Witchfinder General

Wilbert Rietman
23-08-2006

6.1

Witchfinder General (DVD)

De Witchfinder General uit de titel is heksenjager Matthew Hopkins (Vincent Price in topvorm) die samen met zijn hulpje John Stearne (Robert Russell) het Engeland van de zeventiende eeuw onveilig maakt. Engeland staat op dat moment op de rand van een burgeroorlog en de bevolking was indertijd zeer bijgelovig waardoor dit soort mannen vrij spel hadden om zeer veel geld te verdienen door onschuldige mensen te martelen en te doden. Op een dag komen de heren in een dorpje alwaar zij de priester John Lowes (Rupert Davies) onterecht beschuldigen van hekserij. Ze martelen de arme man en hangen hem op, omdat het “bewezen” zou zijn dat hij zich bezig hield met hekserij. John Lowes is echter de oom van Sarah (Hilary Heath) die op haar beurt weer verloofd is met de dappere soldaat Richard Marshall (Ian Ogilvy). Richard zweert ten opzicht van God niet te zullen rusten voordat hij wraak heeft genomen op Hopkins en Stearne door ze te doden. Hopkins en Stearne zullen zich echter op een vieze manier verzetten.

Edgar Allan Poe is eigenlijk een negentiende-eeuwse Stephen King. Meer dan 150 films zijn er gebaseerd op zijn verhalen en gedichten. Witchfinder General is één van die films en is gebaseerd op het gedicht The Conqueror Worm. In 1968 werd besloten dit verhaal te verfilmen met Michael Reeves (voor wie dit zijn laatste film zou zijn voor hij overleed in 1969) op de regiestoel. Oorspronkelijk wou Reeves Donald Pleasence (een echte horroracteur die we allemaal kennen als Dr. Loomis uit de Halloween-reeks) voor de hoofdrol, maar de maatschappij stak daar een stokje voor en eiste dat genrefavoriet Vincent Price (bekend van o.a. The Abominable Dr. Phibes en zijn vervolgen) de rol van Matthew Hopkins op zich mocht nemen. Een wijs besluit, want Price is de attractie van de film. Price speelt Hopkins op een sublieme, ingetogen en excellente manier. Ook de omgeving waarin de film is geschoten verdient een plus (hoewel er hier en daar plastic regenpijpen en Tv-antennes te bespeuren zijn) en de rest van de cast acteert degelijk. Het grote minpunt van de film is echter het einde wat warrig overkomt en zomaar uit de lucht lijkt te vallen. In 1968 had deze film veel problemen met de censuurwet, maar anno nu lijkt het getoonde kinderspel vergeleken met hedendaagse horrorfilms. Het verhaal staat echter als een huis en hierdoor is de film nog steeds een bekijkenswaardige klassieker.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1968
Speelduur: 83 min
Verpakking: Nexpak Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071546

• More Green Cow

Het beeld wordt gepresenteerd in zijn oorspronkelijke verhouding van 1.85:1 en is anamorf. Voor een film uit 1968 oogt het beeld vrij helder, maar heeft zo zijn beperkingen. Er zijn een aantal krasjes te bespeuren, maar dat is te verwaarlozen zo weinig als dat het er zijn. Wel oogt het beeld bij sommige shots wazig (zie screenshot 4). Filmgrain is in hoge mate aanwezig. De kleuren ogen echter niet flets en komen natuurlijk over. Gezien de leeftijd van de film verdient het beeld een voldoende. De optionele Nederlandse ondertiteling staat netjes onderin het beeld geplaatst. De film kent 13 chapterstops en dat is voor deze film aan de krappe kant.

Het geluidsspoor op deze DVD is een Engelstalige Dolby Digital 2.0 mono-track (192 kbit/s). Aan het geluid is wel goed te merken dat het hier een oudere film betreft. Het geheel komt nogal krakerig en vol ruis (hoewel niet irriterend) over. De soundtrack komt, mede door vervorming, nogal gedateerd over, maar de dialogen zijn echter altijd goed te volgen. Verwacht hier dus geen dynamische track, maar een geluid dat simpelweg bij een film als deze past.

Het statische menu worden anamorf weergegeven in 1.78:1 met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 en met een bitrate van 192 kbit/s.

Trailer 2:25 min.
De bioscooptrailer gepresenteerd met een beeldformaat in de verhouding 1.78:1 niet anamorf en het geluid wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 mono Engels (192 kbit/s).

More Green Cow
Onder dit kopje vind je een drietal promotionele trailers van andere titels van het Green Cow label van Paradise Home Entertainment.

Een degelijke horrorfilm lijkt een term die uit is gevonden voor een film als Witchfinder General. We zien in deze vertelling Vincent Price in topvorm als heksenjager Hopkins die vele onschuldige mensen de dood in heeft gejaagd. Op een dag pakt hij echter de verkeerde en krijgt hij de jonge, wraakzuchtige soldaat Richard Marshall achter zich aan, die niet zal rusten voordat hij Hopkins en zijn trawant Stearne de hel in heeft gejaagd. Prachtig geschoten film en een directe horror-classic.