Capote (CE)

29-10-2006

7.4

Capote (CE) (DVD)

15 november 1959. In het kleine plaatsje Holcomb in de Amerikaanse staat Kansas worden alle leden van een gezin dood aangetroffen in hun huis. Roofmoord. Schrijver van de New Yorker Truman Capote (Philip Seymour Hoffman) leest hierover een kort nieuwsbericht in de krant en raakt gefascineerd door het voorval. Hij wil hier een boek over schrijven en reist met zijn collega Harper “Nelle” Lee (Catherine Keener) naar de streek van de moorden om research te doen. Door zijn innemende voorkomen weet hij al snel het vertrouwen van de diverse betrokkenen te krijgen en zo z’n informatie voor zijn boek binnen te halen. Als een paar weken na de moorden de daders worden opgepakt, wil Capote ook met hen in contact komen. In de gevangenis weet hij een vertrouwensrelatie op te bouwen met Perry, één van de daders. Capote zorgt voor goede advocaten die de rechtszaak kunnen vertragen, zodat hij meer tijd heeft om aan zijn boek te werken. Capote wil steeds dieper graven in de gedachtes en het leven van Perry, maar daardoor komt hij zelf in conflict met z’n geweten. Zonder het verhaal van Perry komt er geen boek, maar wil hij wel zo’n innige band met een moordenaar?

Capote is gebaseerd op het gelijknamige boek van biograaf Gene Clark en In Cold Blood, Truman Capote’s eigen boek omtrent de moorden in Kansas. Capote werd door dit boek de bekendste schrijver van de Verenigde Staten. Maar de gebeurtenis heeft hem zodanig aangegrepen dat hij geen enkel ander boek meer kon afmaken en aan de drank raakte. Hij overleed in 1984 aan de gevolgen van zijn alcoholverslaving.
De film is in slechts 36 dagen opgenomen (in het Canadese Winnipeg) met een beperkt budget van slechts zeven miljoen dollar. Er was dus sprake van een kleine film, totdat Philip Seymour Hoffman ‘ontdekt’ werd door de Oscar-stemmers en een nominatie kreeg. Daarna is de film alsnog groot in de markt gezet en werd het een flink succes. Niet in de laatste plaats door de grandioze rol van Hoffman als Truman Capote. Hij draagt de film voor het grootste deel. Hij speelt zijn rol van Capote met verve en de vergelijking met de ‘echte’ Truman Capote is fenomenaal (bij de extra’s zit een videofragment van Capote ter vergelijking). Niet alleen de maniertjes en ijdelheid van Capote zijn treffend, ook de manier waarop hij zichzelf psychisch naar de knoppen helpt is aangrijpend neergezet. Je kunt met zo’n rol ook op je bek gaan en het getuigt van lef hebben dat Hoffman het aangedurfd heeft om zo’n bijzonder karakter te spelen en op deze manier neer te zetten. Zijn uitverkiezing als beste acteur bij de Oscars is dan ook volledig terecht. Maar de bijrollen van Catherine Keener als Harper Lee en Chris Cooper als inspecteur Alvin Dewey mogen niet onvermeld blijven.
De film zelf heeft een zeer rustieke stijl. Dit komt tot uiting in het tempo, de cameravoering en de muziek. Dat kan soms leiden tot saaiheid, maar in deze film werkt het uitstekend. Naar het einde toe worden de tijdsprongen wat groot en valt men soms een beetje in herhaling, maar daardoor is in wezen de moeite die Capote moet doen om zijn verhaal sluitend te krijgen weer sterker in beeld gebracht.
Capote is daarmee een ijzersterke film geworden.

Jaar: 2005
Speelduur: 109 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609687071

• Audiocommentaar 2x
  • Answered Prayers documentaire over Truman Capote
  • Making Capote
  • In Cold Blood DVD

De film staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Wat het eerst opvalt is dat de print hier en daar vlekjes en vuiligheidjes bevat. Het is niet dramatisch, maar je mag toch verwachten dat een recente film een smetteloze print heeft.
Het camerawerk is heel stilistisch en rustig. Geen rare camerabewegingen, maar strakke shots, met een paar scènes die uit de hand zijn gedraaid. Het beeld bestaat voornamelijk uit grauwe, grijze tinten en nergens felle kleuren. De film is in de winterperiode opgenomen, wat voor een versterking van de kille sfeer zorgt.
Er is over de gehele film een lichte vorm van filmgrain aanwezig. Dat heeft ook z’n invloed op de scherpte. Die is goed, maar het is niet haarscherp. Schaduwdetail is verder prima in orde. Op enkele momenten zijn er een paar compressiefoutjes te zien, zij het slechts zeer minimaal. Over het geheel gezien is het een goede en vooral sfeervolle transfer met een paar kleine minpuntjes.
De film is onderverdeeld in een keurige 29 hoofdstukken. De witte ondertiteling is goed leesbaar en prima in het beeld geplaatst. De laagwisseling is bijna onmerkbaar.

