Ballad of Jack & Rose, The (SCE)

14-07-2006

6

Ballad of Jack & Rose, The (SCE) (DVD)

Jack Slavin (Daniel Day-Lewis) woont samen met zijn dochter Rose (Camilla Belleop een eiland vlak voor de Amerikaanse oostkust. De gemeenschap waar ze wonen is klein en Jack en Rose hebben het goed samen. Het grootste probleem is een projectontwikkelaar die nieuwe, grote huizen wil bouwen in een natuurreservaat. Kettingroker Jack heeft last van z’n hart en moet het rustig aan doen. Hij merkt dat het langzaam minder met hem gaat en het lukt hem niet meer om volledig voor z’n dochter te kunnen zorgen. Als oplossing verzoekt hij z’n vriendin Kathleen (Catherine Keener) om bij hen te komen wonen, samen met haar twee zonen. Rose weet hier echter niets van en als het drietal arriveert beschouwt Rose dat als een inbreuk in haar probleemloze wereld. De spanningen binnen het gezin lopen al snel hoog op. Jack staat voor een moeilijke keuze. Kiest hij voor z’n dochter of voor z’n vriendin?

The Ballad of Jack & Rose is geregisseerd door Rebecca Miller, dochter van toneelschrijver Arthur Miller. Ze was voorheen beter bekend als actrice. Zo speelde ze rollen in Consenting Adults en Regarding Henry. Later heeft ze zich toegelegd op het regisseren van films. Ze is getrouwd met Daniel Day-Lewis, de hoofdrolspeler van de film. Day-Lewis was niet de eerste keuze van Miller, daar de acteur zelden grote rollen na elkaar speelt. Hij was net klaar met Martin Scorsese’s Gangs of New York, maar bleek toch bereidt om aan de film mee te werken. Als voorbereiding op z’n rol heeft hij nog aan de bouw van het huis op het eiland meegeholpen, om zo de juiste sfeer te kunnen proeven.
De film heeft twee grote verhaallijnen: de aftakeling van Jack vanwege zijn ziekte en het proces van volwassen worden van Rose. Beide krijgen veel aandacht, maar de hoofdmoot van het verhaal ligt toch bij Jack. Datzelfde verhaal is tevens het grote manco van deze film. Het zit vol met clichés en de dialogen zijn redelijk amateuristisch van opzet en boeien zelden. De acteurs, met name Daniel Day-Lewis, doen met het aangeboden materiaal erg hun best om er wat van te maken, maar veel resultaat heeft het niet. Het verhaal vordert niet, blijft hangen in dezelfde context en je ziet al van mijlenver aankomen wat er gaat gebeuren. Films over ouder-kind relaties zijn er al vaak gemaakt. Om niet in herhalingen te vallen moet je iets speciaals brengen en dat ontbreekt hier. Een opdringerige projectontwikkelaar of een behulpzame vriendin zijn niet voldoende om het verhaal vlot te trekken.

Jaar: 2005
Speelduur: 107 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • DTS 5.1 - Engels
EAN: 8715664033791

