Half Light

23-11-2006

5

Half Light (DVD)

De Amerikaanse Rachel Carlson (Demi Moore) is een succesvol schrijfster van thrillers. Samen met haar man Brian (Henry Ian Cyusick) en haar vijfjarig zoontje Thomas (Beans El-Balawi) wonen ze in London in een fraai huis aan het water. Brian is jaloers op Rachel’s succes, zijn eigen schrijfsels zijn niet succesvol. Aan Rachel’s geluk komt abrupt een eind als Thomas in een onbewaakt moment verdrinkt. Rachel zit vol met schuldgevoelens en haar huwelijk loopt ook op de klippen. Om tot rust te komen, huurt ze via een vriendin een huisje in een afgelegen klein dorpje in Schotland. Daar wil ze in alle rust aan haar nieuwe boek werken. Maar Rachel blijft zich ongemakkelijk voelen, als het lijkt alsof Thomas contact met haar zoekt. Bij de vuurtorenwachter Angus McCulloch (Hans Matheson), die op een klein eilandje voor de kust woont, vindt ze wel de rust. Die wordt wreed verstoord, als enige tijd later blijkt dat Angus zeven jaar eerder zelfmoord heeft gepleegd….

Een onverwerkt rouwproces blijkt altijd goede voedingsbodem voor een verhaal met een bovennatuurlijk tintje. Dit zal ook de gedachte geweest zijn bij schrijver en regisseur Craig Rosenberg, die Half Light heeft gemaakt. Alleen de impliciete belofte in het verhaal valt bij de uitwerking ervan tegen. Het eerste deel van de film probeert de regisseur het ongemakkelijke gevoel op te roepen dat bij een bovennatuurlijke thriller hoort. Hier slaagt hij wat mij betreft maar matig in. De verhaallijn verloopt voorspelbaar en de stereotype elementen om je het ongemakkelijke gevoel te geven komen onvoldoende uit de verf. Daarbij dragen de sfeerbeelden van Schotland, hoe mooi ook gefilmd, niet goed aan bij de bovennatuurlijk sfeer van de film. Halverwege de film vindt een plotwending plaats en verandert de film qua sfeer en karakter. De film speelt zich af in Schotland, waar hij ook is opgenomen. Het wispelturige weer schijnt de filmcrew nogal parten te hebben gespeeld. Het weer was ook de reden dat de film niet in het oorspronkelijk geplande Canada opgenomen kon worden. De bewoners van het Schotse dorpje praten enkele momenten Keltisch (?), wat niet te volgen is en ook niet wordt ondertiteld. Het waarom van deze keuze door de regisseur wordt in de film niet uitgewerkt. Half Light is een matige film als gevolg van een optelsom van verschillende stijlen die onvoldoende zijn uitgewerkt. Hierdoor blijft het bovennatuurlijke thrilleraspect onderbelicht.

Genre: Thriller
Speelduur: 105 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983482456

De film staat in het beeldformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD, wat niet overeenkomt met het oorspronkelijk beeld. De film is volgens het Super 35 proces gefilmd, waarbij de beoogde beeldverhouding 2.40:1 is. Dit is ook het beeldformaat van de buitenlandse releases. Dit stelde ons in staat om een beeldvergelijking te maken. Bij screenshot 1 en 2 kun je deze vergelijking zelf maken. Het beeld blijkt open matte te zijn. Wat betekent dat geen beeld is weggesneden, maar alleen boven en onder extra beeld is bijgekomen. Als je de film bekijkt, heb je ook nergens het gevoel dat er beeld mist of beeld teveel is. Dus wat dat betreft valt het mee. De kwaliteit van het beeld is verder ruim voldoende. Scherpte van het beeld is voldoende met een redelijke detaillering. Kleuren zien er natuurlijk en verzadigd uit. Contrast en zwartniveau zijn beide goed. Ook in de donkere scènes in de film blijft de detaillering van het beeld voldoende. Filmgrain is in lichte mate aanwezig evenals een incidenteel compressiefoutje. De film is verdeeld in 6 chapterstops. De laagwisseling heeft een kort haperen van het beeld tot gevolg. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 192 kb/s) op de schijf. Evenals over het beeld is over de soundtrack wat te schrijven. De film start met de DD5.1 track. Die klinkt erg matig. Bij een moderne thriller verwacht je geluidseffecten, maar dit ontbreken. Het geluid klinkt te hol en matig gedefinieerd. De surround speakers lijken nagenoeg dezelfde informatie te krijgen als de voorste speakers. De dialogen komen uit de centerspeaker, maar ook uit de frontspeakers. De dialogen klinken trouwens erg zacht. Het LFE kanaal wordt wel geactiveerd, maar een echt laag geluid zit niet in deze soundtrack. Dit alles doet vermoeden dat de 5.1 track elektronisch afgeleid is van de 2.0 stereotrack. De DD2.0 track klinkt beter dan de DD5.1. De DD2.0 track heeft een beter gedefinieerd stereogeluidsbeeld. Hoog en laag is in voldoende mate aanwezig.

Het menuscherm is een statisch beeld. Als extra zijn alleen wat promotionele trailers aanwezig.

Half Light is een wat tegenvallende bovennatuurlijke thriller van schrijver en regisseur Craig Rosenberg. Demi Moore speelt een succesvol schrijfster die haar zoontje als gevolg van een dramatisch ongeval verliest. Als zij naar een afgelegen Schots dorpje gaat om tot rust te komen, gebeuren er vreemde dingen. De film valt tegen doordat zowel het bovennatuurlijke- als het thrilleraspect onvoldoende zijn uitgewerkt om effect te hebben. De DVD presentatie van Bridge is ook onder de maat. Het beeld is 1.78:1 anamorf, wat niet overeenkomt met het oorspronkelijk 2.40:1 beeldformaat. Het Dolby Digital 5.1 geluid lijkt elektronisch afgeleid te zijn van de 2.0 stereotrack en klinkt maar matig. Een film die zijn impliciete belofte niet waarmaakt op een technisch ondermaatse release.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.