Beowulf & Grendel (S.E.)

01-09-2006

7.8

Beowulf & Grendel (S.E.) (DVD)

De jonge Grendel ziet voor z’n ogen zijn vader vermoord worden door Deense krijgers onder leiding van koning Hrothgar (Stellan Skarsgård). Eenmaal volwassen, groot en sterk neemt hij genadeloos wraak op de Denen. Met enige regelmaat wordt Hrothgar beroofd van enkele van zijn manschappen. De overlevenden, inclusief Hrothgar zijn niet bij machte om de monsterlijke trol, zoals zij Grendel zien, te verslaan. Meer dan tien jaar lang terroriseert Grendel het dorp van Hrothgar. . Beowulf (Gerard Butler) van de bevriende natie Geatland komt met zijn manschappen over om de Denen bij te staan in de strijd tegen Grendel. Vele malen staan Beowulf en zijn mannen klaar om bij een aanval van Grendel hem om te brengen. Maar Grendel laat de buitenlandse strijders uit Geatland geheel met rust en blijft zich richten op de Denen. Beowulf zoekt naar de reden van het selectieve aanvalsgeweld van Grendel en vindt dat bij de heks Selma (Sarah Polley). Beowulf en zijn Geatlanders hebben Grendel nooit kwaad gedaan en die ziet dan ook geen reden om hen kwaad te doen, in tegenstelling tot de Denen. Beowulf realiseert zich dan dat er niet alleen naar Grendel moet worden gekeken als een monster, maar daar zijn z’n vrienden het niet mee eens.

Beowulf is een oud, 8e eeuws Angelsaksisch gedicht, waarbij een Scandinavische held het Deense volk redt uit de klauwen van het monster Grendel. Het zou het oudste geschrift in de Engelse taal zijn dat er bestaat. In principe zijn de personages in het gedicht fictief, maar het is niet uitgesloten dat het op bestaande personen en gebeurtenissen is gebaseerd. Schrijver J.R.R. Tolkien heeft zich ooit verdiept in de legende en er een artikel over geschreven. Enkele delen hebben hem geïnspireerd bij het schrijven van In de Ban van de Ring, waaronder het volk Rohirrim en de Orks.
De IJslandse regisseur Sturla Gunnarsson heeft zich op deze legende gestort en is redelijk dicht bij het originele verhaal gebleven. Dat uit zich onder meer in de lichtelijk pathetische en theatrale dialogen. Qua verhaallijn en karakters is het nogal matig wat de film te bieden heeft. Karakters worden niet goed uitgediept, zodat ze allen oppervlakkig blijven. Er zitten ook diverse onduidelijkheden en plotgaten in het verhaal, wat de geloofwaardigheid beïnvloedt. Qua uiterlijk lijken de vele bijfiguren erg op elkaar (als woeste ruige strijders) en daardoor zijn ze allen uitwisselbaar met elkaar. Als er dan weer een slachtoffer valt heb je geen idee of het een Deen of een Geat is. De aktiescenes zijn vrij beperkt in omvang en niet echt spectaculair.
De locaties zijn adembenemend. De film is in z’n geheel opgenomen op IJsland, een land met een ruig landschap, zonder bomen en uitstekend geschikt als situering voor dit verhaal. Je waant je direct in de 5e eeuw.
Het beste van de film zit ‘m in de onderhuidse boodschap. Het verhaal speelt zich af in de 5e eeuw na Christus. De meeste volkeren leven nog een heidens bestaan, waar goden als Odin en Thor nog volop aanbeden worden. Het Christendom is echter bezig met een grote opmars en missionarissen zwerven over heel Europa om het woord Gods te verkondigen. In de film probeert een priester zieltjes te winnen bij de Denen. Die zien hier in eerste instantie niets in, maar na verloop van tijd laten ze zich toch dopen en hopen zo dat Grendel hen verder met rust laat. Beowulf beseft echter dat het niet uit maakt welk geloof je aanhangt in de strijd tegen kwaadwillenden, maar dat respect voor de medemens het belangrijkste is om te overleven in de huidige wereld. Grendel heeft geen respect voor de Denen, omdat die zijn vader hebben vermoord. De Geatlanders hebben hem geen vlieg kwaad gedaan, dus waarom zou hij hun dan kwaad doen? Beowulf is de enige binnen het verhaal die dit begrijpt en hiernaar handelt. Met dat als onderliggende gedachte is Beowulf & Grendel een onderhoudende film. Verwacht geen Lord of the Rings-achtig epos, daarvoor is het verhaal te beperkt.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2005
Speelduur: 99 min
Verpakking: Steelbook
  • DTS 5.1 - Engels
EAN: 8715664036501

