Business, The

03-09-2006

5.6

Business, The (DVD)

De Britse Frankie (Danny Dyer) moet z’n land verlaten omdat het daar te heet wordt onder z’n voeten na een vechtpartij met zijn vader. Een vriend heeft een klusje voor hem: een tas met ‘spul’ bij Charlie (Tamer Hassan) afleveren in Spanje. Dat levert geen enkel probleem op en Charlie vraagt Frankie om in Spanje te blijven als zijn rechterhand. Hij komt daarmee in het criminele circuit terecht, waar Charlie samen met Sammy (Geoff Bell) de scepter zwaait. Vanuit Marokko worden softdrugs het land binnengesmokkeld, onder het toeziend oog van de corrupte burgemeester van het stadje. Ze baden in weelde met luxe huizen, dure auto’s en mooie vrouwen. Frankie krijgt het steeds meer naar z’n zin in dit wereldje en klimt op in de rangen rond Charlie. Dit alles tegen de zin van Sammy, die het helemaal niet ziet zitten met deze jonge hond. Na een mislukte coupe komt de vriendschap van Sammy en Charlie onder druk te staan. Ieder gaat z’n eigen weg, waarbij Charlie op de smokkel van cocaïne overstapt. Dit lijkt goed te gaan, maar het gaat uiteindelijk toch mis. Charlie en Frankie komen aan lager wal en zijn uitgerangeerd in het criminele wereldje. Of toch niet?

The Business is een misdaadthriller van Britse bodem. In dat land zijn ze uitstekend in het verfilmen van detectives, maar een misdaadthriller vereist toch wel meer vakmanschap (of een andere regisseur). Nick Love probeert een jaren ‘80 sfeer neer te zetten, die eigenlijk alleen maar overkomt door het veelvuldig gebruik van muziek uit die jaren. Met zeer grote regelmaat komen hits uit die periode voorbij. Verder lukt het Love niet om een goede regie te voeren. Hij heeft zelf het scenario in amper zes weken geschreven, tijdens de afwerking van zijn vorige film The Football Factory in Spanje. Daar heeft hij ook de inspiratie opgedaan voor The Business. Maar het is duidelijk een haastklus geweest. Het verhaal is niet goed uitgewerkt en ontbreekt de nodige samenhang. Het geheel komt nogal amateuristisch over. Acteurs komen, met uitzondering van Tamer Hassan als Charlie, niet goed uit de verf. Het blijven clichématige karikaturen van good guys en bad guys. Frankie is niet geloofwaardig als gangster. Daarvoor is hij te knullig en niet hard genoeg. Het doet je dan ook niet zoveel als hij en Charlie aan lager wal raken.
Waar de film wel in slaagt is dat het duidelijk maakt dat vertrouwen in de onderwereld een zeer betrekkelijk begrip is. Wie vandaag je vriend is, kan morgen je grootste concurrent zijn. Zoiets is over het algemeen wel bekend, maar Love weet dat pakkend neer te zetten.
Technisch ziet de film er ook redelijk amateuristisch uit. Het camerawerk is vrij saai en nergens is geprobeerd er iets extra’s mee te doen. De belichting is vrij vlak, vooral bij de binnenscènes in een disco. Waar het helemaal mis gaat zijn de nachtopnames. Die zijn day for night gedraaid, ofwel, overdag doen alsof het donker is en het beeld donkerder maken. Daar er lange slagschaduwen van de zon duidelijk zichtbaar zijn, ziet dat er erg knullig uit.
De film is een matige misdaadthriller waarvan er dertien in een dozijn gaan. Als je een Britse misdaadfilm wilt zien kun je beter Lock, Stock and Two Smoking Barrels , Trainspotting of Snatch gaan bekijken.

Genre: Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 91 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777056592

• Also Available

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. De film is gedraaid op super 35mm film, voor het grootste gedeelte in Spanje. Dat levert zonnige plaatjes op. Maar toch is de belichting vrij vlak. Kleuren komen natuurlijk over, wat goed zichtbaar is bij de gezichten van de personen. De scherpte is prima, al is hier en daar edge-enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. De film heeft een iets te hoog contrast, waardoor details in het zwart verloren gaan. Daarnaast is er enige beeldruis aanwezig. De film staat op een DVD type 5, waardoor er geen laagwisseling is. Door de korte lengte van de film en het ontbreken van noemenswaardige extra’s levert een enkellaags DVD geen problemen met de compressie op. De gemiddelde bitrate is 6 Mb/s en bijna de gehele bandbreedte van de DVD is gebruikt. Een prima transfer.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele witte ondertiteling is goed leesbaar en staat netjes in beeld.

Op de DVD staat alleen een Dolby Digital 5.1 geluidstrack. Mensen met niet over een 5.1-set beschikken missen echter niet veel. Over het algemeen is het een prima soundtrack, maar niet spectaculair. Zeker niet voor een misdaadfilm met schieten en vechten. Veel van het geluid concentreert zich op de centerspeaker. Dialogen zijn goed verstaanbaar en komen keurig uit het midden. De frontspeakers worden vooral gebruikt voor de veel aanwezige jaren ’80 muziek en hele lichte sfeergeluiden. Hier en daar duiken er een paar effecten in de frontspeakers op, zoals schoten. Wat opvalt is dat de voice-over van Frankie zowel uit de center- als frontspeakers komt. Het surroundkanaal komt vooral weer bij de muziek boven drijven en krijgt daar een nogal blikkerige galm mee. De muziek staat stevig in de mix en wordt soms abrupt en snel uitgefade.
Veel dialoog is nagesynchroniseerd en die loopt niet altijd gelijk met het beeld. Een beetje onzorgvuldig gedaan.

Het menu van de DVD zijn statische schermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het geluid zijn korte fragmenten van Frankie Goes To Hollywood. Naast de trailer van The Business staan er nog drie trailers van andere A-Film uitgaven op de DVD (En Un Memento Dado, Lobo en The Constant Gardener).

Bioscooptrailer (2 min)
De officiële trailer van de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). De kleuren zijn een beetje flets, maar verder geeft het een goede indruk van de film. Nederlands ondertiteld.

Frankie vertrekt naar Spanje om een pakje af te leveren bij Charlie. Het leven daar bevalt hem wel en hij besluit te blijven en de rechterhand van Charlie te worden. Ze verdienen veel geld met het smokkelen van softdrugs. Als na een akkefietje de vriendschap tussen Charlie en zakenpartner Sammy bekoeld gaan Frankie en Charlie verder met de smokkel van cocaïne. Dat lijkt erg succesvol, maar al redelijk snel komt er een kink in de kabel.
The Business is een niet geheel geslaagde misdaadthriller van Britse bodem. Vooral het dunne verhaal en de slappe regie zijn hier debet aan. Regisseur Nick Love is duidelijk in de jaren ‘80 blijven hangen en dat bewijst hij ook wel met zijn muziekkeuze. Het lijkt erop dat hij een record wilde vestigen met ‘hoeveel nummers kan ik in een film proppen’. De technische kwaliteit van de DVD is prima en goed verzorgd. Noemenswaardige extra’s bevat de DVD niet. Een film om een keer te huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.