Only Fools and Horses – Seizoen 5

30-01-2007

4.5

Only Fools and Horses – Seizoen 5 (DVD)

In de Engelse comedyserie Only Fools and Horses zie je hoe de broers Derek \"Del boy\" Trotter (David Jason) en Rodney Trotter (Nicholas Lyndhurst) vanalles doen om rond te kunnen komen. Vaak komt dat neer op het verkopen van niet-zo-legale zaken en het ontduiken van de belasting. Vanuit hun appartement in Peckham, inclusief Oom Albert (Buster Merryfield), worden tal van plannen gesmeed om het Grote Geld te verdienen, maar meestal loopt het net even anders dan de heren gedacht hadden. In het vierde seizoen beleven ze de volgende avonturen:

From Prussia with Love: In hun stamkroeg treffen de Trotters een Duitse dame in nood aan. Uiteraard zijn ze niet te beroerd om te helpen, maar Del zou Del niet zijn als hij er geen slaatje uit zou proberen te slaan.

The Miracle of Peckham: In de kerk is Del getuige van een wonder. Hij ziet dit als een prima handeltje. Maar is het allemaal wel zo wonderlijk wat er gebeurt?

The Longest Night: De Trotters hebben weer eens pech. Een supermarkt wordt namelijk overvallen, juist op het moment dat zij daar binnen zijn.

Tea for Three: Del en Rodney willen allebei in de smaak vallen bij dezelfde vrouw. Rodney denkt hierbij te kunnen profiteren van de nieuwe zonnebank. Door Del’s schuld loopt dat echter anders dan gedacht. Rodney zweert wraak.

Video Nasty: Rodney heeft een nieuwe carrierestap voor ogen, namelijk het schrijven en opnemen van een film. Del helpt mee en ook Mickey Pierce heeft er ook wel ideeen over... met name over het genre.

Who Wants to be a Millionaire: Del krijgt de kans van zijn leven als een oude vriend hem vraagt om partner van zijn nieuwe bedrijf te worden en mee te gaan naar Australië. Is het miljonairschap eindelijk in zicht?

Het vierde seizoen van Only Fools and Horses was aardig om te bekijken, maar niet het beste materiaal tot dan toe. Maar daar is een goede verklaring voor. Vanwege het overlijden van acteur Lennard Pearce, die opa speelde, moesten namelijk veel zaken op stel en sprong herschreven worden. Bovendien was het voor de kijker even wennen aan het personage van Oom Albert, een rol van Buster Merryfield, als spirituele opvolger van opa. Bij het vijfde seizoen heeft men deze nadelen niet meer, wat er in resulteert dat de vijde reeks avonturen van Del en Rodney weer ouderwets goed is. De zes afleveringen steken stuk voor stuk uitstekend in elkaar, met vermakelijke twists, en de castleden zitten zoals gebruikelijk prima in hun rol. Dit maakt de DVD-uitgave van dit seizoen tot een verplichte aanschaf voor de liefhebber. Overigens zou het na het vijfde seizoen, uitgezonden in 1986, tot 1989 duren voor de volgende reeks afleveringen van Only Fools and Horses op de Britse televisie te zien was. In de tussenliggende jaren verschenen enkel twee lange kerstspecials, \'The Frog\'s Legacy\' (1987) en \'Dates\' (1988). Zoals we inmiddels gewend zijn vinden we deze speciale kerst-gerelateerde afleveringen niet op de DVD terug, al zou men ook kunnen beredeneren dat dit terecht is omdat ze niet tot het vijfde seizoen geteld moeten worden. Ook op de Engelse R2-uitgave van het seizoen zijn de betreffende afleveringen niet terug te vinden, maar beide afleveringen zijn daar wel als losse DVD verkrijgbaar. Totdat deze uitgaven ook in Nederland verkrijgbaar zijn (als dat überhaupt gebeurt) is importeren dus de enige manier om ze in bezit te krijgen.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1986
Speelduur: 178 min
EAN: 7321932006735

Tussen het eerste en vijfde seizoen van Only Fools and Horses zit zo\'n vijf jaar, dus de verwachting is dat de beeldkwaliteit er in die tijd wel wat op vooruit is gegaan. Deze verwachting blijkt terecht, want zowel qua scherpte en kleurweergave is er een lichte verbetering te zien. Niet dat het beeld (in de oorspronkelijke verhouding van 1.33:1) nu direct spectaculair te noemen is - aan veel zaken is immers te zien dat we met een serie van 20 jaar oud te maken hebben - maar dat er een stijgende lijn in de kwaliteit zit is natuurlijk positief. Wel is er, zoals we al eerder zagen, een duidelijk verschil te zien tussen de opnames in de studio (schoon) en het in de buitenlucht opgenomen materiaal (minder scherp en redelijk wat vuiltjes). Andere minpuntjes zijn de lichte aliasing, sporadische cross-coloration en enige artefacting als gevolg van ruisonderdrukking. Desalniettemin is een nette voldoende zeker op zijn plaats.

Qua geluid heeft de DVD van het vijfde seizoen van Only Fools and Horses een Dolby Digital 2.0 monotrack (224kbit/s) te bieden die presteert naar verwachting. Dat wil zeggen dat de dialogen altijd prima verstaanbaar zijn en dat van storende ruis of gekraak geen sprake is. Verder valt op dat de dynamiek wat beperkt is. Voor een dialooggeorienteerde serie als dit is dat echter geen al te grote tekortkoming. Hetzelfde geldt voor de sporadische oversturing bij hard geluid. Al met al geen spectaculaire audiobeleving, maar gezien de origine zijn de prestaties meer dan acceptabel.

Deze DVD bevat geen extra’s.

Only Fools and Horses is een Engelse comedyserie rond de louche handelaar Derek \"Del boy\" Trotter, die alle al dan niet legale mogelijkheden tot geld verdienen aangrijpt. Nu de kijkers - evenals de makers zelf - in het vierde seizoen hebben kunnen wennen aan oom Albert als vervanger van opa (vanwege het plotsklaps overlijden van acteur Lennard Pearce), is het in de vijfde reeks weer ouderwets lachen geblazen met de Trotters. De DVD-uitgave van het vijfde seizoen heeft, zoals verwacht, acceptabel mono-geluid en een nette beeldkwaliteit. Extra\'s ontbreken, maar dat zal voor de liefhebber geen reden zijn om dit schijfje niet in huis te halen. En terecht, want vanwege het geslaagde karakter van alle zes afleveringen is deze DVD is een verplichte aanschaf voor ieder die maar geen genoeg kan krijgen van Only Fools and Horses.