Tara Road

23-01-2007

7

Tara Road (DVD)

In New England, USA stort Marilyn Vine’s (Andie MacDowell) leven volledig in als haar enige zoon Dale op zijn 15e verjaardag dodelijk verongelukt. Zo’n 3000 kilometer van haar verwijderd komt het ogenschijnlijk gelukkige huwelijk van de Ierse Ria Lynch (Olivia Williams) abrupt ten einde. Haar man Danny (Iain Glen) laat haar en hun dochter Annie alleen achter om zijn intrek te nemen bij zijn zwangere maîtresse Bernadette (Heike Makatsch). Beide vrouwen hebben behoefte aan verandering en behoefte om alles achter zich te laten. Als Marilyn bij toeval in telefonisch contact met Ria komt, besluiten ze impulsief van woning te ruilen. De woningruil is ingrijpender dan beide konden vermoeden en langzaam accepteren ze de veranderingen in hun beider levens.

Tara Road. is de verfilming van de gelijknamige bestseller roman van de Ierse schrijfster Maeve Binchy. Het boek is het meest succesvolle boek van Binchy in Amerika, met ruim vijf miljoen verkochte exemplaren. Het boek wordt door Oprah Winfrey aangeprezen, wat vooral aan de verkoopcijfers zal hebben bijgedragen. Het is het tweede boek van Maeve Binchy dat verfilmd is. Tien jaar eerder werd haar roman Circle of Friends verfilmd. De verhalen van Maeve Binchy zijn uit het eigen leven gegrepen. De woningruil die in het verhaal centraal staat, is iets dat Maeve Binchy zelf gedaan heeft. Dat maakt ook dat de verhalen voor vele mensen herkenbare zaken hebben. De interesse van Oprah Winfrey voor de roman is natuurlijk niet vreemd. De roman vertelt het verhaal van alledaagse vrouwen die te maken krijgen met een grote tegenslag en daar proberen weer bovenop te komen. Dit soort, uit het leven gegrepen succesverhalen, smult Oprah van in haar shows. Verhalen die zij als stimulerend voorbeeld voor haar kijkers neerzet. De verfilming van regisseur Gillies MacKinnon blijft bij het herkenbare alledaagse. Al ligt de plotseling woningruil natuurlijk iets minder ‘alledaags’ voor de hand. De hoofdrollen worden netjes gespeeld door Andie McDowell en Olivia Williams, met ondersteunende rollen van Iain Glen, Stephen Rea, Sarah Bolger en Ruby Wax. Tara Road is een met gevoel voor drama op het witte doek gezet. Gewoon een leuke ‘feel good’ film.

Jaar: 2005
Speelduur: 96 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212131

• Promotietrailers

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 1.85:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi, goed verzadig en doen natuurlijk aan. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. De scherpte en detaillering van het beeld zijn ook goed. Het beeld oogt voldoende met een redelijke mate van detaillering. Er is in lichte mate edge enhancement gebruikt om het gevoel van scherpte te verhogen. In het beeld is constant een lichte beeldruis waarneembaar. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 10 chapterstops. Er is geen laagwisseling op deze DVD-5 (enkellaags). De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack is weinig spectaculair en past goed bij dit type film. Als geheel heeft de soundtrack een goed ruimtelijk geluid, waarbij alle kanalen goed worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, waarbij de achterkanalen subtiel worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dialogen zijn altijd goed te volgen.

De DVD start met enkele reclametrailers, waarna de film zonder tussenkomst van een menuscherm direct start.

Tara Road. is de verfilming van de gelijknamige bestseller roman van de Ierse schrijfster Maeve Binchy. Het is het verhaal van twee vrouwen die elk te maken krijgt met een drama in hun leven en besluiten met een woningruil alles achter zich te laten. De wissel blijkt ingrijpender dan vooraf gedacht. Dit door Oprah Winfrey aangeprezen boek is het meest succesvolle boek van Binchy in Amerika, met ruim vijf miljoen verkochte exemplaren. Deze DVD release heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Als \'extra\' krijg je alleen enkele promotietrailers.