World Is Not Enough, The (UE)

14-08-2006

6.3

World Is Not Enough, The (UE) (DVD)

De steenrijke oliemagnaat Sir Robert King komt door een ingenieuze bomaanslag om het leven. Als 007 agent James Bond (Pierce Brosnan) vermoedt dat de crimineel Victor ‘Renard’ Zorkas (Robert Carlyle) achter de aanslag zit, krijgt hij van M (Judi Dench) de opdracht de mooie Elektra King (Sophie Marceau), dochter en erfgename van King, te beschermen. Elektra was eerder door Renard ontvoerd geweest. Volgens medische gegevens heeft Renard nu een kogel in zijn hoofd zitten, waardoor hij weliswaar stervende is, maar tot die tijd immuun geworden is voor pijn. Bij het onderzoek zoekt Bond hulp bij een oude bekende, Valentin Dmitrovich Zukovsky (Robbie Coltrane) en krijgt hij hulp van de fysisch atoomexpert Dr. Christmas Jones (Denise Richards). Gaandeweg zijn onderzoek blijkt dat de zaak anders in elkaar zit dan gedacht. Bond moet alle trucs uit de kast halen om een grote nucleaire ramp te voorkomen.

Met The World Is Nog Enough kroop acteur Pierce Brosnan voor de derde achtereenvolgende keer in de huid van de charmante geheim agent James ‘007’ Bond. Na het grote succes van zowel GoldenEye als Tomorrow Never Dies zou het moeilijk worden dit succes te evenaren of te overtreffen. Maar dat gaf geen problemen, ook The World Is Nog Enough bleek weer een kaskraker te zijn. Een trend die zich in de Bond films met Pierce Brosnan aftekent, is meer actie, meer special effects en meer bijzondere gadgets. Met steeds groter wordende budget, waarbij de productiekosten van The World Is Not Enough ongeveer 135 miljoen dollar bedroegen, is dat natuurlijk nauwelijks een probleem om te realiserenn. Toch zit daar een gevaar in, het gevaar van overkill. Want uiteindelijk lijken de actiescènes en special effects belangrijker te worden dan het verhaal en het acteren. Dit is al goed merkbaar bij The World Is Not Enough, maar nog duidelijker te zien bij de vierde Brosnan Bond film Die Another Day. In de huidige moderne tijd van computers, snelheid en computer gegenereerde beelden zijn de mogelijkheden grenzeloos geworden. The World Is Not Enough heeft een paar fraaie actiescènes met bijvoorbeeld de bootrace in de wateren van Londen en het snelle wagentje in de oliepijplijn.
The World Is Not Enough is geregiseerd door Michael Apted. Apted zorgt er met deze negentiende James Bond verfilming goed voor voldoende actie die het adrenaline gehalte hoog houden. Met de spectaculaire acties probeert hij je te laten vergeten dat het verhaal van The World Is Not Enough wat zwakke punten kent. Pierce Brosnan geeft weer op zijn bekende wijze gestalte aan de onverschrokken held. Een held die goed raad weet met actie, maar het gevoel van de gentleman spion dringt wel steeds verder naar de achtergrond. Natuurlijk. Andere aspecten van de reeds lang beproefde 007-formule vinden we ook in deze film weer terug. Zo hebben we weer twee Bond girls. Sophie Marceau speelt de mooie dame in ‘nood’. En Denise Richards speelt het mooie hulpje van Bond. Als het karakter Christmas Jones speelt zij een fysisch geleerde, iets dat haar niet zo goed af gaat en hier weinig overtuiging kent. Denise Richards werd voor deze rol dan ook genomineerd voor een Razzie Award. Uiteraard ook weer de nodige gadgets, die in deze film voor het laatst door Q met acteur Desmond Llewelyn worden gedemonstreerd. Q introduceert in deze film al wel zijn opvolger R, een geinige rol van John Cleese. Toch was hij nog wel van plan in de volgende Bond film op te treden, maar kort na deze film kwam Desmond Llewelyn bij een auto-ongeluk om het leven. Bij de aftiteling staat vermeld dat de film is opgedragen aan Desmond Llewelyn, die tot deze film aan toe in bijna elke Bond film heeft meegespeeld. Acteur Robbie Coltrane komt weer terug als het karakter Valentin Zukovsky\', de rol die hij ook speelde in GoldenEye. Een grootste deel van zijn dialogen in GoldenEye is hier weer gebruikt. De titel van de film is trouwens niet nieuw. In On Your Majesty’s Secret Service komt Bond in contact met ene Sir Hilary Bray, die aan stamboom onderzoek doet. Daarin wordt gemeld dat de spreuk “Orbus Non Sufficit” (ofwel The World Is Not Enough) als lijfspreuk door de familie Bond werd gebruikt. In deze film ligt de verwijzing naar de titel anders.
Sinds de tweede Bond film From Russia With Love beginnen alle Bond films met een voorstukje dat vooraf aan de begintitels van de film speelt. Bij The World Is Not Enough duurt dit beginstukje ruim 15 minuten, wat het langste van alle Bond films is. En zo was deze James Bond film ook weer grensverleggend. Maar een ding bleef en dat is aan het einde van de film de zin “James Bond Will Return”… En dat deed hij inderdaad.

