Way Of Life, A

28-07-2006

7.1

Way Of Life, A (DVD)

Leigh-Ann (Stephanie James) is een jonge tienermoeder in een achterstandsbuurt in een stadje in Zuid-Wales. Ze leeft van een uitkering en van een klein beetje geld dat haar broer en zijn vrienden haar toestoppen als ze haar woning openstelt als opslagruimte voor door hen gestolen goederen. Haar dochtertje is niet helemaal gezond, maar naar de dokter gaan durft ze niet omdat ze dan bang is dat ze haar af moet staan. Het leven is niet gemakkelijk en volgens de jongeren is het allemaal de schuld van de buitenlanders, de Paki (Pakistanen). Er is nauwelijks werk en het geld van de sociale dienst gaat alleen naar hen en niet naar het eigen volk, zoals het volgens de jongeren zou moeten. Er ontstaat een conflict met de buitenlandse overbuurman, zeker als hij ervan verdacht wordt de sociaal werkster te hebben ingeschakeld om poolshoogte te nemen bij Leigh-Ann. Zij pikt dit niet en zint op wraak.

A Way Of Life is een sociaal drama zoals ze wel vaker gemaakt worden in Groot-Brittannië. Vooral Ken Loach is een meester in het maken van dit soort films. De regisseuse van deze film is echter debutante Amma Assante. Ze maakte de film met veel onervaren en soms debuterende acteurs. Dat zorgt voor natuurlijk, maar bij een enkeling soms ook een beetje houterig spel. Stephanie James weet als de jonge tienermoeder Leigh-Ann wel een overtuigende rol neer te zetten. De groep jongeren, die hier in Nederland tegenwoordig omschreven worden als Lonsdale-jongeren, uiten hun ongenoegen over de buitenlanders, maar het geheel is net iets te overtrokken gefilmd. Daardoor blijft het niet helemaal geloofwaardig meer. De aandacht had meer gericht mogen worden op de onderlaag van de film: het gebrek aan liefde voor Leigh-Ann en wat dat voor gevolgen heeft voor haar en haar kleine kindje. Dat thema suddert de hele film een beetje door en had meer uitgewerkt mogen worden. Dat zou het personage van Leigh-Ann meer diepgang hebben gegeven en daardoor ook zeker meer sympathie. Nu is ze een schreeuwende bitch, waarmee het moeilijk identificeren is. Ze speelt de bitch krachtig genoeg om te blijven boeien, maar er had zeker meer ingezeten! Volgens de film zijn veel jongeren alleen maar bezig met sex, drugs en het zoveel mogelijk schofferen van buitenlanders. Iets meer nuancering, al was het maar één persoon die tot inkeer kwam, zou de film een stuk sterker hebben gemaakt.
Regisseuse Ammar Assante, zelf een donkere vrouw van buitenlandse afkomst, legt met deze film wel duidelijk het probleem van de autochtone jongeren in arme wijken vast. Door de enorme werkeloosheid is er weinig uitzicht op een gezonde toekomst. Overheden geven veel aandacht aan inburgering en kansen voor allochtonen, maar daardoor dreigen de autochtonen ondergesneeuwd te raken. Assante wil de kijker met deze film hierop wijzen. Een moedige poging en bij vlagen ook geslaagd. Maar de film verzandt te vaak in een ‘van dik hout zaagt men planken’ stramien. Wat ook erg jammer is, is dat aan het begin van de film al duidelijk is hoe de film zal aflopen.

Jaar: 2004
Speelduur: 87 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508800

De film op de DVD heeft een beeldverhouding van 1.78:1 en is anamorf. De print ziet er netjes uit, er zijn weinig beschadigingen te zien. De hele film heeft een licht softe aanblik. Het is nét niet helemaal scherp. Dit komt voornamelijk door de vrij hoge compressie die is toegepast. De randen van onderwerpen zijn ruw, wat het gevoel van onscherpte verhoogd. Hier en daar zijn kleine compressiefouten te zien evenals een lichte vorm van filmgrain. Het contrast is een beetje aan de hoge kant, waardoor alles een vrij harde uitstraling krijgt. Maar dat past goed bij de sfeer van de film. De kleuren zijn heel natuurlijk en goed verzadigd. De nachtscènes bevatten behoorlijk veel blauw ‘maanlicht’. Dat komt onnatuurlijk over en had wat minder mogen zijn. Gezien de aard van de film heeft het qua beeld de juiste toon te pakken. Niet te mooi, maar ook weer niet te slordig. Maar de transfer naar DVD had een stuk beter gekund. De film is verdeeld in slechts zeven hoofdstukken en dat is wel wat weinig voor anderhalf uur film. Zeker een film met zoveel scènes als deze. De witte ondertiteling is optioneel en goed leesbaar en staat keurig geplaatst in beeld.

De DVD heeft uitsluitend een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Op de hoes staat ook een Dolby Digital 2.0 geluidstrack vermeld, maar deze bevindt zich niet op de DVD. De film is sterk op de centerspeaker gericht. Enkele geluids- en muziekfragmenten komen uit de frontspeakers en zowel de surroundkanalen als het LFE-kanaal worden slechts heel sporadisch aangesproken. Alleen bij muziek en sfeergeluiden bij een paar exterieur scènes zijn deze kanalen in gebruik. Dat wil niet zeggen dat de geluidsband van A Way Of Life niet goed is. Datgene wat er is klinkt heel natuurlijk en helder. Er is duidelijk gebruik gemaakt van direct geluid. En dat geluid is op een nette manier gebruikt, zoals je vaak hoort bij Britse films. Niet spectaculair, maar wel bijzonder degelijk.

Het menu bestaat uit twee statische schermen in 1.78:1 beeldformaat. Naast een hoofdstukkeuze is er alleen een keuzemogelijkheid voor het aan/uitschakelen van de Nederlandse ondertiteling of het starten van de film. Verder bevat de DVD geen extra’s.

De jonge tienermoeder Leigh-Ann leeft met haar kind in een achterstandswijk van een Zuid-Wales industriestadje. Veel tijd gaat op aan sex, drugs en het schofferen van buitenlanders, die als oorzaak van alle ellende worden gezien. De spanningen met haar Turkse overbuurman lopen hoog op en een confrontatie kan niet uitblijven. A Way Of Life is een degelijk gemaakt sociaal drama, maar niet altijd even genuanceerd. De jonge acteurs doen het over het algemeen prima en Stephanie James speelt sterk als de jonge tienermoeder Leigh-An. Het is jammer dat niet alle lagen binnen het verhaal beter zijn uitgewerkt. De beeldkwaliteit is redelijk en was bij een lagere compressie zeker beter geweest. De geluidstrack heeft een degelijke kwaliteit, maar is nergens spectaculair. Extra’s heeft de DVD niet.