Down in the Valley

26-09-2006

6.5

Down in the Valley (DVD)

Tobe (Evan Rachel Wood) woont samen met haar vader Wade (David Morse) en haar broertje Lonnie (Rory Culkin) in een klein plaatsje in de San Fernando Valley. Op een dag ontmoet ze op weg naar het strand bij een pompstation Harlan (Edward Norton), die daar werkt als bediende. De twee raken in gesprek en Harlan geeft aan nog nooit naar het strand geweest te zijn. Hij komt volgens eigen zeggen namelijk uit South Dakota en daar hebben ze geen strand. Tobe besluit hem mee te nemen naar het strand en Harlan neemt ter plekke ontslag om mee te kunnen. Harlan en Tobe zien elkaar wel zitten en krijgen dan ook een heftige relatie. Wanneer de vader van Tobe Harlan ontmoet wil hij hier niks van weten. Hij wil niet dat Tobe nog langer omgaat met de veel oudere Harlan en langzaam maar zeker begint ze zelf ook in te zien dat Harlan maar een rare snuiter is. Broertje Lonnie is echter helemaal weg van Harlan en wanneer Wade probeert Harlan bij zijn gezin weg te houden komt de ware aard van de man naar boven.

Edward Norton wordt al jaren gezien als één van de meest getalenteerde acteurs en één van de mensen die het stokje over zou kunnen nemen van grootheden als Robert De Niro en Al Pacino. Hoewel zijn optredens doorgaans allemaal ruim voldoende zijn wil het met die belofte nog niet helemaal goed komen. Na klassieke rollen in onder andere Fight Club en American History X is zijn keuze in projecten een beetje twijfelachtig te noemen en heeft hij zijn optredens in de genoemde films niet meer kunnen verbeteren. In Down in the Valley zet Norton een wat gestoorde jongeman neer en zijn optreden redt de film eigenlijk op alle vlakken. Wanneer hij voor het eerst opduikt weet je als kijker niet echt wat je van hem moet denken en gaandeweg verandert hij langzaam maar zeker in een ander persoon. Norton weet dit gegeven perfect neer te zetten. Ook de andere rollen worden prima neergezet en dat is eigenlijk één van de grootste redenen om deze film te bekijken. Het verhaal is namelijk nogal voorspelbaar op sommige vlakken en ook gebeurt er gewoon te weinig om echt boeiend te blijven. Pas na een uur komt er wat vaart in het verhaal en wordt het echt spannend. Verder is ook het einde een rommeltje, het feit dat er op de DVD nog twee andere eindes te vinden zijn geeft al aan dat de makers hier niet wisten wat ze moesten doen.
Zoals gezegd zijn de optredens van de acteurs allemaal voldoende en vooral Evan Rachel Wood maakt indruk met haar rol. Ze raakt in eerste instantie helemaal in de ban van het karakter van Edward Norton om later in te zien dat deze jongen ze toch niet allemaal op een rijtje heeft. Ze weet de juiste snaren te raken over te komen als een typische tiener met tienerproblemen. Verder zien we David Morse voorbijkomen als de vader en ook hij is weer betrouwbaar als altijd. Het broertje wordt neergezet door Rory Caulkin en het wordt wat saai, maar ook hij zet een prima rol neer. Hij heeft weinig tekst en moet het dus vooral hebben van gezichtsuitdrukkingen en gebaren, maar weet toch te overtuigen.
Down in the Valley voldoet ruimschoots als karakterstudie en het is interessant om te zien hoe de verschillende personages met elkaar omgaan en hun relaties te zien ontwikkelingen. Gaandeweg verliest de film echter haar doel en vooral het einde kan niet voorkomen dat deze film leuk is om een keer te zien, maar meer eigenlijk niet. De optredens van de acteurs, hoe goed ze ook zijn, kunnen hier niks aan veranderen.

Genre: Drama, Romantiek, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045209629

• Aanvullend Einde 1
  • Aanvullend Einde 2

Down in the Valley staat anamorf op de DVD in het formaat 2.40:1. Dit wijkt iets af van het originele formaat van 2.35:1, maar dit is eigenlijk nergens te merken. De kwaliteit van het beeld is voldoende, maar geen echte topper. De transfer komt namelijk wat flets over door het gebrek aan felle kleuren en het hoge contrast. Waarschijnlijk is dit met opzet gedaan maar dit neemt niet weg dat het gewoon niet echt lekker kijkt. De scherpte is voldoende, hier en daar zijn wat softe momenten zichtbaar. Edge enhancement is vrij vaak aanwezig maar het blijft allemaal gelukkig binnen de perken. Verder is hier en daar nog wat beeldruis zichtbaar, maar verder zijn er geen artefacten aanwezig.
De film is verdeeld in 8 hoofdstukken, er is geen hoofdstukmenu aanwezig op de DVD. De optionele Nederlandse ondertitels zijn duidelijk leesbaar en staan op een goede hoogte in het beeld.

De film is te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. De track voldoet prima, maar dit is niet echt een film die veel voordeel heeft van een 5.1 track. Het geluid bestaat namelijk grotendeels uit dialoog en deze komen netjes uit de centerspeaker. De surroundspeakers worden vooral gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden. Ook de frontspeakers geven dit geluid weer en zo krijgen vooral de scènes buiten toch nog enige vorm van ruimtelijkheid. De muziek komt ook uit de frontspeakers en ook dit klinkt voldoende. Het LFE kanaal heeft niet veel te doen, hier en daar ondersteuning voor de muziek. Het geluid klinkt over het algemeen mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

Er is één menu aanwezig op de DVD en deze wordt weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Op de DVD is eigenlijk maar één extra aanwezig die bestaat uit twee delen. Je hebt als kijker de keuze om de film te bekijken met twee aanvullende eindes. Zonder deze eindes eindigt de film al na 76 minuten en vrij abrupt dus iets toevoegen doet het zeker. We weten niet hoe deze film in de bioscopen te zien is geweest maar 76 minuten lijkt wat kort voor een film deze dagen. Het is dus beter om in het hoofdmenu te kiezen voor \"Speel Alles\", zo worden de twee eindes automatisch achter de film geplakt. De twee aanvullende eindes zijn ook los te bekijken door hierop te klikken in het hoofdmenu.

Verdere extra\'s zijn er niet behalve dat de schijf bij het opstarten enkele trailers laat zien van andere RCV uitgaven.

In Down in the Valley zien we hoe de jonge Tobe verliefd wordt op een wat vreemde jongeman. Deze Harlan weet zich langzaam maar zeker in het leven van het gezin te nestelen, dit tot tegenzin van de vader. Uiteindelijk ziet ook Tobe zelf wel in dat Harlan maar een rare snuiter is, maar hij laat zich niet zo makkelijk afschepen. De film is vooral interessant door de goede optredens van de acteurs en de goede karakterstudies. Gaandeweg verliest het verhaal wat aan kracht en dit zorgt ervoor dat deze film geen echte topper genoemd kan worden. Beeld en geluid zijn ruim voldoende en als extra bonus is de film te bekijken met twee aanvullende eindes die zeker iets toevoegen aan het verhaal. Al met al leuk om een keer te kijken maar eigenlijk meer ook niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.