Devil's Rejects, The

Wilbert Rietman
25-02-2007

6.5

Devil's Rejects, The (DVD)

Het verhaal begint wanneer de politie druk bezig is het huis van de moordlustige familie Firefly te omsingelen. Een uiterst gewelddadige schietpartij waarbij veel bloed vloeit is het resultaat. Baby (een rol van Sheri Moon Zombie) en Otis (een maniakale Bill Moseley) weten te ontsnappen, terwijl Moeder Firefly (Leslie Easterbrook) gevangen wordt gezet door sheriff John Wydell (William Forsythe). Baby en Otis zoeken ondertussen Captain Spaulding (Sid Haig) op, de vader van Baby. Gedrieën slaan ze op de vlucht voor de wet, een spoor van lijken achterlatend. Ze vinden onderdak bij Charlie Altamont (Ken Foree). Ondertussen is John Wydell een persoonlijke klopjacht gestart om “The Devil’s Rejects” te vinden en zo zijn broer te wreken die ooit een slachtoffer was van de psychopathische familie.

Rob Zombie, een man met zo\'n naam kan maar één ding zijn en dat is fan van horrorfilms. Dat is dan ook precies wat hij is en nadat hij al naam had gemaakt in de muziek kwam hij in 2003 met zijn eerste zelf geregisseerde en geschreven horrorfilm op de markt. Deze House of 1000 Corpses was duidelijk het werk van een fan en bevatte enkele goede horrorscènes. Toch was de film over de gehele linie wat zwak dankzij het matige verhaal en doordat Zombie teveel komedie-elementen in de prent verwerkt had. Toch waren er genoeg fans om een vervolg te kunnen maken, het hier besproken The Devil’s Rejects. Het vervolg speelt zich enkele maanden af na de gebeurtenissen in de eerste film en we zien hoe de politie het huis van de gestoorde familie heeft omsingeld. Drie leden van het gezin weten te ontsnappen en trekken door Amerika om uit de handen van de politie te blijven. Dit is gelijk ook het grootste verschil met het eerste deel dat zich voornamelijk in het huis van de familie afspeelde. Ook is duidelijk te zien dat de film vele malen beter genoemd kan worden dan zijn voorganger. Alles wat Zombie probeerde te doen in het eerste deel, maar niet lukte, komt hier wel goed uit de verf. De film ademt jaren \'70 horror uit en is een welkome stap terug in de tijd waarin volgens veel fans enkele van de beste en vooral realistische horrorfilms gemaakt werden. Net als in het eerste deel zijn er ook in deze film nog enkele grappige scènes te vinden en leuke momenten, maar over het algemeen is de toon wat serieuzer en komen deze momenten niet geforceerd over. En hoe zit het dan met de gore en echt horror, uiteraard een belangrijk onderdeel bij een prent zoals deze. Hierover kunnen we zeggen dat dit allemaal dik in orde is. Er zitten enkele scènes in de film waar zelfs de meest diehard horrorfan wel even moet slikken en Zombie laat alles zien in volle glorie, ook een groot pluspunt. Het verhaal is verder vrij simpel, maar de manier waarop alles geschoten en geschreven zorgt ervoor dat je als kijker constant vermaakt blijft. Zombie had verder de beschikking over een uitstekende cast en de drie hoofdrolspelers uit House of 1000 Corpses keren terug voor dit vervolg. Vooral Sid Haig zet een erg overtuigende rol neer en als kijker geloof je gewoon dat hij een maniakale clown is en één die je niet graag tegen zou komen op een kinderfeestje. Verder krijgt Bill Moseley de kans zijn rol wat verder uit te diepen en dit levert enkele prachtige scènes op. Het derde lid van de familie, dochter Baby, wordt wederom neergezet door Sheri Moon Zombie, je raadt het al vrouw van regisseur Rob. Over de gehele linie worden deze rollen wat serieuzer gespeeld en dit zorgt ervoor dat de personages realistischer en dus enger overkomen. De cast wordt aangevuld met William Forsythe die de rol van een sheriff speelt wiens broer is vermoordt door de moordlustige familie. Hij kan met recht een aangename aanvulling genoemd worden op de toch al indrukwekkende cast en zet zijn rol prima neer.
The Devil’s Rejects is een film die voor iedere horrorfan is aan te raden. Regisseur Rob Zombie heeft duidelijk geleerd van zijn fouten in het eerste deel en levert een heftige film op die in meerdere vlakken doet denken aan de horrors van de jaren \'70. Een dikke aanrader dus voor fans van het genre.