De film staat met een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) op de DVD. De film is voornamelijk dialoog georiënteerd en het meeste geluid komt dan ook uit de centerspeaker. Verwacht geen bombastische geluidstrack, daar is het de film niet naar. De dialogen zijn prima verstaanbaar en liggen in een bed van muziek en lichte sfeergeluiden. Die staan zowel in de zij- als achterkanalen en zorgen zo voor een licht ruimtelijk effect, zeker bij buitenscènes. Op tijden zijn er sfeervolle effecten in de zij-kanalen geplaatst. Het LFE-kanaal wordt in deze film nauwelijks aangesproken.
De ingetogen muziek van Michael Danna komt met een minimale bezetting van piano en een paar strijkers en zorgt voor een uitstekende toonzetting van de film. De geluidsband past erg goed bij de film en is zeer sfeervol gemaakt.

De DVD heeft als hoofdmenu een licht geanimeerd scherm in 1.78:1 beeldformaat en een fragment van de filmmuziek als achtergrondgeluid. Dit staat in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) op de DVD. De submenu’s zijn statische schermen (wel in 1.78:1 beeldformaat) en bevatten geen geluid.
Alle extra’s op deze DVD hebben 1.33:1 beeldformaat en DD2.0 geluid en zijn Nederlands ondertiteld (incl. de audiocommentaren).

Audiocommentaar 1
Audiocommentaar van regisseur Bennett Miller en acteur Philip Seymour Hoffman. Ze vertellen voornamelijk over de invulling van de rol van Truman Capote, waar ook scènes zijn ontstaan door improvisatie. Ook komen enkele achtergronddetails aan bod.

Audiocommentaar 2
Audiocommentaar van regisseur Bennett Miller en cameraman Adam Kimmel. Begrijpelijkerwijs vertellen zij over het visuele aspect van de film, maar ook anekdotes komen aan bod.

Answered Prayers (7 min)
Een kort item waarin vriend en biograaf Gene Clarke verteld over het leven van Truman Capote. Gelardeerd met archieffoto’s en een videofragment van Capote.

Making Capote I (17 min)
Dit eerste deel betreft voornamelijk interviews die gaan over de voorbereiding van de film. Regisseur Bennett Miller en scenarioschrijver Dan Futterman (jeugdvrienden van elkaar) hebben het hele project zelf opgezet en geschreven. Ook komt de invulling van de rol van Capote door Philip Seymour Hoffman aan de orde.

Making Capote II (18½ min)
Dit deel (ook met voornamelijk interviews) gaat over de invulling van de stijl van de film: stijlvol, kil en simpel. De belangrijkste crewleden (regie, camera, kleding, art-direction, editor) komen aan het woord over deze invulling.

Trailers (7 min)
Trailers van vijf andere films die door Sony Pictures op DVD zijn uitgebracht: Squid and the Whale, White Countess, Mountain Patrol, Ultraviolet en The Passenger

In Cold Blood (128 min)
Het verhaal van de moorden in Kansas is eerder verfilmd door Richard Brooks in 1967, kort na de uiteindelijke afloop van deze zaak, onder de titel In Cold Blood. Deze film volgt meer het doen en laten van de twee misdadigers. Deze film is nu ook op DVD uitgebracht. Bij de box-set uitvoering van Capote is deze DVD bijgevoegd.

Een compleet gezin wordt uitgemoord in een klein dorpje in Kansas. Journalist en schrijver Truman Capote leest een bericht hierover in de New York Times en besluit om er een boek over te schrijven. Hij doet research op de plek des onheils en als de daders gepakt worden gaat hij ook met een van hen in gesprek. Capote van regisseur Bennett Miller is een aangrijpend verhaal die de persoon van Truman Capote bijzonder goed belicht. De film wordt gedragen door het fenomenale spel van Philip Seymour Hoffman, die daarvoor terecht een Oscar kreeg. Het meest opvallende aan de beeldkwaliteit is de vieze staat waarin de gebruikte print zich bevind. Verder is de technische kwaliteit van de DVD goed. De extra’s zijn zeker interessant, vooral als je nog meer wilt weten over Truman Capote en de achtergronden van deze film. Capote is zowel leverbaar als 1-disc versie als in een (zoals hier besproken) Collector’s Edition box-set met In Cold Blood van Richard Brooks.