ER - Seizoen 7

10-11-2006

6.7

ER - Seizoen 7 (DVD)

Na acht succesvolle jaren blijft de televisieserie ER (Emergency Room) de kijker boeien. Ook bij het negende seizoen blijf je als kijker geboeid door alle belevenissen op de fictieve eerste hulp afdeling van het County General Hospital in Chicago. Deze succesvolle televisieserie startte in 1994 en is gebaseerd op een idee van auteur Michael Crichton. Dankzij een uitgekiende combinatie van dramatiek en alledaagse verhaallijnen gecombineerd met medisch realisme word je als kijker meegezogen in de meest uiteenlopende medische spoedgevallen. Maar ook in de persoonlijke lotgevallen van de medische staf, die als een rode draad door alle afleveringen heen loopt.

In dit zevende seizoen, dat in Amerika zijn eerste uitzending had in het Amerikaanse televisieseizoen van 2000-2001, zien we oude bekenden weer terug op de eerste hulpafdeling. Vanaf de eerste afleveringen al present zijn Dr. Mark Greene (Anthony Edwards), Dr. John Carter (Noah Wyle) en de nog immer ambitieuze Dr. Peter Benton (Eriq La Salle). Later in de serie gekomen, maar ook weer terug zijn de mank lopende Dr. Kerry Weaver (Laura Innes), de Engelse Dr. Elizabeth Corday (Alex Kingston) en de heerlijk cynische Dr. Robert Romano (Paul McCrane). De nieuwe gezichten van het zesde seizoen die ook dit seizoen gebleven zijn, zijn onder andere Dr. Luka Kovac (Goran Visnij), Dr. Cleo Finch (Michael Michelle) en Dr. Dave Malucci (Erik Palladino). Een nieuw gezicht is bijvoorbeeld de psychiatrische Dr. Kim Legaspi (Elizabeth Mitchell). Net als bij de voorgaande seizoenen spelen ook nu af en toe bekende acteurs en actrices in de serie een gastrol. Een belangrijke gastrol is dit seizoen weggelegd voor actrice Sally Field, die Maggie Wyczenski, de moeder van zuster Abby Lockhart (Maura Tierny), speelt. Acteur James Cromwell speelt enkele afleveringen bisschop Stewart.

Dit seizoen begint waarmee het voorgaande zesde seizoen eindigde. Dr. John Carter bleek verslaafd aan bepaalde medicijnen en wordt door zijn collega’s gedwongen naar een afkickcentrum te gaan. Hij wordt daar naar toe gebracht door Dr. Peter Benton. Aan het einde van de eerste aflevering, het is ondertussen enkele maanden later, verlaat Dr. Carter weer het afkickcentrum. Het gehele seizoen zal zijn verslaving en de vraag of John echt afgekickt is blijven spelen in de verhaallijn. Dr. Romano heeft dit seizoen nog steeds de touwtjes in handen en blijft door zijn bruuske optreden op gezette tijden mensen tegen zich in het harnas te jagen. Helemaal wanneer hij Benton ontslaat, die zich vervolgens weer uit de naad werkt om bij Romano opnieuw in de gratie te komen. Kerry Weaver is nog steeds hoofd van de ER en krijgt het moeilijk met haar gevoelens voor de lesbische psychiatrie dokter Kim Legaspi. Voor Abby Lockhart is het een zwaar seizoen waarin zij veel te stellen heeft met haar moeder, een turbulente vrouw die lijdt aan een bipolaire aandoening. Zij vindt steun bij Dr. Luka Kovac, waarmee zij bevriend raakt. Maar ook bij Dr. John Carter, die meer dan een goede vriend voor haar is. Dr. Mark Greene en Dr. Elizabeth Corday hebben trouwplannen. Mark heeft last van hoofdpijn als gevolg van een ruige ijshockeywedstrijd, waartoe Dr. Malucci hem verleid had aan mee te doen. Zwaar is de schok als blijkt dat de hoofdpijn een andere, desastreuze oorzaak heeft. Voor Dr. Chen breekt een moeilijke tijd aan als blijkt dat ze zwanger is. En Dr. Benton heeft het nodige te stellen met zijn familie en zijn relatie met Dr. Cleo Finch. Dit is een greep uit de diverse persoonlijke verhaallijnen die in dit zevende seizoen spelen.

