Brother Bear 2

29-09-2006

6

Brother Bear 2 (DVD)

Kenai (Patrick Dempsey) heeft herinneringen aan Nita, een meisje waar hij vroeger als jongen goede maatjes mee was. Ze dachten vroeger dat ze voor altijd bij elkaar zouden blijven. Als volwassen vrouw staat Nita (Mandy Moore) op het punt van trouwen met Atka. Maar de voortekenen zijn niet goed en volgens Innoko (Wanda Sykes) hebben de geesten Nita gekoppeld aan Kenai. Nita kan deze verbintenis alleen verbreken als zij samen met Kenai terug gaat naar de plek waar Kenai haar een speciaal amulet gaf. Op die plek met ze het amulet vervolgens verbranden. Het lukt Nita om Kenai, die nu voortleeft als de Grote Beer, te vinden. Samen maken ze de lange reis naar de plek van het amulet. De jonge beer Koda (Jeremy Suarez) is jaloers op de Nita, die nu alle aandacht krijgt van Kenai. Nita weet niet meer zeker of het wel zo’n goed plan was.

Van de latere Disney animatiespeelfilm behoortBrother Bear tot een van de nog succesvolle titels. Daarom zijn we ook niet verbaasd, dat ook deze titel van een direct-to-video vervolg is voorzien. En een vervolg is het in dit geval ook, want het verhaal speelt zich qua tijd af enige tijd na Brother Bear. Disney speelt met Brother Bear 2 op safe. De bekende karakters zijn weer terug te vinden, zoals de beren Kenai en Koda evenals de Canadese ‘moose’ elanden Rutt (stem Rick Moranis) en Tuke (stem Dave Thomas). De laatste twee hebben vrouwelijke aanvulling gekregen met Catherine O’Hara en Andrea Martin als ‘moosettes’. Omdat Joaquin Phoenix niet beschikbaar was, is de stem van Kenai in dit vervolg door Patrick Dempsey gedaan. De stijlkenmerken van het origineel zijn in dit vervolg behouden gebleven. Qua tekenwerk behoort Brother Bear 2 tot de positieve uitschieters van de direct-to-video vervolgen. Ook hier fraaie achtergrond tekeningen met voldoende detailniveau. Alhoewel het verhaal van Brother Bear 2 voorspelbaar verloopt, heeft het ook zo zijn charmes met leuke humor, romantische en ook gevoelige momenten. Natuurlijk ook een opvoedkundig moraal met thema’s als broederliefde en vriendschap; het is tenslotte Disney. Brother Bear 2 is daarmee een leuke aanvulling op het origineel.

Nog twee opmerkingen. Opmerkelijk is de leeftijdsaanduiding die gehanteerd wordt. Formeel heeft de film een leeftijdsadvies van 6 jaar. Maar Disney ziet graag dat het jongere publiek ook kijkt, dus staat op de hoes te lezen: “Geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Meekijken gewenst”. Verder een klein foutje op de hoes, de speelduur van de film is niet 75 maar 70 minuten.

Genre: Animatie
Speelduur: 70 min
  • Dolby Digital 2.0 - Arabisch
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418097509

• Spel: Ga toch fietsen
  • Muziekvideo: Achter de muziek van Brother Bear 2

Het beeldformaat is 1.78:1 en is anamorf op de DVD gezet. Het beeld is ziet erg mooi uit; het is scherp en detailrijk. De kleurenpracht met mooie volle en heldere kleuren komt goed tot zijn recht, waarbij ook het contrast prima in orde is. Compressiefouten zijn niet gesignaleerd. In de film zit geen laagwisseling. De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De Nederlandse ondertiteling is goed met een duidelijk lettertype. De ondertiteling (wit) staat helaas nog steeds te hoog in het beeld.

De Engelse soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. De op de Amerikaanse release aanwezige Engelstalige DTS track moeten wij helaas missen. De soundtrack klinkt goed met een prima ruimtelijk geluid waarbij alle speakers goed worden gebruikt voor de filmgeluiden en de geluidseffecten. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. Edoch, diverse momenten worden de surroundspeakers in split-surround (stereo) gebruikt. De dynamiek van de soundtrack is goed. Het LFE kanaal wordt af en toe gebruikt voor het diepere laag, dat verder niet extreem diep is. De filmmuziek klinkt mooi ruimtelijk, de dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk uit het centerkanaal. De Nederlandse nasynchronisatie (Dolby Digital 5.1 – 384 kb/s) is zoals we gewend zijn van Disney zeer netjes gedaan. De Nederlandse soundtrack klinkt eveneens uitstekend.

Uiteraard start ook deze Disney schijf met enkele commerciële trailers. Dankzij Disney’s “fast play” kun je ze overslaan. De breedbeeldmenu’s zijn ook in de diverse talen, waaronder het Nederlands, beschikbaar en zijn voorzien van achtergrondgeluid.

Spel: Ga toch fietsen!
Een vraag-antwoord spel met de twee elanden Rutt en Tuke (in het Nederlands: Sam en Moose) en waarbij je aan de hand van goede antwoorden een aantal munten moet verzamelen voor een versier- vervolgactie. Naar keuze in het Engels of Nederlands gesproken.

Bonusvideo: Achter de muziek van Brother Bear 2 (8 min)
Korte video over de muziek in deze film, met aandacht voor de liedjes in de film, geschreven en gezongen door Melissa Etheridge. Nederlands ondertiteld.

Brother Bear 2 is het direct-to-DVD vervolg van Brother Bear. Qua verhaal sluit dit vervolg aan op voorgaande speelfilm. De beren Kenai en Koda spelen weer de hoofdrol, waar de eerste bezoek krijgt van zijn vroegere Nita geliefde. Samen moeten ze hun eerder gezworen belofte van trouw verbreken, zodat Nita kan trouwen. Qua verhaal en ook animatie is dit een van de betere direct-to-DVD vervolgen. De DVD heeft een zeer goede beeld- en geluidskwaliteit. De DVD heeft twee korte extra’s. Brother Bear 2 is daarmee een leuke aanvulling op het origineel.