Slowakije rond de Praagse Lente van 1968. De hersenchirurg Tomas en de serveerster Tereza krijgen een relatie met elkaar die op liefde is gebaseerd. Tomas heeft ook sexuele relaties met andere vrouwen, waar Tereza het moeilijk mee heeft. Als de Russen de stad Praag binnenvallen besluiten Tomas en Tereza naar Zwitserland te vluchten. Maar na verloop van tijd trekt Tereza het niet meer en gaat ze terug naar Praag. Tomas volgt haar, maar hun leven is drastisch veranderd sinds de nieuwe Russische overheersing, omdat hun bewegingsvrijheid behoorlijk is beperkt door activiteiten in het verleden.
Persoonlijk is The Unbearable Lightness of Being één van mijn favorieten. Het is een sterke film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Milan Kundera. De sfeer van Praag in de jaren zestig is uitstekend weergegeven en de hoofdrolspelers zetten een erg goede prestatie neer. Deze Special Edition uitgave is beter dan de eerste release van deze film op DVD, maar de beeld- en geluidskwaliteit zijn er maar mondjesmaat op vooruit gegaan. De extra’s zijn wel nieuw en zijn zeker interessant, maar de vraag is of ze voldoende zijn om de naam “Special Edition” te rechtvaardigen.