Ice Harvest, The

13-07-2006

7.2

Ice Harvest, The (DVD)

In Wichita, Kansas hebben de gluiperige maffia-advocaat Charlie Arglist (John Cusack) en zijn al even onbetrouwbare vriend Vic Cavanaugh (Billy Bob Thornton) de lokale maffiabaas Bill Guerrard (Randy Quaid) ruim twee miljoen dollar lichter gemaakt. Het is kerstavond en het ijzelt. Geen goed moment om de stad met hoge snelheid te verlaten. En dus hoopt Charlie de volgende ochtend de stad te kunnen verlaten met Renata (Connie Nielsen), de sexy manager van de Sweet Cage Stripclub waar Charlie heimelijk verliefd op is. Als Charlie dan plots hoort dat de handlager van Guerrard, Roy Gelles (Mike Starr) naar hem en Vic informeert, vreest hij het ergste. Tot overmaat van ramp moet hij ook nog eens de dronken Pete (Oliver Platt), de man van zijn ex vrouw, naar huis brengen. Naarmate de ijskoude nacht vordert, stapelen de problemen voor Charlie zich op.

The Ice Harvest is een kleurrijke film-noir, gebaseerd op de gelijknamige roman van Scott Philips. Regisseur Harold Ramis maakte er een interessante mix van misdaad en zwarte humor van. Dit alles tegen de achtergrond van kerstavond, stripteasebars, drank en diverse lelijke krachttermen. En temidden van al de misdaad ontspint zich ook een verhaal waarin ook plaats is voor warmte en naastenliefde. In mijn ogen door Ramis gemixt tot een interessant filmrelaas met een bijzonder gelaten sfeer. Edoch, de meningen over deze film lopen uiteen. Er zijn recensies waarin de film weinig goede woorden wordt toegedicht en waarbij het verhaal verworden is tot een warrige mix van stijlen en de acteerprestaties weinig inspirerend zijn. Heb ik dan naar een andere film zitten kijken?
De bijzondere sfeer met bovengenoemde kenmerken die Harold Ramis in deze film oproept, sprak mij in ieder geval wel aan. Er ontspint zich langzaam een boeiend misdaad verhaal met een verrassend voorspelbaar einde. Maar ook een einde dat recht doet aan de kerstgedachte, ondanks de vele misdaden die het verhaal rijk is. John Cusack speelt een prima rol van het type sullige goedzak die langzaam steeds dieper in de problemen raakt, maar daar wel tamelijk stoïcijns bij blijft. Geen verrassende rol, het is blijkbaar een te spelen type dat John Cusack als acteur goed ligt. Andere rollen zijn er voor Billy Bob Thornton als partner in crime, de zwoel ogende Connie Nielsen in de rol van het type femme fatale en Randy Quaid als de maffiabaas die het niet leuk vind opgelicht te worden. Hier een spoortje overacting, waarbij zijn acteren doet denken aan zijn rol als de piloot Russell Casse in Independence Day. Oliver Platt speelt op prachtige wijze de dronken vriend Pete.
Regisseur Harold Ramis en cameraman Alar Kivilo weten de film visueel een perfecte sfeer te geven. Het blauwige kleurenpalet geeft de ijskoude winternacht dat extra stukje extra koude, waarin ook de misdaad koud aanvoelt. Daarbij afwisselend scènes met hele warme kleuren, zoals de close-ups van Connie Nielsen. De onderkoelde film-noir sfeer wordt prima ondersteund door de evenzo sobere filmmuziek van David Kitay. Een filmscore waarin ook traditionele kerstsongs als “Silent Night” en “The First Noel” een plekje hebben gekregen. Het verhaal van The Ice Harvest kreeg een nominatie voor een Edgar Allan Poe award. De kerstdagen met haar bijzondere sfeer is een dankbaar onderwerp voor menig film en zal dat nog lange tijd zo blijven. Onderwerpen als familie, vergeving, gezelligheid en romantiek zijn daar enkele van. The Ice Harvest voegt daar misdaad en zwarte humor aan toe.

Genre: Misdaad
Jaar: 2005
Speelduur: 85 min
EAN: 5050582414240

• Featurette
  • De scène aan het meer
  • Alternatieve einden
  • Outtake met John Cusack & Billy Bob Thornton
  • De auteur en de scenaristen over boek en film

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 1.85:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit van deze recente film is prima met diepe, volle kleuren en een prima contrast. Het onderkoelde kleurenpalet van de film, maar ook de daarin voorkomende opvallend warme tinten, komen in deze transfer uitstekend tot hun recht. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide ruim voldoende. Filmgrain is in lichte mate in het beeld aanwezig. Er is heel licht edge enhancement toegepast, maar dit mag nauwelijks naam hebben. Het beeld van deze nog nieuwe film is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack is naar keuze te beluisteren als Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 448 kb/s), een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (bitrate 224 kb/s). We beperken de bespreking tot de beide 5.1 surroundtracks. Het is een vrij rustige soundtrack met voornamelijk dialoog, zonder spectaculaire geluidseffecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De filmmuziek en de filmgeluiden hebben een voldoende gedetailleerd stereobeeld. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt voor het extra laag in de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Tussen de DD 5.1 en de DTS 5.1 zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil.

De breedbeeldmenu’s zijn animaties en voorzien van achtergrond muziek. Het menu is Nederlandstalig. De extra’s zijn in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat en voorzien van een Nederlandse ondertiteling.

Featurette (13 min)
Ofwel een voor promotie doeleinden gemaakte ‘making of’ documentaire, waarin aan de hand van interviewfragmenten, beelden op de set en fragmenten uit de film aandacht wordt besteed aan film en verhaal.

De auteur en de scenaristen over het boek en de film (17 min)
Schrijver Scott Philips en scriptschrijvers Robert Benton en Richard Russo vertellen hoe het boek werd vertaald tot een filmscript.

Outtake met John Cusack & Billy Bob Thornton (1½ min)
Een niet gebruikte scène met John Cusack en Billyy Bob Thornton.

De scène aan het meer (6 min)
Met hierin aandacht voor diverse filmactiviteiten die te maken hebben met de verfilming van de scène bij het bevroren meer.

Eerste alternatieve einde (5 min)
Spreekt voor zich.

Tweede alternatieve einde (6 min)
Ook dit spreekt voor zich. Beide einden zijn leuk, maar de scène zoals gebruikt in de film heeft mijn persoonlijke voorkeur.

In The Ice Harvest speelt John Cusack een gluiperige maffia-advocaat Charlie, die op kerstavond zijn belangrijkste werkgever, de lokale maffiabaas, ruim twee miljoen dollar lichter maakt. Charlie hoopt met de sexy nachtclubmanager Renata te kunnen ontsnappen, maar naarmate de ijskoude kerstnacht vordert, stapelen de problemen voor Charlie zich op. The Ice Harvest is een kleurrijke film-noir van regisseur Harold Ramis met een mix van misdaad, gelaten sfeer en zwarte humor, tegen de achtergrond van kerstavond, stripteasebars, drank en diverse lelijke krachttermen. Deze uitgave van Universal heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Als aanvulling op de film enkele aardige extra’s.