Thing Called Love, The (DC)

08-11-2006

4.8

Thing Called Love, The (DC) (DVD)

Miranda Presley (geen familie) verlaat New York om naar Nashville te gaan. Ze schrijft liedjes en wil in de stad van de country aan audities meedoen. Het is haar droom om op deze manier ontdekt te worden. Ze komt terecht in The Bluebird Café, waar elke week ruimte is om een liedje te zingen. Daar ontmoet ze veel lotgenoten, die ook hun droom proberen waar te maken. Maar er zijn veel kapers op de kust en het is moeilijk voor Miranda om gezien te worden. In het café ontmoet ze Linda Lue Linden (Sandra Bullock), waarmee ze besluit een motelkamer te huren om zo de kosten te delen. Twee vrienden, de stoere, duistere James (River Phoenix) en de onzekere en verlegen Kyle (Dermot Mulroney) doen ook auditie. Beide hebben een oogje op Miranda, maar die richt zich in eerste instantie op haar prille carrière. In de stilte van de nacht schrijft ze in een koffieshop haar liedjes, overdag slaapt ze en ’s avonds is ze serveerster. Zo blijft er weinig tijd over voor de jongens. Maar allebei zijn ze echter vasthoudend en Miranda moet haar aandacht verdelen tussen James, Kyle en haar carrière. Zo ontstaat een driehoeksverhouding waarbij vriendschappen op het spel komen te staan.

The Thing Called Love is een film over liefde. Liefde voor zowel (country-)muziek als tussen mensen. En over keuzes maken. Kies je voor een prille, onduidelijke carrière in de muziek of voor een liefde waarvan je niet weet of het de juiste is en waarbij je weet dat iemand anders ook een crush op je heeft. Miranda, gespeeld door Samantha Mathis, staat voor die keuzes. Haar liedjes hebben prachtige teksten, maar muzikaal laten haar nummers het een beetje afweten. Dat geldt overigens voor veel liedjes in de film. Ze zijn het nét niet en daar heeft de film zeker onder te lijden. Maar ook komen er een paar mooie songs voorbij, vooral van gerenommeerde countrysterren als Trisha Yearwood, Pam Tillis en Jimmie Dale Gilmore, die zelf ook meespelen in deze film. De film is iets te voorspelbaar. Het niet bijzonder sterke acteerwerk maakt het er niet beter op. De film heeft zeker z’n charmes, maar over het geheel genomen is het niet voldoende om op te vallen in de vloed aan releases.
De claim to fame van The Thing Called Love is dat het de laatste complete film is die River Phoenix maakte. Hij begon daarna nog wel aan de film Silent Tongue, maar hij overleed voordat de film af was aan een combinatie van drugs en alcohol op de stoep van Johnny Depp’s club “The Viper Room”. River had erg veel invloed op het maken van The Thing Called Love. Hij en scriptdokter Alan Moyle werkten tijdens het filmen nog aan het karakter van James. Tot het allerlaatste moment voor de opnames werden er nog veranderingen doorgevoerd. Dat kwam de film zeker niet ten goede en River Phoenix gaf later toe spijt te hebben van enkele door hem gemaakte wijzigingen in het script. Volgens hem zou de film beter zijn geweest zonder de aanpassingen. Dapper van hem om het toe te geven, maar het helpt de film zelf niet verder.
The Thing Called Love was geen succes in de bioscoop. Dat kwam niet alleen door River Phoenix, maar ook door filmmaatschappij Paramount. In eerste instantie werd de film slechts beperkt uitgebracht in een paar delen van de Verenigde Staten. Toen de bezoekers het daar lieten afweten heeft men afgezien van een verdere, landelijke, release.
De versie op de DVD is de Director’s Cut van regisseur Peter Bogdanovic (The Last Picture Show, Paper Moon). Deze versie bevat slechts 2 minuten aan extra materiaal en wijkt niet zoveel af van de originele versie.

