Not the 9 O'Clock News, The Best Of – Deel 1

23-10-2006

6.9

Not the 9 O'Clock News, The Best Of – Deel 1 (DVD)

Rowan Atkinson, Pamela Stephenson, Mel Smith en Griff Rhys Jones zijn te zien in Not the 9 O\'Clock News, een succesvolle Engelse comedyserie waarin allerlei sketches elkaar in rap tempo opvolgen. Daarbij wordt zo nu en dan, op al dan niet politiek correcte wijze, ook ingespeeld op de actuele thema\'s uit het nieuws. En dan bedoelen we de actualiteiten van 1979 tot 1982, want toen werd de serie uitgezonden. In totaal draaide Not the 9 O\'Clock News vier seizoenen lang. Op de hier besproken DVD vindt je een dik anderhalf uur aantal hoogtepunten uit de verschillende seizoenen, waaronder \'Gerald the Gorilla\', \'The Devil - Is He All Bad?\', \'Game for a Laugh\' en \'Are you a Gay Christian?\'.

De hoogtepunten zijn verspreid over vier afleveringen van elk circa 25 minuten. Daarin krijg je een groot aantal sketches voor de kiezen, met een duur varierend van seconden tot minuten. De hier besproken \'Best Of\'-compilatie (de eerste van de twee op DVD verkrijgbare delen), bevat aardig wat geslaagd materiaal uit de periode 1979-1982. Daarbij worden voor die tijd gevoelige onderwerpen als homoseksualiteit, het immigrantenprobleem en satanisme aangesneden. Zoals het goede satire beaamd mag dat allemaal lekker politiek incorrect. Toch zijn niet alle sketches even leuk. Vooral wanneer de grappen betrekking hebben op de actualiteiten, zoals de zaken die destijds speelden in de Britse politiek (Thatcher wie???), is er een grote kans dat de humor voorbij gaat aan degenen die niet in Engeland zijn opgegroeid. Maar gelukkig is dit soort gedateerd materiaal in de minderheid en valt er voor de liefhebber van Engelse comedy à la Monty Python genoeg te lachen. Dat is ook deels te danken aan de komische kwaliteiten van de gehele cast, waaronder een pre-Bean Rowan Atkinson. Ieder van hen voegt duidelijk zijn/haar eigen ding aan het geheel toe. Al met al is deze schijf dan ook een aardige aanschaf voor de liefhebber. Al zullen de echte fans waarschijnlijk liever DVD-uitgaves zien met de volledige seizoen. Wie weet gebeurt dit in de toekomst nog ooit, maar tot die tijd is The Best of Not the 9 O\'Clock News een vermakelijk zoethoudertje.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1979
Speelduur: 98 min
EAN: 7321932867428

Zoals verwacht heeft het beeld van dit eerste deel van The Best of Not the 9 O\'Clock News de standaard TV-verhouding van 1.33:1. De kwaliteit varieert, afhankelijk van het bronmateriaal. De in de studio op video opgenomen sketches zien er over het algemeen redelijk uit, met een acceptabele scherpte en dito zwartniveau. De kleuren ogen wat flets en gedateerd, maar dit ligt geheel in de lijn der verwachting. Film-gerelateerde problemen als beschadigingen, vuil en filmgrain zijn logischerwijs afwezig. Het materiaal dat in de buitenlucht op film is opgenomen heeft daarentegen wel veel last vlekjes en krasjes. Hetzelfde geldt voor het archiefmateriaal (bijvoorbeeld nieuwsbeelden) dat in de sketches verwerkt is. Enkele andere tekortkomingen hebben te maken met de digitalisering van het beeld. Er is namelijk hier en daar wat compressie-artefacting te zien (o.a. als gevolg van ruisonderdrukking), alsmede de nodige edge enhancement. Geen feilloze transfer dus, maar voor een TV-serie van meer dan 25 jaar oud is de kwaliteit aanvaardbaar.

Op geluidsfront valt er weinig bijzonders te melden over The Best of Not the 9 O\'Clock News - Deel 1. Het geluid heeft een monoformaat (geen verrassing) en staat als Dolby Digital 2.0-track (de cover vermeldt incorrect dat het om een 1.0-track zou gaan) op DVD, met een bitrate van 224kbit/s. De algehele klank is wat ielig, wat vooral opvalt bij de muzikale intermezzo’s. De dialogen zijn desondanks altijd goed verstaanbaar. En daar draait het vooral om bij een serie als dit.

Deze DVD bevat geen extra’s.

Deel 1 van The Best of Not the 9 O\'Clock News bevat een dik anderhalf uur aan hoogtepunten uit de gelijknamige Engelse sketch-serie, die liep van 1979 tot 1982. In hoog tempo vuren castleden Rowan Atkinson, Pamela Stephenson, Mel Smith en Griff Rhys Jones de komische sketches op je af, waarbij controversiële onderwerpen niet geschuwd worden. Veel van het materiaal op deze compilatie heeft de tand des tijds goed doorstaan en werkt dus nog steeds op de lachspieren. Uitzondering zijn de sketches die inspelen op de (nu niet meer zo actuele) actualiteiten. De DVD-uitgave levert op audiovisueel gebied acceptabele prestaties, rekening houdend met de leeftijd van het materiaal. Extra\'s zijn er niet. Een vermakelijke aanschaf voor degenen die van Engelse humor à la Monty Python houden.