Numb3rs - Seizoen 1

09-11-2006

7.9

Numb3rs - Seizoen 1 (DVD)

Don Eppes (Rob Morrow) is FBI agent, waar hij te maken krijgt met de meest uiteenlopende misdaadzaken. In zijn team werken onder andere agente Terry Lake (Sabrina Lloyd) en agent David Sinclair (Alimi Ballard). Bij sommige zaken doet hij een beroep op zijn jongere broer Charlie (David Krumholtz), die een wiskundig genie is. Charlie is de jongste professor aan het prestigieuze CalSci University, waar hij nauw bevriend is met zijn mentor professor Larry Fleinhardt (Peter MacNicol). Charlie woont nog bij hun vader Alan (Judd Hirsch), die pas weduwnaar is geworden. Alhoewel Don een eigen appartement heeft, is hij meestal bij Alan en Charlie thuis te vinden.

In de pilotaflevering van dit Numb3rs krijgt FBI agent Don Eppes en zijn team te maken met een serieverkrachter en moordenaar. Charlie geeft bij Don aan dat hij met behulp van wiskundige formules met een redelijke mate van zekerheid het woongebied van de serieverkrachter kan bepalen. Als Charlie’s statistische analyses inderdaad belangrijk bijdragen aan het oplossen van deze zaak, wordt hij door zijn broer op regelmatige basis betrokken bij het oplossen van misdrijven.

Deze misdaadserie startte in Amerika op 23 januari 2005. Het eerste seizoen bestaat uit dertien afleveringen van elk ongeveer 40 minuten. De afleveringen zijn in deze seizoensuitgave samengenomen op vier DVD’s.

DVD 1
1. Pilot
2. Uncertainty Principle
3. Vector
4. Structural Corruption

DVD 2
5. Prime Suspect
6. Sabotage
7. Counterfeit Reality

DVD 3
8. Identity Crisis
9. Sniper Zero
10. Dirty Bomb

DVD 4
11. Sacrifice
12. Noisy Edge
13. Man Hunt

Politieseries blijven nog steeds erg in trek. De televisieproducenten proberen daar natuurlijk wel steeds een nieuw andersoortig element in te brengen om het interessant te houden. Een van die elementen is de wijze waarop misdaadzaken worden opgelost. En dan met name de hulp die de doorgewinterde en routineuze politiemensen krijgen. In de serie Medium wordt gebruik gemaakt van iemand die over bijzondere psychische gaven beschikt. In de serie Numb3rs staat de wiskunde centraal. Voor menigeen is het werken met getallen een gruwel, maar niet voor onze hoofdpersoon, de jonge professor Charlie. De wiskundige berekeningen die hij op het scherm tovert zijn indrukwekkend. Of ze allemaal echt zijn, wie weet. Het ziet er in ieder geval wel overtuigend ingewikkeld uit. De insteek om wiskundige statistische analyses en modellen een basis voor het oplossen van misdaden te laten zijn werkt goed. Natuurlijk zijn de misdaadgevallen daar wel op uitgezocht en komt het werken met getalmodellen ook logisch over. De zaken waaraan Charlie zijn medewerking verleent zijn divers. Een serie bankovervallen, een gevaarlijke besmettelijke ziekte die zich verspreid, een ‘sniper’ (sluipschutter) of de zelfmoord van een student. Het zijn allemaal gevallen waarvoor professor Charlie modellen ontwikkelt die bijdragen aan het oplossen van de misdaad of het mysterie. Het aardige hierbij is dat niet alle zaken getalsmatig lineair voor de hand liggen. De gekozen oplossingsrichting kan opeens heel anders uitpakken.
Wat de afleveringen natuurlijk interessant houdt. Naast de misdaad spelen nog andere aspecten een rol in de afleveringen. Zo is daar natuurlijk het grote verschil in de belevingswereld. De harde realistische politiewereld van FBI agent Don en de beschermde theoretische wereld van de jongere broer professor Charlie. Evenzo zijn de beide broers verschillend van karakter en biedt beider vader soms een verfrissende relativerende kijk op zaken. De hoofdrollen in de serie worden gespeeld door Rob Morrow en David Krumholtz. Ondersteunende rollen zijn er van Judd Hirsch, Peter MacNicol, Sabrina Lloyd en Alimi Ballard.
De universiteit Cal Sci in de serie, waar Charlie onderwijzend professor is, is gebaseerd op het California Institute of Technology, kortweg CalTech dat staat in Padadena, Amerika. Hoofd van de wiskunde afdeling op CalTech, Gary Lorden, is bij Numb3rs als consultant betrokken. Dus dat met die wiskundige formules in de serie zit waarschijnlijk wel goed. Numb3rs is een interessante politieserie met inhoudelijk afwisselende afleveringen. In Amerika is de serie ondertussen aan haar derde seizoen begonnen.

Genre: TV
Jaar: 2005
Speelduur: 520 min
Verpakking: Digipack
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865552872

De serie heeft een 1.78:1 breedbeeldformaat en staat in deze verhouding anamorf op de DVD. Het beeld van deze serie ziet er goed uit. Het beeld oogt mooi, natuurlijk en is kleurrijk met goed verzadigde kleuren en een prima contrast. In diverse afleveringen is gebruik gemaakt van kleurfilters, waardoor het beeld een koele of juist een warmere sfeer krijgt. De scherpte van het beeld is goed, waarbij het beeld ook voldoende gedetailleerd is. In het beeld is beeldruis zichtbaar aanwezig, maar niet in echt storende mate. Bij sommige scènes valt op dat edge enhancement in lichte mate is toegepast. De dertien afleveringen van elke ongeveer 40 minuten zijn verspreid over vier DVD’s. Elke aflevering is onderverdeeld in zeven chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De serie heeft een zeer fraai klinkende Engelstalige surround geluidstrack, die op de DVD in Dolby Digital 5.1 surruond (bitrate 448 kb/s) voor handen is. De soundtrack klinkt mooi ruimtelijk met prima definitie. Nadruk ligt op de voorste kanalen, waar het merendeel van de filmgeluiden en de muziek vandaan komt. De surrounds worden voornamelijk voor de ruimtelijk sfeer gebruikt, zowel met betrekking tot de muziek als bij de omgevingsgeluiden. Bij de diverse actiescènes worden de surrounds effectief gebruikt voor specifieke geluidseffecten. Het LFE kanaal geeft goed aanvulling op het laag. De dialogen komen netjes via de centerspeakers en zijn prima te volgen.

De standaard formaat menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. Deze uitgave heeft geen extra’s.

In de politieserie Numb3rs werken FBI agent Don Eppes en zijn jongere broer professor Charlie regelmatig samen bij het oplossen van misdaadzaken. Als wiskundig genie gebruikt Charlie statistische analyses en wiskundige modellen om zijn broer aanwijzingen in de zaak te geven. De serie confronteert de beschermde theoretische wereld van de jongere broer professor Charlie met de harde realistische politiewereld van FBI agent Don. Paramount heeft dit eerste seizoen uitgebracht als een vier DVD set. Het beeld is breedbeeld 1.78:1 en is van goede kwaliteit. Het geluid is een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 surround track. Dit is een kale release zonder extra’s.