Elvis: The Ed Sullivan Shows

11-01-2007

6.6

Elvis: The Ed Sullivan Shows (DVD)

De Ed Sullivan Show was in de jaren \'50 en \'60 een begrip in Amerika. Elke zondagavond kroop het hele gezin voor de televisie en keken ze naar een aflevering van de show, vol met allerlei artiesten. De show werd vooral bekend door de vele bekende zangers en bands die er optraden, maar er waren een hele reeks aan artiesten te zien. Ook Elvis Presley, de wereldberoemde zanger, verscheen in het begin van zijn carrière meerdere malen in de show. Nu voor het eerst zijn die drie shows in zijn geheel te bekijken met deze uitgave. Dus niet alleen de nummers van Presley zijn te zien, maar de gehele aflevering zoals die toen is uitgezonden.

De Ed Sullivan Show was jarenlang de springplank voor artiesten die probeerden door te breken. Optreden bij Ed Sullivan betekende dat vrijwel het gehele land je gezien had en dat betekende vaak de grote doorbraak. Ook waren er bands en artiesten te zien die al bekend waren en een optreden bij deze show werd gezien als een grote eer. De show was echter veel meer dan alleen optredens van zangers, zangeressen en bands. Gedurende de één uur durende afleveringen kwam er een reeks aan mensen voorbij met allemaal hun eigen specialiteit. Goochelaars, buiksprekers, komieken, jongleurs, je kon het zo gek niet bedenken of het was te zien in deze show. Tussen al deze artiesten was dan één zanger of band te zien die dan meerdere nummers vertolkten gedurende de aflevering. Ook Elvis Presley heeft meerdere malen opgetreden in het begin van zijn carrière. Na al redelijk te zijn doorgebroken in het Zuiden van de Verenigde Staten en verschenen te zijn bij kleinere televisieshows zoals The Milton Berle Show en The Dorsey\'s Brothers Stage Show, was dit het eerste nationale optreden van deze veelbelovende zanger. Dit eerste optreden mag dan ook gezien worden als de nationale doorbraak van Elvis en dit nadat Sullivan in eerste instantie weigerde Elvis te laten optreden. Hij vond Presley niet geschikt voor het gehele gezin en zijn show was juist bij uitstek geschikt om te bekijken met de hele familie. De overige shows trokken echter veel kijkers en onder druk van de zender moest Sullivan toegeven.
Op 9 september 1956 verscheen Elvis voor de eerste keer en hij bracht vier hits ten gehore. Dit waren Don\'t Be Cruel, Love Me Tender, Ready Teddy en Hound Dog. Hier was Ed Sullivan niet bij aanwezig aangezien hij nog herstellende was van een auto-ongeluk. Hierna zou Presley nog twee maal verschijnen in de show, namelijk op 28 oktober 1956 en 6 januari 1957. Ook hier bracht hij enkele van zijn hits ten gehore en uit de mond van Ed Sullivan zelf was bovendien te horen wat een nette jongen hij Elvis toch vond. Dit betekende veel voor Elvis, maar uiteraard ook voor zijn carrière.
Op deze uitgave, die bestaat uit drie schijven, zijn de drie shows waarin Elvis te zien was in zijn volledigheid te bekijken. Dus ook de andere artiesten, aan en afkondigingen van Sullivan en eventuele reclames. Precies dus zoals het toen te zien was en daarmee is deze set een mooi historisch overzicht en een aanrader voor fans van de Amerikaanse cultuur en oude televisieshows. Ook fans van Elvis komen uiteraard aan hun trekken, hoewel zij veel van de beelden wel eens eerder gezien hebben. Op elke schijf is één van de drie shows te vinden, compleet met 5.1 geluid, maar hierover later meer.

Regisseur

Diversen

Acteurs

Genre: Muziek
Speelduur: 180 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 88697006699

• Production Stills
  • Play All Elvis Performances
  • Remembering Ed And Elvis
  • Why Ed Didn't Host Elvis' First Appearance
  • Elvis And Ed: Intros And Promos
  • Caught On Celluloid: The First Moving Pictures Of Elvis Presley
  • Jerry Schilling's Home Movies
  • Special Elvis Moments
  • Documents From The Graceland Archives
  • Documents From The Sullivan Archives

Het mag geen verrassing heten dat de afleveringen in het formaat 1.33:1 op de DVD\'s te vinden zijn, het formaat waar ze ook toentertijd in uitgezonden zijn. Over de beeldkwaliteit kunnen we vrij kort zijn, die is erg belabberd. Van kwaliteit is eigenlijk nauwelijks sprake, maar uiteraard moeten we in dit geval rekening houden met de staat van het bronmateriaal. Deze was niet al te best en daarom viel er gewoon niet meer van te maken. Het mag zelfs een wonder heten dat deze beelden, toch al 50 jaar oud, de tand des tijd overleefd hebben. Het eerste wat opvalt is dat het beeld vrij onscherp oogt. Dit verschilt per scène maar over het algemeen is de scherpte onder de maat. Het beeld is zwart-wit en de verschillende tinten zwart verschillen nogal. Soms is dit mooi diep van kleur en soms eerder grijs. Zoals te verwachten zijn er ook beschadigingen te zien in het beeld en soms erg veel grain. De score voor deze transfer is uiteraard onvoldoende omdat een beeldkwaliteit zoals deze gewoon niet voldoende is. Toch hebben we het beeld niet al te zwaar beoordeeld, dit door rekening te houden met de leeftijd en kwaliteit van het bronmateriaal. Als laatste moeten we nog opmerken dat het beeld NTSC is, dus je speler en televisie moeten dit wel aankunnen als je deze DVD wilt draaien.
De shows zijn verdeeld in 18, 16 en 20 hoofdstukken, één voor elk gedeelte van de show. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De shows zijn te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 surroundtrack (224 kb/s). De twee tracks doen eigenlijk niet veel voor elkaar onder en dit is uiteraard ook te wijten aan de staat van het bronmateriaal. Het geluid klinkt dan ook wat dof en ruis is ook aanwezig. De tracks klinken redelijk ruimtelijk maar enigszins onnatuurlijk omdat het geluid uit alle aanwezige kanalen te horen is. Uit alle speakers is dus zang te horen, alleen in mindere mate dan de centerspeaker. De surrounds laten op hun beurt weer het geluid van het publiek harder horen maar ook hier muziek en zang. Dit levert een ruimtelijkheid op die dus aan de ene kant wat onnatuurlijk is maar aan de andere kant redelijk werkt. Veel meer viel er ook niet van te maken waarschijnlijk en daarom is het allemaal voldoende voor een uitgave zoals deze. Verwacht echter geen knallende track met veel laag, hiervoor is het geluid gewoon te oud.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Op de uitgave zijn verschillende extra\'s te vinden en deze extra\'s zijn verdeeld over alle drie de aanwezige schijven.

