Delamu

24-11-2006

4.5

Delamu (DVD)

De Theeroute is een van de oudste en gevaarlijkste handelsroutes, die begint in de provincie Yunnan in het zuidoosten van China. Het is een eeuwenoude verbinding met Tibet, Nepal, Bhutan en India. En van daaruit verder naar Europa. Van tijd tot tijd trekt er een lange karavaan handelaars met volbepakte muilezels langs deze route. Ze trekken over zeer smalle bergpaadjes en door kleine dorpjes en gehuchten. Bij de meeste dorpjes stopt de karavaan en krijgt de regisseur de gelegenheid om met enkele lokale bewoners te praten. Die personen vertellen voornamelijk over zichzelf. Een pastoor is teruggekeerd op het oude nest, een meer dan honderd jaar oude vrouw is blind geworden door striemende zandstormen, een gepensioneerde handelsreiziger vertelt over zijn tochten, een jonge lama voelt zich vaak erg eenzaam of een jonge lerares vindt het moeilijk om een geschikte man te vinden. Allemaal persoonlijke verhalen, gefilmd in hun eigen omgeving. De karavaan trekt langzaam verder, richting Tibet, waar de laatste halte op Chinees grondgebied is.

Delamu (Tibetaans voor Vredesengel, maar ook de naam van een muilezel in de karavaan) is de eerste lange documentaire van de Chinese regisseur Zhuangzhuang Tian. Hij maakte in 1993 internationaal naam met het prachtige The Blue Kite. De documentaire is van een heel andere orde. Je krijgt als kijker zeer weinig informatie over de Theeroute zelf. De nadruk ligt toch vooral op de verhalen van de personen. En die hebben, met uitzondering van de gepensioneerde handelsreiziger en de leider van de karavaan, niets met de Theeroute zelf te maken. De karavaan is niet meer dan een kapstok om de verhalen te kunnen vertellen. De karavaan heeft weinig met de verhalenvertellers van doen, de verhalenvertellers weinig met de karavaan. Het geheel hangt daardoor een beetje als los zand aan elkaar. De verhalen zijn heel persoonlijk en gaan bijna allemaal over (vroegere) relaties en het christelijke geloof. Op zich niets mis mee, maar heel bijzonder is het allemaal niet wat ze te vertellen hebben. Daarvoor zijn de verhalen te algemeen. De karakters zijn mooi geportretteerd in hun eigen omgeving (Zhuangzhuang Tian was vroeger cameraman) en de mensen zijn heel karakteristiek. Helaas duurt het geheel wel erg lang. De regisseur stelt zelden vragen, bijna alles komt vanuit de personages. Daardoor zijn het vaak lange stukken tekst met pauzes. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar doordat Zhuangzhuang Tian nauwelijks ingrijpt is de film aan de trage kant. Dat wordt versterkt door lange, statische shots, soms erg mooi gedraaid, van de karavaan die over smalle paadjes of gammele bruggetjes door de bergen trekt. Visueel is het wel in orde, inhoudelijk had het allemaal wat ingekort mogen worden. Jammer is ook dat er weinig informatie wordt gegeven over de Theeroute zelf. Je weet dan als kijker nauwelijks waar de tocht heen gaat en daardoor boeit het minder. Alleen als er over de karavaan zelf wordt gesproken door een van de leiders, die net een muilezel heeft verloren door vallende rotsblokken, of door de gepensioneerde handelsreiziger, krijg je een indruk hoe het er tijdens zo’n tocht aan toe gaat. Vlak voor de aftiteling krijg je via een tekstblok uiteindelijk de nodige informatie over de Theeroute zelf, maar dan is het te laat.

Regisseur

Zhuangzhuang Tian

Acteurs

Jaar: 2004
Speelduur: 95 min
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 9789085141617

• Also Available

De film op de DVD heeft het originele beeldformaat van 1.78:1 (anamorf) meegekregen. De documentaire is gefilmd met (vaak twee) HDTV camera’s. Voor een bioscooprelease is het materiaal overgezet naar 35mm film. Het geheel is zeer filmisch in beeld gebracht d.m.v. lange, statische shots.
Het geheel ziet er over het algemeen prima uit. De scherpte en het contrast zijn prima. Er wordt slechts minimaal gebruik gemaakt van extra licht, maar toch blijven de details over het algemeen goed zichtbaar. De kleuren zijn wat flets. Dat maakt de landschapshots minder indrukwekkend dan ze hadden kunnen zijn. De diepte ontbreekt en het geheel laat op deze manier een matte indruk na.
De documentaire is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele witte ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat goed geplaatst in beeld.

Het geluid bij deze DVD is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Het geluidsbeeld is degelijk en eenvoudig, maar heeft één groot negatief aspect. De personen die hun verhalen vertellen klinken heel afstandelijk en dof. Alsof er een slechte microfoon is gebruikt, die op een behoorlijke afstand is gehouden. Dat gaat erg ten koste van de verstaanbaarheid (ondanks dat het Chinees gesproken is). Dat is jammer, want de rest klinkt heel fris en open. Het direct-geluid geeft een mono indruk, maar door het gebruik van mooie atmosferen en de - een beetje esoterisch aandoende - muziek ontstaat er een mooi stereobeeld. Vooral de beelden van de karavaan en de muilezels hebben een heel prettig geluid om naar te luisteren.

Een fragment uit de film is gebruikt als achtergrond van het menu, met een muziekfragment in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) als achtergrondgeluid. Naast de trailer van Delamu staan er ook nog drie trailers van andere A-Film releases op de DVD.

Trailer (3 min)
De trailer van de documentaire, in dezelfde stijl als de film. Veel muziek, geen voice-over of extra informatie. Alleen een paar begeleidende teksten die Nederlands zijn ondertiteld.
1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD 2.0 geluid.

In het zuidoosten van China begint de Theeroute, een lange, gevaarlijke handelsroute tussen China en India. Regelmatig trekken er karavanen van muilezels over de smalle paadjes en wiebelende bruggetjes. Regisseur Zhuangzhuang Tian reist met de karavaan mee en legt onderweg gesprekken met de lokale bevolking vast.
Delamu is een lange documentaire, die prachtige beelden heeft, maar de verhalen die verteld worden zijn niet zo aansprekend en het geheel hangt een beetje als los zand aan elkaar. Een verband tussen de verhalen en de karavaan is er nauwelijks. Ook is de gegeven informatie over de Theeroute zeer beperkt. De beeld- en geluidskwaliteit zijn over het algemeen in orde, hoewel beide een paar minpunten hebben. Behalve een paar trailers bevat deze DVD’s geen extra’s.