• Behind the Scenes
  • Featurettes
  • Fotogalerij
  • Interviews met Cast & Crew
  • Liner Notes
  • Also Available - deel 1
  • Interview met Sturla Gunnarsson
  • Also Available - deel 2

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Gezien het feit dat de film op super 35mm is gedraaid is het originele beeldformaat 2.39:1. De kwaliteit van de transfer is uitstekend. Beschadigingen zijn niet aanwezig, wat normaal is voor een recente filmprint. Het camerawerk is bijzonder mooi. Door de situering op IJsland krijgt de film een extra dimensie en die komt goed over op de DVD. Bij het filmen is uitermate goed gebruik gemaakt van de natuurlijke omstandigheden. Door de weersomstandigheden bij de opnames zijn de beelden soms zonnig, dan weer grauw en grijs door de regen. Dat is erg sfeerbepalend en pakt in deze film goed uit. Het ziet er allemaal heel natuurlijk uit. De kleuren en het contrast zijn prima in orde, hoewel er bij enkele buitenscènes een licht rode zweem aanwezig is. Details blijven ook in de donkere scènes behoorlijk goed zichtbaar. Filmgrain of edge-enhancement zijn nauwelijks aanwezig. De scherpte is prima, hoewel het bij de regenachtige, grauwe scènes wat minder is.
De film is onderverdeeld in 13 hoofdstukken. De optionele witte ondertiteling is goed leesbaar en staat goed geplaatst in beeld. Al met al een uitstekende transfer.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS (754 kb/s) geluidstrack. De geluidstrack is prima, maar niet echt spectaculair. Wat er aanwezig is heeft een prima klank. Er wordt agressief gebruik gemaakt van de surroundkanalen en het LFE-kanaal door muziek en atmosferen, maar de geluidsmix op zich is bij vlagen nogal braaf. Dialogen staan redelijk zacht in de mix en afgezien van hele mooie windatmosferen die over het IJslandse landschap jagen zijn er weinig extra’s in de geluidsband hoorbaar. Er zijn niet zo heel veel extra effecten toegevoegd. Die hadden het geluid wat sprankelender kunnen maken. De muziek is prachtig en staat wel stevig in de mix. Al met al zijn zowel het Dolby Digital 5.1 als het DTS kanaal degelijke soundtracks, maar er had wat meer ingezeten.

Het menu van de DVD zijn statische schermen in 2.35:1 anamorf beeldformaat. Het geluid is de themamuziek van de film in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). De extra’s zijn verdeeld over 2 DVD’s, hoewel de eerste disc naast de hoofdfilm alleen maar 3 trailers van andere DFW uitgaven bevat.

DVD 1

Also Available (6½ min)
3 trailers van andere DFW uitgaven: Running Scared, 16 Blocks en Tristan and Isolde. Alle drie de trailers zijn in 1.85:1 letterboxed beeldformaat (niet anamorf dus) en hebben Dolby Digital 2.0 geluid.

DVD 2

Trailer (2 min)
De officiële trailer van de film in 2.35:1 letterbox beeldformaat en Dolby Digital 2.0 mono geluid. De trailer is Nederlands ondertiteld.