• Interviews
  • Fotogallerij
  • Also Available
  • Liner Notes
  • Film Clips

De film staat in een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD, wat bijna gelijk is aan het originele beeldformaat van 1.85:1. Beschadigingen zijn er nauwelijks, wat ook te verwachten valt van een recente film. De film is gedraaid op 16 mm en later via een blow-up overgezet naar 35 mm. Het resultaat daarvan is erg mooi geworden. Nadeel van zo’n blow-up is wel dat er meer filmgrain zichtbaar wordt en dat is het voornaamste minpunt van deze print. De scherpte-indruk en detaillering worden daardoor ook enigszins aangetast, maar over het algemeen ziet het beeld er toch prima uit. De kleuren zijn helder en natuurlijk. Verder kent de film eigenlijk weinig mankementen.
Het camerawerk is vrij onrustig. Alles is vanaf de schouder gedraaid en daardoor beweegt elk shot een klein beetje. Gezien de aard van de film is dat naar mijn mening niet echt nodig. Er zijn scènes die erg statisch zijn qua opzet en dan leidt zo’n onrustige camera alleen maar af. Iets meer stabiliteit op die momenten zou naar mijn mening beter zijn voor de film.
De film bevat slechts 7 hoofdstukken, wat erg weinig is voor een speelfilm. De optionele (witte) ondertiteling is wit en goed leesbaar, maar bevat een paar slordigheden.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS geluidstrack. De film is voor het overgrote deel dialoog georiënteerd. Het geluid is daardoor vooral gefocust op de frontspeakers. Slechts af en toe, bij buitenlocaties en muziek, wordt het surroundkanaal ook aangesproken. Het LFE kanaal wordt alleen gebruikt bij muziekfragmenten en sfeergeluiden van de zee. De mix is helder en dialogen zijn duidelijk verstaanbaar en komen keurig uit het midden. Er is weinig onderscheid hoorbaar tussen de beide geluidssporen, waarbij het DTS kanaal een lichte voorkeur krijgt omdat het nét even helderder klinkt. Maar de verschillen zijn klein.
Het geluidsbeeld van de film is heel naturel. Er is weinig speciaals toegevoegd. Maar het is daardoor meteen wel een geluidsband die prima bij de film past. Voor de muziektrack grijpt men terug naar nummers uit de jaren ’60 en ’70 van onder meer Bob Dylan, Leo Kottke en Creedence Cleerwater Revival. De film krijgt daardoor een soort ‘hippie-sfeer’ mee, die het verhaal zelf ontbeert.

Het menu van de DVD bestaat uit statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondmuziek is gekozen voor het nummer I Put A Spell On You van Creedence Cleerwater Revival, wat ook in de film gebruikt wordt. Dit staat in Dolby Digital 2.0 op de DVD.

Liner notes
Zeven statische pagina’s met wat achtergrondinformatie over de film

Interviews (13½ min)
Interviews met cast en crew. De acteurs vertellen over hun rol in de film en over het verhaal. Regisseuse Rebecca Miller verteld alleen over het verhaal.
Gefilmd in 1.33:1 beeldverhouding en met DD2.0 geluid. Het item is Nederlands ondertiteld

Trailer (2½ min)
Een trailer van de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 geluid. Inclusief Nederlandse ondertiteling

Filmclips (6½ min)
Zes scenes van de film zijn hier als aparte filmclips te zien. Ze wijken nergens af van de scènes zoals ze in de film te zien zijn. De kwaliteit van het beeld is iets minder dan in de film. Het is wat bleker en oogt minder scherp. Een beeldformaat van 1.78:1 anamorf en het geluid is DD2.0. Het nut van dit soort filmclips ontgaat mij altijd, daar het niets toevoegt aan wat er al in de film te zien is.

Fotogallerij
Tien kleine still-foto’s van de film. Negen in kleur, één in zwart-wit

Also Available
Trailers van zes andere DVD’s die uitgebracht zijn door Dutch Filmworks.

Jack leeft met zijn dochter Rose een rustig, gelukkig leventje op een eiland voor de Amerikaanse kust. Jack heeft last van een hartziekte en hij is van mening dat hij niet meer voldoende voor Rose kan zorgen. Hij vraagt zijn vriendin om bij hun te komen wonen, samen met haar twee zonen. Rose ziet dit als een inbreuk in haar eigen leven en komt in opstand.
The Ballad of Jack & Rose is een matige film, waarbij het verhaal de zwakke schakel is. De acteurs leveren een behoorlijke prestatie, maar dat kan de film niet redden. Technisch gezien is de DVD dik in orde met een goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s stellen weinig voor en sommige (filmclips) zijn totaal overbodig. De naam Special Collector’s Edition die de uitgave heeft meegekregen slaat de plank volledig mis. Wel een dikke plus voor de mooie verpakking: een kleurrijke digipack met slipsleeve.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.