Zathura

22-09-2006

6.3

Zathura (DVD)

De tienjarige Walter (Josh Hutcherson) en zijn zesjarige broertje Danny (Jonah Bobo) maken constant ruzie. Daarbij laat de oudere Walter geen gelegenheid onbenut om zijn jongere broer het leven zuur te maken en hem te kleineren. Dit tot grote wanhoop van de gescheiden vader (Tim Robbins), die ook nog probeert te werken. Als de vader op een zaterdag kort naar het werk moet, vertrouwt hij de kibbelende jongens toe aan hun oudere zuster Lisa (Kristen Stewart). Lisa is te druk met zichzelf bezig en heeft geen aandacht voor de jongens, die natuurlijk weer ruzie maken. Dan verstopt Danny zich in een oude lift naar de kelder, die prompt door Walter naar beneden wordt gelaten. Danny vindt daar een vreemd spel genaamd Zathura. Met veel moeite haalt hij zijn oudere broer over om het spel te spelen. Als de eerste zet is gedaan, komt er een kaart uit het spelbord, waarop een waarschuwing staat. Kort daarna moeten ze zich beschermen tegen een meteorietenregen. Als Walter en Danny het spel nader bekijken, blijkt er geen weg terug te zijn. Na de volgende zet zweven ze plots met het hele huis in het heelal, waar ze te maken krijgen met een gevaarlijke robot, vreemde wezens en een gestrande astronaut. Er is echter maar één manier om weer veilig thuis te komen. Ze moeten samen het spel tot een einde brengen en dat valt niet mee als je constant ruzie hebt.

In 1995 verscheen de fantasiefilm Jumanji. Een film over een magisch bordspel, gebaseerd op het gelijknamige verhaal van de Amerikaanse kinderboekenschrijver Chris Van Allsburg. In Jumanji werd de moderne wereld volledig op zijn kop gezet door de krachten van de jungle. Lange tijd werd gepoogd een vervolg op het succesvolle Jumanji te maken, maar het filmproject kwam niet van de grond. In 2002 verscheen een nieuw verhaal van Chris Van Allsburg, genaamd Zathura. Een verhaal dat een duidelijke overeenkomst heeft met Jumanji, namelijk een bordspel waarbij het spelen ervan leidt tot verrassende en bijzondere gebeurtenissen. Nu alleen geen jungle, maar een ruimtevaartverhaal. En zo werd Zathura aangegrepen als ‘vervolg’ op Jumanji.
Je ontkomt natuurlijk niet aan een vergelijking. Qua opzet is het verhaal gelijk aan Jumanji. Toch een paar belangrijke verschillen. De kinderen zijn in Zathura veel meer de hoofdrolspelers. In Jumanji domineerde Robin Williams erg het verhaal. Verder heeft Zathura een duidelijke opvoedkundige moraal meegekregen. Regisseur Jon Favreau heeft dit alles gegoten in een onderhoudende fantasievolle film met veel special effects. De acteerprestatie van de jonge acteurs Josh Hutcherson en Jonah Bob zijn respectievelijk beloond en genomineerd voor een Young Artist Award. De muziek van John Debny zorgt voor een sfeervolle ondersteuning. Zathura maakt als film en verhaal een evenwichtiger indruk dan Jumanji. Voor de liefhebbers van dit genre is Zathura een leuke fantasievolle familiefilm.

Genre: Fantasy, Science fiction
Jaar: 2005
Speelduur: 97 min
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609043761

• Zeven korte documentaires

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. Het beeld is uitstekend. De kleuren zijn natuurlijk en vol, het contrast is prima, het zwartniveau is ook goed. Ook zijn scherpte en detaillering uitstekend te noemen. Het beeld is met filters aangepast om het geheel een jaren ’60 sfeer te geven, waarbij het beeld ook bewust een grovere korrel heeft. Het beeld van deze recente film is verder helemaal gaaf (geen vuiltjes of krasjes). De film is verdeeld in 20 hoofdstukken (chapters). De ondertiteling (wit) is duidelijk, laat zich goed lezen en is netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelse soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Deze soundtrack klinkt prima. Als geheel klinkt de track mooi vol en ruimtelijk met een goed aanwezig laag en prima detaillering. De sfeervolle muziek van John Debny komt hier goed tot zijn recht. De achterkanalen worden goed gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Vooral tijdens enkele actiescènes zijn de achterkanalen ook zeer nadrukkelijk aanwezig en worden de effecten met split-surround weergegeven. En de subwoofer (.LFE-kanaal) zorgt daarbij voor een fraai laag geluid. De dialogen komen als gebruikelijk uit het centerkanaal en zijn duidelijk en goed te volgen.

De mooie geanimeerde breedbeeldmenu’s zijn voorzien van achtergrondgeluid. Alle extra’s zijn in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.