CSI: Miami - Seizoen 3 (Afl. 3.13 - 3.24)

Alexander de Mol
16-02-2007

7.4

CSI: Miami - Seizoen 3 (Afl. 3.13 - 3.24) (DVD)

In Miami, de stad waar zien en gezien worden een belangrijke rol speelt, werkt een team van forensische detectives onder leiding van Horatio Caine (David Caruso) nauwgezet samen om misdaden te onderzoeken. Gewapend met de meest moderne technieken en een flinke dosis intuïtie gaan de detectives op pad, proberen ze daders te ontmaskeren en bewijzen zij vaak de in vergetelheid geraakte slachtoffers een aanzienlijke dienst. Geen moord blijft onopgelost onder de brandende zon. Deze box met het tweede gedeelte van seizoen 3 bevat de volgende afleveringen:

Aflevering 3.13 – Cop Killer
Het CSI-team moet in actie komen als een politieman wordt doodgeschoten tijdens een verkeerscontrole. De moordenaar pakt het pistool van de agent en gijzelt een 17-jarige jongen. Ondertussen loopt de spanning tussen Horatio en Rebecca hoog op, als ze een verhitte discussie hebben over de manier waarop de zaak behandeld zou moeten worden.

Aflevering 3.14 – One Night Stand
Het cruiseseizoen is weer aangebroken in Miami. Dat betekent dat het aantal mensen in de stad flink toeneemt. De CSI-ers hebben dan ook een ruime keuze aan verdachten, als in een suite van een van de hotels een liftjongen wordt vermoord. Ondertussen moet Calleigh de zaak omtrent een vrouwelijke toerist onderzoeken. Ze was vermist en werd daarna dood gevonden, nadat ze met haar man een wilde ‘friction party’ had bezocht.

Aflevering 3.15 - Identity
Een vrouw wordt in haar geheel opgeslokt, gedood en weer uitgespuugd door een boa constrictor. Bewijsmateriaal leidt Horatio en zijn team naar een geheime drugsmokkel waarbij grote slangen worden gebruikt om illegale drugs het land binnen te smokkelen. In de tussentijd moet Wolfe de waarheid zien te achterhalen in een moeilijk geval; twee vrouwen zeggen allebei dat ze het slachtoffer zijn van een identiteitsdiefstal en dat de ander de dader is.

Aflevering 3.16 – Nothing to Lose (deel 1 & 2)
Er woedt een enorme brand in de Everglades. Zelfs plaatselijke gevangenen worden ingezet als gratis mankracht om het vuur te bestrijden. Maar dan ontsnapt een seriemoordenaar en Horatio moet achter hem aan voordat hij opnieuw toeslaat. Het lichaam van een student wordt gevonden. Hij is doodgeschoten, maar het vuur heeft de plaats delict verwoest. Als het team illegaal gestookte drank en zelfgemaakte munitie in de buurt vindt, leidt het bewijsmateriaal naar een mogelijke dader.

Disc 2

Aflevering 3.17 – Money Plane
De CSI-ers moeten iemand opsporen die een laserstraal heeft gebruikt om een piloot te verblinden en zo een vliegtuig heeft neergehaald met een miljard dollar aan boord. De plaats delict laat een slachtoffer zien, een jonge fondsenwerver, die nog voor de crash in het vliegtuig werd vermoord. Wanneer Calleigh samen met haar ex-vriend detective Hagen een zaak doet, zou hun romantische verleden wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Aflevering 3.18 – Game Over
Het lichaam van een ‘extreme skateboarder’, die werkte als een tester van videogames, wordt gevonden na een auto-ongeluk. CSI vermoedt een vies spelletje als bewijsmateriaal vaststelt dat de jongen nog voor het ongeluk is vermoord. In de studio van het gamebedrijf. Ondertussen komt Horatio een voormalig pornoster te hulp. Zij was ooit betrokken bij een zaak met de inmiddels overleden forensisch detective Tim Speedle.

Aflevering 3.19 – Sex & Taxes
Twee belastinginspecteurs worden gevonden, ze zijn vermoord. Dat kan maar één ding betekenen: het is weer tijd om belastingen te betalen. Eén inspecteur is doodgeschoten in zijn atuo, terwijl de andere ambtenaar is neergeschoten op een jacht dat hij in beslag wilde nemen. In het lab loopt de spanning op tussen Delko en Wolfe over wie de credits zou moeten krijgen voor werk buiten de deur.

Aflevering 3.20 – Killer Date
Horatio’s leven verandert voorgoed als hij belangrijke dingen te weten komt over zijn overleden broer Raymond. Zal hij het Yelina vertellen of niet? Ondertussen onderzoekt het CSI-team de dood van een jonge vrouw. Ze werd gesmoord gevonden in een zogenaamde ‘bed-bar’. Valera wordt onder toezicht gesteld door de rechterlijke macht, nadat ze in een van haar zaken had geknoeid met DNA.

Disc 3

Aflevering 3.21 – Recoil
Na een bitter gevecht van een echtpaar over de voogdij over hun dochter worden buiten de rechtzaal kogels afgevuurd. De moeder van het meisje is het doelwit. Als het schimmige verleden van de moeder aan het licht komt, blijken er heel wat mensen te zijn die van haar af zouden willen. Een man die de kabel van zijn buurman heeft gestolen, overlijdt nadat hij uit een raam op de zestiende verdieping is geduwd.

Aflevering 3.22 - Vengeance
Een voormalig football-ster wordt vermoord op een reünie van de middelbare school. De CSI-ers moeten iedereen ondervragen. Ze moeten erachter zien te komen wie er zo lang zo’n diepgewortelde wrok op na hield. Als Horatio en Delko aankomen bij een plaats delict, zien ze dat die al onder handen genomen is. Het ontbrekende bewijsmateriaal bevat een duistere waarheid over Horatio’s doodgewaande broer Raymond en een FBI-agent die vastbesloten is om het onderzoek geheim te houden.

