Factotum

26-11-2006

4.7

Factotum (DVD)

Henry Chinaski (Matt Dillon) is schrijver en alcoholist. Helaas wil niemand zijn verhalen uitgeven. Hij heeft diverse baantjes als chauffeur, aan de lopende band of in een magazijn om aan geld te komen. Door zijn problemen met de alcohol wordt hij echter overal al snel ontslagen. In bars pikt hij af en toe een vrouw op. Via deze weg ontmoet hij Jan (Lily Taylor), ook een alcoholiste en Henry trekt al snel bij haar in huis. Ze brengen de meeste tijd samen door met drank en seks en leven in de marge van de samenleving, op zoek naar werk. Henry verdient af en toe wat geld door te gokken op paarden op de renbaan, maar al wat hij verdient gaat op aan drank en sigaretten. De relatie met Jan is ook niet eeuwigdurend, zijn ouders kotsen hem uit en een baantje houdt hij niet langer dan een dag vol. Het leven wordt er op deze manier niet makkelijker op, maar Henry heeft alle vertrouwen in zichzelf dat het goed komt.

In 1995 ontmoette de Noorse regisseur Bent Hamer in Cannes, waar zijn eerste fim Eggs draaide, producent Jim Stark (onder meer producent van een aantal Jim Jarmusch films). Samen wilde ze een film maken die zich in Amerika zou afspelen. Het duurde even, maar tien jaar later heeft dat geleid tot Factotum. Gemaakt met een minimaal budget van 1 miljoen dollar is men erin geslaagd om met een prima produkt voor de dag te komen. De film is gebaseerd op een boek van schrijver en alcoholist Charles Bukowski. De boeken van Bukowski bevatten veel autobiografische elementen (drankverslaving, schrijvende hoofdpersonen) en er zijn er een aantal eerder verfilmd. Hij heeft ook het script geschreven van de film Barfly van Barbet Schroeder, waar Mickey Rourke de rol speelt van Bukowski’s alter ego: de alcoholistische schrijver Henry Chinaski. Het is dan niet ondenkbaar om een vergelijking te maken tussen Barfly en Factotum. Ze hebben zeker raakvlakken, maar gelukkig is Factotum geen kopie.
In de rol van Henry Chinaski zien we de verrassend sterk spelende Matt Dillon. Het is niet een rol waarbij je direct aan Dillon denkt, maar hij doet het werkelijk met verve. Hij is erg geloofwaardig als knullige alcoholist, die een baan niet langer dan een paar dagen kan volhouden. Factotum betekent dan ook: iemand die veel baantjes heeft. Maar hij wordt nergens pathetisch of zielig, iets wat al snel de boventoon kan voeren bij zulke types. Chinaski blijft trouw aan zichzelf en ziet zichzelf niet aan de onderkant van de maatschappij staan. Dat klinkt misschien naïef, maar daarvoor heeft Chinaski teveel een eigen doel. Dat hij dat doel niet of nauwelijks bereikt doet niets af aan zijn inzet. Maar dit punt tilt de film wel uit boven gelijksoortige films. Een vergelijking met Leaving Las Vegas is hier misschien wel op z’n plaats.
Vanwege het minimale budget heeft men bij de opnames goed nagedacht over decoupage en mise-en-scène. Veel scènes bestaan uit slechts één of een paar shots. De acteurs doen het werk en spelen zo goed, dat de minimale montage nergens opvalt. Sterk punt is ook de subtiele humor die in de film verweven zit. Nergens voert het de boventoon, waardoor de film een parodie zou kunnen worden. Maar het zorgt wel voor menige glimlach. Minpunt van de film is dat het sterke begin niet helemaal tot het einde toe kan worden vastgehouden. In het tweede deel vervalt men af en toe in herhalingen. Maar voor de rest is Factotum een sterke film, die niet geschikt is voor mensen die net proberen te stoppen met drinken.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2005
Speelduur: 89 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249471325

