Last Holiday (SE)

24-07-2006

5.3

Last Holiday (SE) (DVD)

Georgia Byrd (Queen Latifah) is een verlegen verkoopster van kookartikelen uit New Orleans. Ze leidt een bescheiden teruggetrokken leven. Ze houdt van lekker koken en brengt met haar kookkunsten succesvol haar kookartikelen aan de man. In een persoonlijk boek heeft ze haar dromen staan, alles wat ze graag een keer zou willen doen maar om wat voor reden niet durft te doen. Ook de liefde van haar leven staat erin, haar collega Sean Matthews (LL Cool J). En al voelt hij voor haar hetzelfde, geen van tweeën durft de eerste stap te zetten. Als Georgia op het werk hard haar hoofd stoot, wordt in het ziekenhuis uit voorzorg een MRI scan gemaakt. De uitkomst van de scan is desastreus, het blijkt dat Georgia nog maar drie weken te leven heeft. Georgia trekt de stoute schoenen aan en geeft haar leven een hele nieuwe wending. Ze neemt ontslag, neemt al haar geld op van de bank en vertrekt naar het chique hotel Pupp in Tsjechië. In dat hotel is Chef Didier (Gérard Depardieu), die zij altijd al zo graag zou willen ontmoeten, de chef-kok. Haar entree in het hotel en het feit dat ze de presidentiële suite neemt, zorgt voor opschudding onder de andere aanwezigen. De gewiekste zakenman Matthew Kragen (Timothy Hutton) en zijn maîtresse en senator Dillings (Giancarlo Esposito) vragen zich beide af waarom ze Georgia nog niet kennen. Georgia geniet met volle teugen van haar nieuwe levensstijl en de aandacht van Chef Didier. Georgia heeft echter niets te verliezen en gooit alle remmen los, ze smijt met geld en wekt daardoor de indruk een belangrijk iemand te zijn. Kragen is minder blij met haar aanwezigheid en probeert uit te vinden wie Georgia Byrd nou eigenlijk is.

De verfilming van Last Holiday van de in Hong Kong geboren regisseur Wayne Wang is een remake van de gelijknamige film uit 1950. In de film uit 1950 is de hoofdrol weggelegd voor een man, en speelt Sir Alec Guinness de rol van George Bird. In deze nieuwe versie van Wayne Wang speelt hiphopzangeres Queen Latifah de hoofdrol. Last Holiday is een beetje een vreemde mengelmoes. Natuurlijk is het gegeven dat wanneer iemand te horen krijgt terminaal ziek te zijn, dat aangrijpt om nog een keer ten volle van het leven te willen genieten niets nieuws en tamelijk voorspelbaar. Toch is deze nieuwe verfilming van regisseur Wayne Wang een hartverwarmende film. Dit is vooral te danken aan actrice Queen Latifah, die het karakter Georgia Byrd met overtuiging en warmte neerzet. Feitelijk is haar spel zo fraai, dat je andere wat mindere aspecten van de film haast vergeet. Zoals de voorspelbaarheid van het verhaal en de af en toe wat vreemde ontwikkelingen. De ondersteunende rollen worden gespeeld door bekende namen als LL Cool J, Timothy Hutton, Gérard Depardieu, Giancarlo Esposito, Michael Nouri en Susan Kellerman. Het aardige is dat hun karakters juist zo stereotype zijn en hun wijze van spelen soms zo karikatuurachtig, dat het juist weer leuk werkt. En dit maakt ook dat de ondertoon van de film niet te serieus wordt. En zo ontwikkeld Last Holiday zich van een luchtige komedie tot een hartverwarmende en ontroerende film met een duidelijk moraal. Leef en geniet met volle teugen van het leven. Laat gaan kansen voorbij gaan om ten volle te leven en te genieten en laat geen moment verloren gaan om je dromen waar te maken.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 107 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Noors
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865552711

• Last Holiday: Packing Light
  • Last Holiday: Laatste Blik
  • Last Holiday: 23 Jaar in de maak
  • Verwijderde Scènes, Recepten van Last Holiday

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende, maar valt tegelijkertijd ook een beetje tegen. Het beeld van deze recente film ziet er kleurrijk en contrastrijk uit en heeft goed verzadigde en natuurlijk ogende kleuren. Alleen is de scherpte en mate van detaillering van het beeld wat minder. Bij een dergelijk recente film verwacht je een scherper plaatje. In algemene zin doet het beeld een beetje soft aan. Uiteraard is het beeld vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 18 chapterstops. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is goed leesbaar en netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. Geen soundtrack met spectaculaire effecten, maar wel een soundtrack die goed wordt ondersteund door muziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag. Het laag dat via het LFE kanaal aanwezig is, is goed en vult op natuurlijke wijze aan. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De DVD start met enkele promotietrailers van andere Paramount releases. Het eerste menu is een breedbeeld menuscherm met filmgerelateerde animaties en achtergrondmuziek. De overige menuschermen zijn statische breedbeeldschermen zonder achtergrondgeluid. De extra’s hebben 1.33:1 standaard beeldformaat en zijn Nederlands ondertiteld.

Last Holiday Packing Light (15 min).
Een ‘making of’ featurette over het verhaal, de karakters, de film en het maken ervan. Uiteraard met interviewfragmenten met cast en crewleden, beelden tijdens de opnames en fragmenten uit de film.

Last Holiday Last Look (8 min)
Een informatieve featurette over de ‘look’ van de film, waarin zaken als locaties, sets, kleding en andere visuele stijlelementen worden besproken. Alles dat bijdraagt aan de sfeer die men de film wilde laten meegeven. Regisseur Wang, productieontwerper William Arnold, cameraman Geoffrey Simpson en kostuumontwerper Daniel Orlandi geven hierover op tal van aspecten een toelichting.

Last Holiday: 23 Years in the Making (7 min)
Waarin schrijvers Jeffrey Price en Peter Seaman stil staan bij het feit dat men al 23 jaar geleden begonnen was met dit filmproject. Interessant is natuurlijk, waarom heeft het 23 jaar geduurd?

Deleted Scenes (2½ min)
Twee verwijderde scènes. Op zich aardige scènes die niets extra’s toevoegen maar in de film ook niet zouden misstaan.

Recipes from Last Holiday
Zoals geschreven, het hoofdkarakter houdt van koken. Hier twee lekkere recepten om zelf te maken. De recepten zijn afkomstig van Food Network, die ook Queen Latifah voorbereid hebben op dit onderdeel van haar rol.

Theatrical Trailer (2½ min)
De bioscooptrailer.

In Last Holiday speelt Queen Latifah de verlegen Georgia die te horen krijgt dat ze nog maar drie weken te leven heeft. Voor haar het moment om met volle teugen van het resterende leven te genieten en alsnog haar dromen waar te maken in een chique hotel in de bergen van Tsjechië. Met haar openheid en warmte beïnvloed ze de mensen om haar heen. Wat begint als een luchtige komedie eindigt als een hartverwarmende en ontroerende film. Deze uitgave van Paramount heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Toegevoegd zijn enkele informatieve extra;s. Een nette release van een leuke film.