Bandidas

20-12-2006

5.2

Bandidas (DVD)

Sara Sandoval (Salma Hayek) is de keurig opgevoede dochter van een rijke Mexicaanse bankier. Als zij weer eens thuis bij haar vader is, is daar ook de minder aimabele Tyler Jackson (Dwight Yoakam) die vertegenwoordiger is de bank van New York. Korte tijd later wordt Sara’s vader dood gevonden in zijn studiekamer, waarbij een hartfalen hem fataal geworden zou zijn. Tot Sara’s grote schrik komen alle bankzaken Tyler Jackson toe. Jackson en zijn mannen blijken opeens minder aardig. Diezelfde Jackson zorgt er ook voor dat de boeren in de omgeving hun huis en land voor één dollar aan hem verkopen en daar tegelijkertijd vaak het leven laten. Dit overkomt ook Maria Alvarez (Penélope Cruz). Haar zwaar gewonde vader brengt zij naar de lokale kerk, die onderdak biedt aan alle gevluchte boeren. In de kerk komen Sara en Maria elkaar tegen. Ze blijken op alle vlakken elkaar tegenpolen te zijn, behalve dat ze allebei van Mexicaanse afkomst zijn en wraak willen op Jackson. Ze besluiten de banken van Jackson te gaan beroven en het geld dat Jackson ingepikt heeft terug te geven aan de boeren. En zo worden Sara en Maria de schrik van het Wilde Westen. Omdat Jackson niet weet wie achter al die overvallen zit, huurt hij de politie-inspecteur Quentin Coole (Steve Zahn) in.

Vrouwen en het Wilde Westen in films is al een minder gebruikelijke combinatie. Ander voorbeeld van op wraak beluste vrouwen in het Wilde Westen is bijvoorbeeld de film Bad Girls. Een film met Salma Hayek en Penélope Cruz tezamen is ook al een minder gebruikelijke combinatie. In Bandidas spelen ze beide op wraak beluste vrouwen, die elkaars tegenpool zijn en dus elkaar regelmatig in de haren vliegen. Ze vormen een leuke combinatie die in de film redelijk goed werkt. In een aantal aspecten heeft Bandidas duidelijk ook inspiratie opgedaan bij de verhalen van Zorro. Bandidas staat te boek als een komische western. Het is vooral het komische aspect dat de film voldoende relativeert en voorkomt dat de film ten ondergaat. Beide vrouwen krijgen van een voormalig succesvolle bankrover in korte tijd alle benodigde vaardigheden bijgeleerd. En passant leren de ze stijve politie inspecteur nog de kneepjes van het tongzoenen en samen zijn ze een bende moordlustige cowboys te slim af. Dat moet je echt op een relativerende wijze brengen. En daarin zijn beide regisseurs Joachim Roenning en Espen Sandberg wel redelijk geslaagd. De namen van deze beide regisseurs zullen je waarschijnlijk niet zoveel zeggen. Voor allebei is Bandidas het speelfilm regiedebuut. Grote naam achter Bandidas is Luc Besson. Luc Besson schreef samen met Robert Mark Kamen het verhaal. Zij werkten met Besson’s The Fifth Element ook al samen. Luc Besson is tevens de producer van de film. De muziek voor Bandidas is geschreven door Eric Serra. Ook een link The Fifth Element, waar Serra ook de muziek voor schreef. Kort gezegd: Bandidas is een redelijk onderhoudende komische western met leuke relativerende humor, aardige actie en een beetje romantiek.

Genre: Western
Speelduur: 89 min
EAN: 7321932013740

• Making Of
  • Interview
  • Biosooptrailer

Het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 staat anamorf op deze DVD. Beeldkwaliteit is prima, waarbij vooral scherpte, de heldere en goed verzadigde kleuren en het contrast zorgen voor een mooi beeld. Zoals verwacht bij een transfer van een zeer recente film is het beeld volledig vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is nagenoeg niet aanwezig, soms zie je een beetje aliasing. Echt storend is dit allemaal zeker niet. De film is verdeeld in 7 chapterstops. De film is geplaatst op een DVD-5 (enkellaags), dus geen last van een laagwisseling. De ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat grotendeels in het zichtbare filmvlak, dus redelijk hoog geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een prima klinkende soundtrack met mooie muziek van Eric Serra. De filmmuziek van komt met een fraaie stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surroundkanalen zorgen voor het ruimtelijke karakter. De nadruk van de filmgeluiden liggen ook op de voorste speakers. De surroundspeakers worden gebruikt voor omgevingsgeluiden en de nodige effecten. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid.

Making Of (8 min)
Korte impressie op de set, waarbij de dames enthousiast zijn over hun eerste draaidag. Verder wat aandacht voor hun schietkunsten.

Interview Salma Hayek and Penelope Cruz (12 min)
Gezamenlijk interview, waarbij de dames vertellen dat zij graag samen een film wilden maken en dat zij om het schrijven van een passend filmscript verzocht hebben.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer.

De film Bandidas is een onderhoudende komische western waarin twee vrouwen de strijd aan gaan met een gewetenloze bankvertegenwoordiger en zijn moordlustige bende. Onervaren als ze zijn gaan ze de banken beroven om het geld terug te geven aan de armen. In hoofdrol spelen Salma Hayek en Penélope Cruz. De film is geproduceerd door Luc Besson, die ook medescriptschrijver is. Door Warner is de film uitgebracht met prima beeld- en geluidskwaliteit. Toegevoegd zijn een paar erg korte extra’s.