• Also Available
  • Prime Item
  • Filmspot Item

De beeldkwaliteit van de transfer is erg goed. Voor de overzetting naar DVD heeft men zich aan de originele beeldverhouding van 1.85:1 (anamorf) gehouden. Van beschadigingen of vuil is geen sprake. De scherpte is erg goed en er is nauwelijks sprake van filmgrain. Contrast en kleurgebruik zijn prima in orde. De verzadiging is niet erg hoog, maar daar is bewust voor gekozen met betrekking tot de sfeer van de film. Af en toe is er een lichte vorm van edge-enhancement toegepast.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele ondertiteling is wit, staat goed geplaatst in beeld, maar heeft een vrij groot lettertype.
In z’n geheel gezien een goede transfer.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (224 kb/s) track en een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidsspoor. Helaas gaat het bij het Dolby Digital 5.1 spoor mis! Het linker frontkanaal is namelijk verwisseld met het linker achterkanaal! Dat trekt de boel behoorlijk scheef en is duidelijk een productiefout. Afgezien van deze misser is het geluid namelijk prima in orde. Factotum is geen aktiefilm en het geluidsbeeld is dan ook niet als zodanig. Het geluid klinkt mooi warm en helder. Dialogen komen (gelukkig) goed uit het midden en zijn uitstekend verstaanbaar. Mooi zijn ook enkele details in de geluidseffecten. Het is dan ook buitengewoon jammer van de verwisseling van de kanalen, anders was het een uitstekende geluidsband geweest. Dat wordt duidelijk uit het DD 2.0 kanaal, waar geen fouten in zitten, maar dat dus wel het ruimtelijke karakter mist. Vanwege de fout in het DD5.1 heeft bij deze DVD het DD2.0 dan ook de voorkeur.

De DVD bevat slechts statische menuschermen in 1.85:1 anamorf beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. Niet alle extra’s staan overigens op de hoes vermeld. De trailer en de also available trailers ontbreken daarop. Alle items zijn Nederlands ondertiteld en hebben Dolby Digital 2.0 geluid.

Prime Item (4 min)
Een kort item dat bestaat uit een interview met Lily Taylor, die de rol van Jan speelt. Tussen de interviewfragmenten door zijn er - vrij lange - stukjes uit de film te zien. Dit item is in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Filmspot Item (6 min)
Drie fragmenten uit de film flankeren een kort interview met regisseur Bent Hamer. Hij vertelt onder meer in het kort over de opbouw van het karakter van Henry Chinaski en de manier waarop Matt Dillon dit karakter invult. Het item heeft een 1.33:1 beeldformaat.

Trailer (4 min)
De Noorse bioscooptrailer van Factotum in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat. Inclusief beelden die niet in de film voorkomen.

Also Available (6 min)
Drie trailers van Homescreen titels: Morir en San Hilario, Le Temps Qui Reste en Tapas, waarbij de laatste wel heel abrupt eindigt (en verkeerd gespeld als Tapes in het menu staat).

Alcoholist en schrijver Henri Chinaski kan een baan nauwelijks langer dan een dag volhouden. Hij wordt telkens ontslagen vanwege zijn drankmisbruik op het werk. Hij schrijft verhalen, maar niemand wil ze uitgeven. In een bar duikt hij de alcoholiste Jan op, waarbij hij al snel intrekt. De tijd doden ze met drank, sigaretten en seks. Henry verdient af en toe wat geld op de renbaan met gokken, maar dat gaat direct op aan drank. Henry blijft echter geloven in zichzelf en zijn schrijfwerk.
Factotum is een goede film, gebaseerd op een boek van Charles Bukowski. De acteurs zetten stuk voor stuk goede rollen neer en tillen de film naar een hoger plan.
De beeldkwaliteit is goed, maar het Dolby Digital 5.1 geluidskanaal laat het afweten door een productiefout. De extra’s zijn bij deze uitgave vrij beperkt. Jammer van de misser in het geluid en wie kan leven met alleen een (goed klinkend) Dolby Digital 2.0 geluid heeft met Factotum een prima film in handen.