Liner notes
7 korte pagina’s tekst over de achtergronden van het gedicht en de film. Er wordt (te) veel aandacht geschonken aan het artikel van Tolkien. Beowulf & Grendel is een op zichzelf staande film en heeft weinig tot niets met Lord of the Rings te maken. De teksten zijn in het Nederlands.

Interview met Sturla Gunnarsson
Waar je een visueel gesprek verwacht met de regisseur, blijkt dit interview niet meer te zijn dan 13 pagina’s tekst op een menuscherm. De teksten zijn in het Nederlands.

Featurettes (7 min)
2 korte featurettes. De eerste gaat over Beowulf & Grendel, waarbij de regisseur, hoofdrolspelers en de scenarioschrijver kort iets vertellen over de film en de karakters. Gelardeerd met veel fragmenten uit de film. Het tweede deel gaat over het karakter van koning Hrothgar, gespeeld door Stellan Skarsgård. Ook hier korte interviewfragmenten afgewisseld met beelden uit de film.
Beide featurettes zijn in 1.78:1 letterbox beeldformaat, met de filmfragmenten daartussen in 2.35:1 letterbox beeldformaat. Het geluid is DD2.0.

Behind the scenes (5½ min)
Een korte impressie zonder commentaar of interviews van het gebeuren achter de camera. Zoals zo vaak haalt het de magie van de film een beetje onderuit als je ziet hoe het er op een filmset aan toe gaat. Een 1.33:1 beeldformaat en DD 2.0 geluid. Daar waar er verstaanbare tekst hoorbaar is van de cast & crew is deze niet ondertiteld.

Interviews met cast & crew (28½ min)
7 leden van de cast en de crew vertellen over de film, het verhaal en het eventuele karakter dat ze spelen. Sommige interviewfragmenten zijn ook aanwezig in de Featurettes. De vragen worden gesteld d.m.v. tekstkaarten i.p.v. een stem die een vraag stelt. Dat maakt het geheel weinig levendig en diepgaand. Het gesprekken zijn in 1.78:1 letterbox beeldformaat en het geluid is DD 2.0.

Foto galerij
10 kleine stills uit de film tegen een menuscherm als achtergrond. Eerlijk gezegd stellen deze stills niet veel voor, daarvoor is het formaat te klein. Er is geen geluid aanwezig.

Also Available (10 min)
En nog eens vijf DVD titels die uitgebracht zijn door DFW (waarvan Tristan and Isolde ook al op disc 1 staat). Verder nog trailers van Minotaur, Slither, The Merchant of Venice en Lord of War.

Grendel terroriseert jarenlang de Denen vanwege hun moord op zijn vader. Beowulf uit Geatland komt koning Hrothgar van de Denen te hulp in de strijd tegen Grendel. Deze ziet echter geen reden om strijd te voeren tegen de Geats. Die hebben Grendel namelijk niets misdaan. Beowulf komt tot de conclusie dat er meer achter Grendel schuilt dan alleen maar een wild monster.
Beowulf & Grendel is gebaseerd op een oud-Engels gedicht. De sfeer van de 5e eeuw is prima vastgelegd op het kale IJsland en is een van de sterke kanten van de film. Het verhaal bevat enkele onduidelijkheden en plotgaten en heeft niet genoeg diepgang. Toch is het zeker een boeiende film om naar te kijken, zeker als je kennis hebt van het originele verhaal. Deze DVD komt in een mooie 2-disc steelbook verpakking en heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn rijk in aantal, maar stellen over het algemeen teleur. Ze bevatten te weinig diepgang om interessant te zijn. Uitgever DFW zet wel een misleidende tekst op de achterkant van de DVD door te stellen dat het verhaal van Beowulf “Tolkien inspireerde tot het schrijven van Lord of the Rings”. Hij heeft een artikel geschreven over Beowulf en ideeën opgedaan voor fragmenten voor Lord of the Rings, maar het is niet zijn inspiratiebron geweest om de trilogie te schrijven.