Genre: Drama, Muziek
Jaar: 1993
Speelduur: 113 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Noors, Zweeds
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865552834

• The Thing Called Love - A Look Back
  • The Look Of The Film
  • Our Friend River

De DVD staat in 1.78:1 anamorf beeldformaat op de DVD, wat slechts weinig afwijkt van het originele formaat van 1.85:1. De film is meer dan tien jaar oud, maar toch zijn er geen beschadigingen of vuiltjes te zien. De print is nogal korrelig, zeker in de donkere scènes. Daar heeft de scherpte dan ook iets onder te lijden. Die is over het algemeen prima, behalve bij de scènes met veel filmgrain. Het contrast is goed, ook in donkere scènes blijven schaduwdetails goed te onderscheiden. Een nette, maar niet spectaculaire transfer.
De film is onderverdeeld in 15 hoofdstukken. De (optionele) ondertiteling is goed leesbaar, maar staat zeker een regel te hoog geplaatst.

De DVD bevat alleen een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Het geluid klinkt aangenaam en warm. Dialogen komen netjes uit het midden en de rest van het geluid concentreert zich op de frontspeakers. Het surround wordt gebruikt voor sfeergeluiden en een incidenteel geluidseffect. De gespeelde muziek staat ook licht in de achterkanalen. Het LFE kanaal wordt nauwelijks aangesproken. Er is geen specifieke scoremuziek voor deze film geschreven. Alle gebruikte muziek zijn countryliedjes. River Phoenix en Samantha Mathis spelen en zingen hun liedjes zelf. Sandra Bullock heeft aan het lied wat ze zingt in de film zelf meegeschreven.

Het menu van de DVD is mooi geanimeerd in 1.78:1 anamorf beeldformaat en bevat Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid, wat bestaat uit een fragment van een in de film gebruikt countrynummer. De extra’s hebben een 1.33:1 beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid en Nederlandse ondertiteling, met uitzondering van de trailer.

Regisseur Peter Bogdanovic geeft commentaar bij deze film. Het gaat (natuurlijk) vooral over de samenwerking met River Phoenix en dat hij zoveel invloed heeft gehad op het filmproces. Het is mogelijk om bij het audiocommentaar Engelse ondertiteling te kiezen.

Thing Called Love – A Look Back (22 min.)
Een recent opgenomen terugblik met enkele betrokkenen van de film, waaronder regisseur Bogdanovic en de belangrijkste acteurs/actrices. Ook is een archiefinterview met River Phoenix ten tijde van de opnames te zien. De onderwerpen die aan bod komen zijn de casting, de songs, het linedancing, River Phoenix en de ervaringen op de set. Tussen de interviews door zijn veel foto’s en fragmenten uit de film te zien.

The Look of the Film (8 min.)
Dit item gaat over de uitstraling en aankleding van de film. Regisseur Bogdanovic en kostuumontwerpster Rita Riggs vertellen over hun manier van werken en waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Het leuke is dat Rita Riggs nog originele kledingstukken uit de film heeft. Ook hier worden veel foto’s en filmfragmenten gebruikt.

Our Friend River (8 min.)
Een apart item over het samenwerken met River Phoenix. Op de set had hij behoorlijk veel invloed op het maken van de film. Het lijkt erop dat regisseur Bogdanovic maar weinig grip had op Phoenix. Maar voor de rest van de cast was hij een belangrijke inspiratiebron. Inclusief een origineel interview met River Phoenix, ten tijde van de opnames van de film.

Trailer (1½ min.)
De trailer van de film, met een matige beeldkwaliteit, in een 1.78:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 geluid. De trailer is niet ondertiteld.

Miranda komt vanuit New York naar Nashville om haar droom van countryzangeres te verwezenlijken. Ze doet veel audities en komt daar James en Kyle tegen, twee vrienden die zelf ook liedjes schrijven. Beiden krijgen een oogje op Miranda, wat hun vriendschap onder druk zet. Miranda komt nu voor de keuze te staan om te gaan voor haar carrière als liedjesschrijver of toch te kiezen voor één van de jongens.
The Thing Called Love is een sympathieke film, maar bevat net te weinig diepgang om te kunnen blijven boeien. De liedjes in de film zijn ook net niet goed genoeg zodat ze blijven hangen. Het meest memorabele aan de film is dat het River Phoenix’ laatste compleet afgemaakte film is en dat is niet voldoende om in de schijnwerpers te kunnen staan.
De technische kwaliteit is voldoende, al heeft het beeld wat veel last van filmgrain. De extra’s zijn leuk als je geïnteresseerd bent in het leven van River Phoenix, want die krijgt hier de meeste aandacht.