Prison on Fire 2

27-09-2006

4.8

Prison on Fire 2 (DVD)

Ching (Chow Yun-Fat) zit gevangen in een gevangenis in Hong Kong. Hij is niet het standaard type crimineel en eigenlijk is zijn gevangenschap een ongeluk dat niet had mogen gebeuren. Ching wil dan ook zo snel mogelijk zijn straf uitzitten zodat hij weer zijn zoontje kan zien. De gevangenisdirecteur zit hem echter steeds dwars en Ching besluit een ontsnappingspoging te wagen zodat hij zijn zoon kan zien. Zijn vrijheid duurt alleen niet lang en al snel zit hij weer vast. Zijn terugkomst is voor de directeur echter een aanleiding om de druk op Ching nog wat verder op te voeren. Wanneer er op een dag een opstand uitbreekt ziet Ching zijn kans schoon en probeert hij voor eens en altijd af te rekenen met sadistische directeur en de gevangenen die hem dwars zitten.

Prison on Fire 2 is een vervolg op het origineel uit 1987 waar we kennis maakten met het karakter van Chow Yun-Fat. Het vervolg concentreert zich wat meer op zijn personage en leren we als kijker wat meer over zijn achtergrond en waarom hij in de gevangenis terecht is gekomen. Regisseur Ringo Lam (City on Fire, Full Contact, Maximum Risk) heeft er wederom een vermakelijke film van weten te maken en de fans van actiefilms zullen zich geen moment vervelen. Voor Hong Kong begrippen is de actie niet echt bloederig en deze scènes bestaan vooral uit gevechten tussen de gevangenen met hier en daar wat bloed. Ook zijn er veel scènes waarin de ontsnapte gevangenen achterna gezeten worden en ook deze scènes zijn goed gemaakt en lekker spannend.
Het verhaal is goed uitgewerkt, maar de verwikkelingen rond de zoon van het karakter van Chow Yun-Fat\'s personage komt soms wat geforceerd over, maar over het algemeen vormen deze scènes een goede afleiding van alle actie. Net als het verhaal zijn ook de optredens van de acteurs prima te noemen. Chow Yun-Fat is goed als altijd en zijn strijd met de directeur van de gevangenis, gespeelt door Elvis Tsui, geeft de film een zekere meerwaarde en een psychologische sfeer. Dit komt verder tot uiting in de strijd tussen de gevangenen onderling en de twee kampen die zich hier bevinden. Zo zien we in één kamp de Chinezen van het vasteland en in het andere de Chinezen uit Hong Kong. Ook de ondersteunende cast voldoet en dit zorgt ervoor dat je als kijker meegezogen wordt in het verhaal en de film niet verzandt in slechts een reeks opvolgende actiescènes.
Alles bij elkaar kunnen we zeggen dat Prison on Fire 2 een aanrader is voor fans van films uit Hong Kong en actiefans in het algemeen. Mensen die het eerste deel gezien hebben weten wat ze kunnen verwachten en ook zij zullen zich ruimschoots vermaken met deze film.

Jaar: 1991
Speelduur: 109 min
  • Dolby Digital 2.0 - Kantonees
EAN: 8715664035092

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is goed, maar had duidelijk beter gemogen. De scherpte is voldoende maar er zijn enkele softe momenten zichtbaar. Hierdoor mist het beeld wat detail wat nog eens versterkt wordt door constant aanwezige beeldruis. Echt felle kleuren zal je niet tegen komen in deze film en over het algemeen ogen de kleuren wat flets. Ook is het contrast soms wat aan de hoge kant. Schaduwdetail en zwartniveau zijn voldoende te noemen. Naast de beeldruis zijn er soms wat lichte beschadigingen aanwezig, maar dit blijft gelukkig beperkt. Verder zien we soms wat lichte posterisatie en aliasing voorbijkomen.
De film is verdeeld in 7 hoofdstukken, maar er is geen hoofdstukmenu aanwezig op de DVD. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Kantonese soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 formaat (192 kb/s) op de DVD. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig, maar helaas mist de track wat aan impact. Echt veel schoten ontploffingen komen er niet voorbij maar toch mist de track het nodige laag waardoor het allemaal soms wat flets overkomt. De dialogen passen mooi in de track en zijn goed te volgen. Echt veel meer dan alleen geluid leveren bij de beelden doet de track niet, maar aangezien er geen beschadigingen of ruis hoorbaar zijn en de track binnen het formaat presteert naar behoren krijgt de track gewoon een voldoende.

Er is één menu aanwezig op de DVD en hier heb je de keuze om de film te bekijken met of zonder ondertiteling. Dit scherm wordt anamorf weergegeven in het formaat 1.85:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen extra\'s aanwezig op deze uitgave.

Ching zit gevangen in een gevangenis in Hong Kong waar ook een grote groep Chinezen van het vasteland vastgehouden wordt. Er heerst een constante strijd tussen de Chinezen van het vasteland en de Chinezen afkomstig uit Hong Kong waar Ching toe behoort. Ook moet Ching de nodige pesterijen van de bewakers en de directeur ondergaan. Op een dag is hij het zat en waagt hij een ontsnappingspoging Hij zit echter al snel weer vast maar tijdens een opstand grijpt hij zijn kans en probeert hij af te rekenen met zijn belagers. Prison on Fire 2 is een vermakelijke actiefilm waarbij fans van het genre zich niet zullen vervelen. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die voldoende is, maar ook op veel fronten voor verbetering vatbaar is. Er zijn geen extra\'s op deze uitgave te vinden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.