White Countess, The

28-11-2006

7.5

White Countess, The (DVD)

Shanghai is in 1936 een broeinest van politieke intriges waar vluchtelingen, militaire machten en de onderwereld zich verzamelen. Temidden van deze onrust groeien twee mensen naar elkaar toe. Todd Jackson (Ralph Fiennes) is een Amerikaanse diplomaat, die als gevolg van een ongeluk blind is geworden en zijn gezin is kwijtgeraakt. Hij is verbitterd over het leven en verblijft veel in de lokale bars. Zijn droom is het om zelf een bar te runnen. Sofia Belinskya (Natasha Richardson) is een knappe Russische gravin, die met haar schoonfamilie gevlucht is voor de Russische revolutie. Ze werkt als gezelschapsdame in een bar om zichzelf, haar dochter en haar schoonfamilie te onderhouden. Alhoewel de schoonfamilie het werk van Sofia verafschuwen, zijn ze er niet vies van om haar geld aan te nemen. Bij toeval ontmoeten Todd en Sofia elkaar. Als Todd bij de paardenraces veel geld wint, opent hij zijn ‘droombar’. Hij vraagt Sofia om in zijn bar de gastvrouw te zijn. Sofia accepteert. Todd ontmoet de mysterieuze Mr. Matsuda (Hiroyuki Sanada), die een vreemde interesse in Todd en zijn bar heeft. Alhoewel Todd en Sofia de afspraak hebben niet elkaars privéleven te bespreken, groeien beide langzaam naar elkaar toe. Dan vallen de Japanners Shanghai binnenvallen en staat de Tweede Wereldoorlog op het punt van uitbarsten ….

The White Countess is geregisseerd door James Ivory en geproduceerd door Ismail Merchant. Samen vormen zij als sinds 1961 het Merchant Ivory productiebedrijf. Ze hebben films als A Room with a View (1985) en Howards End op hun naam staan. Films die elk drie Oscars hebben gewonnen. The White Countess is hun laatste samenwerking. In mei 2005 is Merchant overleden. The White Countess verteld een bijzonder liefdesverhaal tegen de achtergrond van politieke onrust, armoede, onzeker bestaan en dreigende oorlog. Dit alles is op fraaie en sfeervolle wijze in beeld gebracht. De gebruikte kostuums en settings ademen een authentieke sfeer uit. De film is gebaseerd op een verhaal van de Japanse schrijver Kazuo Ishiguro. Deze schrijver is onder andere ook bekend van de verfilmde roman The Remains of the Day, ook een Ivory/Merchant productie trouwens. The White Countess is geheel op locatie in Shanghai in China opgenomen. De cast, met onder andere hoofdrolspelers Ralph Fiennes en Natasha Richardson, levert prima en overtuigende acteerprestaties. Andere rollen zijn er onder andere voor Vanessa Redgrave en haar zuster Lynn Redgrave en de Japanse acteur Hiroyuki Sanada. Het duurt even voordat je door het verhaal van The White Countess wordt meegenomen. Het begin van de film doet wat rommelig aan, waarbij je een probeert wegwijs te worden in de karakters en de verhaalontwikkeling. Maar net als de relatie tussen de beide hoofdkarakters, groeit er tijdens het verloop van de film vanzelf iets en blijf je geboeid tot het einde kijken.

Jaar: 2005
Speelduur: 130 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Noors, En vele andere
EAN: 8712609686319

• A Tribute to Ismail Merchant
  • Behind the Scenes of The White Countess
  • Making of The White Countess

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. Volgens de IMDB is de beeldverhouding 1.66:1, maar gezien de jonge leeftijd van de film lijkt me dat niet helemaal juist. De beeldkwaliteit is ruim voldoende. Het sfeervolle beeld, dat het tijdsbeeld van de jaren ’30 heeft, wordt fraai weergegeven met natuurlijke en goed verzadigde kleuren. Het contrast van het beeld goed is, tenminste bij de scènes die zich bij daglicht afspelen. In de donkere avondscènes is het contrast iets minder met een minder goed zwartniveau. Het beeld oogt voldoende scherp met redelijk detailniveau. Filmgrain is in lichte mate aanwezig en edge enhancement is in lichte mate toegepast. Bij de rode lippenstift valt colorbleeding op. En bij de aftiteling valt een lichte vorm van telecine wobble op. De film is verdeeld in 29 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat goed geplaatst in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s). Het is een goed klinkende surroundtrack met een goed ruimtelijk karakter. De ruimtelijke karakter valt vooral goed op bij de barscènes in het begin van de film en de oorlogsscènes, waarbij de surroundkanalen actief worden gebruikt. De surrounds worden effectief gebruikt voor de subtiele weergave van de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De soundtrack is verder sterk dialooggedreven, waarbij de rustige muziek het ingetogen karakter van de film benadrukken. Het LFE kanaal wordt spaarzaam gebruikt en komt vooral bij de oorlogsscènes tot leven. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statisch zonder achtergrondgeluid.

Audiocommentaar regisseur James Ivory & actrice Natasha Richardson
Een interessant en aangenaam te beluisteren commentaar waarbij regisseur James Ivory en actrice Natasha Richardson toelichting bij de film geven. Veel aspecten van de filmproductie komen hierbij aan bod.

Making of The White Countess (13½ min)
Een beter dan gemiddeld kijkje op de set tijdens de filmproductie. Uiteraard interviewfragmenten met diverse betrokkenen, afgewisseld met beelden op de set en filmfragmenten. Ook in deze featurette komen diverse aspecten van de filmproductie aan bod.

Behind the Scenes of The White Countess (11 min)
Dit is meer de promotionele variant van voorgaand ‘kijkje op de set’. De oh zo bekende voice over is bij deze featurette onmiskenbaar aanwezig.

A Tribute to Ismail Merchant (13 min)
Kon natuurlijk niet missen, een featurette over het leven van deze producent en zijn lange samenwerking met regisseur James Ivory.

Met keuze uit trailers van andere Sony Pictures uitgaven. Geen trailer van The White Countess.

The White Countess verteld een bijzonder liefdesverhaal tegen de achtergrond van politieke onrust, armoede, onzeker bestaan en dreigende oorlog. Temidden van deze onrust groeien twee mensen naar elkaar toe. Sofia, een mooie Russische gravin en Todd, een blinde ex-diplomaat. De hoofdrollen worden gespeeld door Ralph Fiennes en Natasha Richardson. Een sfeervol liefdesdrama van regisseur James Ivory en producer Ismail Merchant. Deze uitgave van Sony Pictures heeft een voldoende kwaliteit beeld en goed klinkend surroundgeluid. Aanvullende extra’s zijn informatief.