Disc 1

Play All Elvis Performances
Wanneer gekozen wordt voor deze optie komen alle optredens van Elvis die te vinden zijn op deze schijf achter elkaar voorbij. Alle overige optredens worden dus overgeslagen.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) of 2.0 (224 kb/s).

Remembering Ed And Elvis
Vrienden en bekenden van Elvis halen herinneringen op aan hem en vertellen hoe ze hem ontmoet hebben en delen enkele leuke momenten met ons. Onder de mannen die voorbijkomen zijn onder andere Sam Philips, de man die je haast de ontdekker van Elvis zou kunnen noemen, Gordon Stoker van Elvis\' achtergrondkoor The Jordanaires en George Klein, DJ en vriend van Elvis.

Why Ed Didn\'t Host Elvis\' First Appearance (2 min.)
Een korte blik op de carrière van Ed Sullivan en waarom hij niet de uitzending presenteerde waarin Elvis voor het eerst te zien was.

Disc 2

Play All Elvis Performances
Ook op deze schijf is het mogelijk alleen de optredens van Elvis te bekijken via deze optie. Handig als je alleen even zin hebt om hem aan het werk te zien en de rest even niet.

Elvis And Ed: Intros And Promos
Hier is een reeks intro\'s en promo\'s te zien voor de optredens van Elvis door Ed Sullivan en enkele andere personen. In deze promo\'s kondigen de personen aan dat Elvis de volgende week of over enkele tijd zal optreden en ook blikt Sullivan nog een keer terug naar het optreden dat hij gemist heeft.

Caught On Celluloid: The First Moving Pictures Of Elvis Presley (2 min.)
Hier zijn unieke beelden te bekijken van het allereerste gefilmde optreden van Elvis in 1954. Presley trad die dag op op een markt in Houston en iemand filmde dit optreden met een pas gekochte camera. Dit was voordat Elvis echt bekend werd en deze unieke beelden zijn hier voor het eerst in zijn geheel te bekijken.

Disc 3

Play All Elvis Performances
Ook de laatste schijf is deze optie uiteraard terug te vinden en kan je lekker al het andere materiaal overslaan en alleen Elvis bekijken.

Jerry Schilling\'s Home Movies (4 min.)
Een collectie van filmpjes gemaakt door vriend Jerry Schilling. In deze unieken beelden zien we Elvis onder andere op de set van de film Clambake, dollen met vrienden tussen takes tijdens de opnames en ook zijn er beelden te zien van Graceland, het huis van Elvis.

Special Elvis Moments
Hier heb je de keuze om enkele korte filmpjes te bekijken die hier speciale momenten van Elvis genoemd worden. Zo zien we onder andere Ed Sullivan praten over Elvis, manager Tom Parker en Elvis sturen een telegram naar The Beatles en Parker en Elvis die Ed Sullivan feliciteren.

Production Stills
Een fotogallerij van Elvis tijdens de optredens bij de Ed Sullivan Show.
Het beeld is 1.33:1 en er is geen geluid aanwezig.

Documents From The Graceland Archives
Een fotogallerij waarin documenten langskomen die in de archieven van Graceland te vinden zijn. Denk hierbij aan geschreven cheques van Elvis, brieven en bonnen van gekochte goederen.

Documents From The Sullivan Archives
Vergelijkbaar als de vorige extra, maar hier zijn documenten te zien uit de Sullivan archieven zoals interne memo\'s, reserveringen en bevestigingen van geleverde goederen.

Elvis: The Ed Sullivan Shows is een verzameling van alle afleveringen van The Ed Sullivan Show waarin Elvis te zien was. Hij trad in totaal drie keer en deze afleveringen zijn hier in hun geheel te bekijken zoals ze toen op televisie uitgezonden zijn. Dus ook met reclame en de optredens van andere artiesten. Hierdoor is deze uitgave een mooi overzicht van Amerikaanse televisiecultuur in de jaren \'50 en voor fans van Elvis is deze uitgave een unieke kans om de optredens van Presley in hun geheel te bekijken. Beeld en geluid zijn uiteraard niet te vergelijken met films van tegenwoordig, maar we moeten hier rekening houden met het feit dat de beelden al meer dan 50 jaar oud zijn. Ook de staat van het bronmateriaal is debet aan de matige kwaliteit van de beelden en het geluid. Tot slot zijn er nog enkele leuke extra\'s toegevoegd die deze uitgave mooi afronden.