Tussen al deze persoonlijke en andere persoonlijke besognes door komen natuurlijk vele spoedeisende gevallen binnen; zoals slachtoffers met schotwonden of van auto-ongelukken, AIDS patiënten of gevallen van huiselijke mishandeling. Daarbij wordt menig sociaal moeilijk thema niet gemeden. De persoonlijke besognes van de hoofdkarakters heeft gedurende de serie meer aandacht gekregen, maar gelukkig blijft het aandeel van interessante medische gevallen nog steeds groot in de serie.
In de voorbijgaande jaren heeft ER een groot aantal onderscheidingen ontvangen. Actrice Sally Field kreeg voor haar gastrol in 2001 de prestigieuze Emmy Award uitgereikt. Maura Tierny, die de dochter van Sally Field’s karakter speelt, kreeg een Emmy Award nominatie, evenals gastacteur James Cromwell. Ook dit seizoen kreeg een Golden Globe nominatie.
Alhoewel het idee voor de serie afkomstig is van Michael Crichton, zijn het verschillende schrijvers die (delen van) de afleveringen schrijven en verschillende regisseurs die de aflevering regisseren. een belangrijk aantal afleveringen van dit seizoen zijn weer geregisseerd door de Franse regisseur Jonathan Kaplan. Ook dit seizoen regisseert Laura Innes, die in de serie de rol van Dr. Kerry Weaver speelt, weer een aflevering. Evenals trouwens haar acterend collega Anthony Edwards, die ook een aflevering als regisseur voor zijn rekening neemt. De ondertussen zo bekende openingstune van ER en de belangrijkste muziek is geschreven door James Newton Howard, die daar elk jaar de ASCAP Award voor uitgereikt krijgt.

Warner brengt de 22 afleveringen van dit zesde seizoen uit in een 3-DVD boxset. De drie dubbelzijdige DVD’s zijn dit seizoen verpakt in twee slimline keepcase, waardoor deze boxset veel minder ruimte in beslag neemt dan voorgaande seizoenen. Een goede keuze! Op de achterzijde van de covers van elke aflevering is een korte synopsis opgenomen. Je vindt uitgebreide (Engelstalige) informatie per aflevering op de site van Warner Bros. Studios.

Genre: TV
Jaar: 2001
Speelduur: 938 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
EAN: 7321931814393

• Bloopers
  • Weggelaten scènes

Sinds dit zevende seizoen werd de serie in het 16:9 (1.78:1) formaat uitgezonden. De afleveringen staan ook in dit formaat 1.78:1 anamorf op de DVD. De serie is op 35 mm film opgenomen. Evenals bij voorgaande seizoenen ziet het beeld op de DVD er goed uit. Het heeft een betere kwaliteit dan je op televisie ziet. Het beeld is voldoende scherp met redelijk detailniveau. Er is geen edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Het beeld heeft goed verzadigde en natuurlijke kleuren en een goed contrast. De detaillering van het beeld is voldoende. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. Behoudens af en toe wat aliasing en moiré is het beeld vrij van ongerechtigheden. De 22 afleveringen staan verspreid over drie DVD’s, elk van het type DVD-18 (dubbelzijdig en dubbellaags). De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack op DVD is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 192 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld wel iets toe, maar dit gaat ten koste van de detaillering. ER klinkt het best bij beluistering in stereo.

De breedbeeldmenu’s zijn statische schermen met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Deze set heeft een ruime selectie weggelaten als extra. Deze weggelaten scènes komen uit verschillende afleveringen en zijn op elk van de drie DVD’s terug te vinden onder de menukeuze Outpatient Outtakes. De totale speeltijd van deze scènes is 29 minuten, beeldformaat is 1.78:1 niet anamorf. Op de laatste DVD staan ook nog enkele CutUps, ofwel bloopers (9 min).

De DVD’s zijn verpakt in twee slimline keepcases, die tezamen in een kartonnen slipcase zitten.

De Amerikaanse televisieserie ER (Emergency Room) is al dertien seizoenen lang zeer succesvol. De serie is naar een idee van Michael Crichton, waarbij de afleveringen door verschillende schrijvers worden geschreven en verschillende regisseurs geregisseerd. Bijzonder aan de serie is het relatief hoge tempo waarbij de scènes elkaar op natuurlijke wijze in een rap tempo afwisselen. Ook het zevende seizoen is weer van een onverminderd hoog kwaliteitsniveau, waarbij een uitgekiende balans tussen dramatiek met de persoonlijke beslommeringen van de mensen op de ER en de spoedeisende medisch gevallen de serie interessant houdt.
Warner heeft ook nu weer de 22 afleveringen van het seizoen uitgebracht in een 3-DVD boxset. De kwaliteit van beeld en geluid is net als bij voorgaande seizoenen weer prima. Het beeldformaat is 16x9 breedbeeld, het geluid is gewoon stereo. Als extra is op alle discs een selectie weggelaten scènes toegevoegd. Voor de fans van de serie en alle andere geïnteresseerden blijft dit een absolute aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.