Aflevering 3.23 - Whacked
De CSI-ers moeten het fysieke bewijs voor een dubbele moord opnieuw onderzoeken. De executie van een man die is beschuldigd van moord wordt op het laatste moment uitgesteld, nadat er is gebleken dat er misschien wel met DNA is geknoeid. Ondertussen worden ze opgeroepen voor opnieuw een dubbele moord, die verdacht veel lijkt op de zaak waar ze aan werken.

Aflevering 3.24 – 10-7
Tijdens het onderzoek naar de moord op een man die werd ingehuurd om bommen te maken voor terroristen, vindt Horatio de bloederige vingerafdruk van zijn broer Raymond. En dat terwijl hij dacht dat hij al lang dood was. Maar als zijn zoon wordt ontvoerd, komt Raymond opeens weer bovendrijven. De van elkaar vervreemde broers moeten nu samenwerken om de jongen terug te vinden. Terwijl Calleigh een plaats delict onderzoekt, houdt een onbekende een pistool tegen haar hoofd. Na een dodelijke confrontatie in haar wapenlab, twijfelt ze aan haar positie als CSI-er.

Genre: Misdaad, Thriller, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 543 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025509258

• CSI: Miami Locations - Coast to Coast
  • Medical Examiner School
  • CSI: Miami – Delivering the Goods
  • Audiocommentaar aflevering 2.23

Het beeld, weergegeven in het breedbeeldvullende formaat van 1.78:1, is van een goede kwaliteit. In sommige gevallen krijgt de toegepaste beeldcompressie grip, in de zin van kleine compressiefoutjes, op de visuele effecten. Maar dat valt in de categorie muggeziften. Visueel gezien is er toch al niet veel mis met CSI: Miami. Close ups zijn veelal scherp als een mes en zijn bijzonder gedetailleerd. De screenshots geven wat dat betreft een aardige impressie.

Geluidstechnisch gezien is de beschouwing eveneens een herhaaloefening. Het geluid, uiteraard een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s), klinkt vol en gedetailleerd. Dialogen zijn zonder enige moeite te volgen en het subtiele surroundgebruik zorgt voor een prettige luisterervaring. Het LFE-kanaal verzorgt de extra diepgang in het lage tonengebied. Ruis of andere ongerechtigheden zijn niet aanwezig.

De breedbeeld menuschermen zijn subtiel stijlvol geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De boxset bevat, naast de 13 afleveringen en een booklet een aantal extra’s welke over discs twee en drie zijn verspreid. De aanduiding van de extra’s in het booklet is niet helemaal correct (op welke disc staat wat), maar wel volledig.

CSI: Miami Locations - Coast to Coast (11:14 min)
In deze documentaire gaat men in de filmlocaties van CSI: Miami. Men laat onder andere zien dat een specifieke filmlocatie in Zuid-Californië een Miami-makeover krijgt door op de computer het verwijderen van heuvels op de achtergrond en het toevoegen van een rij palmbomen (screenshot 5). De opnamen en nabewerking vereisen nogal wat creativiteit en improvisatie omdat zo’n 95% van de opnamen niet in Miami plaatsvindt. (Disc 2)

Audiocommentaar aflevering 3.23
3.23 – Whacked: Audiocommentaar voor deze aflevering wordt verzorgd door Ann Donahue. Ondanks dat solocommentaren vaak minder boeiend zijn dan audiocommentaren waar meerderen bij betrokken zijn, weet Donahue genoeg interessante informatie te verschaffen dankzij haar nauwe betrokkenheid bij de serie. (Disc 3)

Medical Examiner School
John Haynes, technisch adviseur van de serie, gunt ons een kijkje in de keuken van de lijkschouwer, terrein van Dr. Alexx Woods (Khandi Alexander). De verschillende technieken om de doodsoorzaak vast te kunnen stellen, bij verschillende verwondingen, komen in korte filmpjes aan bod. (Disc 3)
- Introduction (1:06 min)
- Crime scene process (1:48 min)
- The autopsy (1:55 min)
- Gunshot wounds (2:13 min)
- Blunt force trauma (2:14 min)
- Toxicology (1:50 min)
- Stabbings (1:06 min)
- Asphyxiation (1:16 min)

CSI: Miami – Delivering the Goods (13:01 min)
In deze feature spreekt Ann Donahue over hoe men de draad weer oppakt voor het volgende seizoen, hoe de verhaallijnen weer uit de breinen moeten ontspruiten van de bedenkers. In eerste instantie baalde ze enorm van het vertrek van Rory Cochrane, die de rol van Tim Speedle vertolkte. Uiteindelijk leverde de aflevering waarin hij het leven liet (3.1 Lost Son) een kijkersrecord op. De cast en crew gaan uitgebreid in op het vertrek van Cochrane en de entree van Jonathan Togo (als Ryan Wolfe). (Disc 3)

Het tweede deel van het derde seizoen van CSI: Miami blijkt ook weer zeer vermakelijk. Ondanks dat de formule inmiddels al bekend is weet men toch steeds interessante en boeiende afleveringen te produceren.
Technisch gezien heeft Indies de releases nog immer goed op orde. Zowel op het beeld als op het geluid is niet bijster veel aan te merken en weten daarom te overtuigen. Ook aan extra’s is op deze release gedacht. Zo treffen we drie features aan die aardig zijn om een keer te bekijken en een informatief audiocommentaar bij aflevering 3.23 – Whacked.