Vijf jaar na de Special 007 Edition (SE) brengt Sony Pictures alle 20 ‘officiële’ James Bond films opnieuw uit als een Ultimate Edition. Beeld en geluid zijn door DTS Image (voorheen Lowry Digital Images) met state of the art middelen gerestaureerd. Op het gebied van extra’s is deze 2-DVD set nog uitgebreider dan de voorgaande SE versie. Is dit de ultieme release? Reden om nu je oude versie te vervangen door deze nieuwe uitgave? Hieronder helpen we je op weg om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.

Jaar: 1999
Speelduur: 123 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures / MGM
EAN: 8712609688351

• Audiocommentaren
  • Image Database
  • James Bond Down River
  • Creating An Icon: Making Of the Teaser Trailer
  • Hong Kong Press Conference
  • Making Of The World Is Not Enough
  • Tribute To Desmond Llewelyn
  • Bond Cocktail
  • Deleted Scenes/Alternate Angles

De afgelopen drie jaar heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een extreem hoge resolutie van 4000 bij 3000 pixels. Ter vergelijk: PAL DVD’s hebben een resolutie van 720 bij 576 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Volgens John Lowry zijn op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld. Doordat nu bijna alle extra’s op een tweede DVD zijn geplaatst, kon de film met minder compressie op de schijf worden gezet. En hoe ziet het resultaat er nu uit?

Uiteraard is het filmbeeld op deze DVD het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 en staat de film anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van de eerdere SE release was al uitstekend. En om kort te gaan, de nieuwe UE versie weet dit niet te verbeteren. Eigenlijk het tegenover gestelde. Ondanks dat bij de UE versie de film zonder extra’s op de eerste DVD staat en er dus minder compressie toegepast hoeft te worden, is de kwaliteit van het beeld van de UE versie iets minder. Het verschil is erg klein, maar er is verschil. Wat opvalt is dat de UE versie minder beeldruis heeft. Maar ook dat de kleine details ontbreken. Eigenlijk is het beeld te schoon, te netjes en komt daardoor heel ‘clean’ over. Kijk hiervoor eens heel goed naar screenshot 3 van beide uitgaven en let hierbij op de gezichten van Bond en Q. Het beeld van de UE versie is bijzonder kleurrijk, waarbij de kleurverzadiging soms iets te sterk is. Hierdoor zijn huidtinten niet helemaal natuurlijk en ogen soms ook iets te rood. Contrast van het beeld is prima, al heeft de SE versie op dat gebied een klein streepje voor. Het beeld is volledig vrij van vuiltjes, krasjes of beschadigingen. Ook bij deze UE is net als bij de SE versie af en toe edge enhancement te zien. Vergelijk de screenshots met dezelfde screenshots bij onze bespreking van de SE versie. De film is netjes verdeeld in 32 tracks. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst.

De soundtrack is naar keuze te beluisteren als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) of een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s). Net als bij voorgaande Brosnan Bond films is dit een super klinkende soundtrack die makkelijk als demonstratiemateriaal kan dienen. Wat betreft detaillering en controle van het laag is deze soundtrack van The World Is Not Enough nog iets beter zelfs. De voorgaande SE versie had als een Dolby Digital soundtrack met de lage bitrate van 384 kb/s. Gelukkig is dat nu hersteld en is de DD track op de hoge bitrate van 448 kb/s. Dit heeft een positieve invloed op detaillering en dynamiek van de soundtrack. Om alles nog maar even te benoemen, de film heeft een zeer mooi ruimtelijk geluid met een goede, brede plaatsing van alle effect- en omgevingsgeluiden. De achterkanalen worden volop in split-surround gebruikt. De soundtrack is bijzonder dynamisch, mede dankzij de imposante ontploffingen. Detaillering van de soundtrack is uitstekend, dankzij een mooi helder hoog. Laag is ook in ruime mate aanwezig, waarbij het LFE kanaal intensief wordt gebruikt. De dialogen komen uit het centerkanaal en zijn prima te verstaan. De DTS 5.1 soundtrack klinkt nog een tikkeltje fraaier als is het verschil erg klein. De DD soundtrack is 4 dB luider dan de DTS track, dus bij omschakelen moet je de volumeknop ook even bijstellen. Beide soundtracks zijn topkwaliteit.

De bewegende menu’s zijn mooi vormgegeven en van mooi achtergrondgeluid voorzien. Op beide DVD’s zijn extra’s opgenomen. Uiteraard zijn alle extra’s van de SE versies ook nu weer opgenomen in de 2-DVD set. Bij deze Ultimate Edition zijn nog tal van extra’s toegevoegd, deze extra’s zijn met een (*) aangeduid. Belangrijk voordeel is dat de extra’s bij deze Ultimate Edition release wel allemaal Nederlands ondertiteld zijn. Een overzicht:

DVD-1

De eerste DVD begint met een reclametrailer voor de complete 007 James Bond Ultimate Edition.

MI6 Commentary