NB: Bovenstaande tekst is afkomstig van onze eerder bespreking van de Special Edition.

Genre: Horror, Misdaad, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 104 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504071119

• Ook verkrijgbaar

Het originele formaat van de film is 1.85:1, maar staat hier in 1.78:1 anamorf op de schijf, iets wat een te verwaarlozen verschil is. Wat zeker bijdraagt aan de jaren ’70 sfeer en look die de film heeft, is het uiterlijk van de geschoten plaatjes. Hierbij zit er nogal een verschil in kwaliteit in de scènes die binnen en buiten geschoten zijn, wat ook te maken heeft met de op dat moment gebruikte camera. De buitenopnames (met name die bij daglicht) ogen nogal grof doordat er veel filmgrain aanwezig is en ogen de kleuren alsof het hier echt een jaren ’70 betreft. De detaillering en het zwartniveau is hier uitstekend , maar het contrast is in deze scènes aan de hoge kant. De scènes die zich binnen afspelen of buiten bij nacht zijn weer van een andere (goede) kwaliteit. De kleuren zijn hier wat minder dof en ook is er een stuk minder grain aanwezig. Ondanks dat het hier om de donkere beelden gaat, blijft alles goed zichtbaar en prima te volgen. Dit komt door het solide zwartniveau en door de goede detaillering. Over het algeheel kan er gesproken worden van een beeld dat een hele ruime voldoende verdient. Het verhaal kent 12 chapterstops en heeft een duidelijk leesbare, optionele Nederlandse ondertitelspoor meegekregen die op de juiste hoogte in het beeld is geplaatst.

Maar liefst twee audiotracks heeft deze DVD meegekregen en wel een Dolby Digital 5.1 EX track (384 kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s), beiden in de originele Engelse taal. Beide tracks klinken algemeen genomen erg goed en mooi ruimtelijk door prima gebruik van de aanwezige kanalen, waardoor een dreigende en verontrustende sfeer wordt opgeroepen. De goed te volgen dialogen klinken helder en komen, zoals het hoort, uit de centerspeaker. De voorste speakers geven een mooi breed stereo geluidsbeeld weer, waarbij de heerlijke muziek (van o.a. Terry Reid en Lynyrd Skynyrd) en overige geluiden prima weergegeven worden. Ook de surrounds doen goed hun werk door het mooi laten horen van de omgevingsgeluiden en dan met name tijdens de meer actievollere scènes. Het LFE kanaal tenslotte dient op een juiste manier ter ondersteuning met een mooi, diep laag. Het is lastig om een duidelijke voorkeur uit te spreken voor één van de twee tracks, maar de DTS track “wint” in dit geval vanwege een voller geluid.

Het menuscherm wordt anamorf in het formaat 1.78:1 weergegeven met achtergrondgeluid in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Als je extra’s met betrekking deze film wilt zien, kunnen we je de Special Edition aanraden, want deze schijf heeft alleen de volgende items meegekregen:

Trailer (0:30 min.)
De bioscooptrailer van de film, vertoont in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf met een Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) audiospoor en Nederlandse ondertiteling.

Ook Verkrijgbaar
Een drietal trailers van andere producten van Paradiso.

Verder wordt er gerept over deleted scenes op de hoes, maar die zijn nergens terug te vinden.

Voor de horrorliefhebbers was Rob Zombie geen onbekende verhaal na het verschijnen van diens uitstekende debuut House of 1000 Corpses dat duidelijk naar meer smaakte. Dat meer is er nu in de vorm van het vervolg, The Devil’s Rejects. Deze film kent echter minder horrorelementen ten opzichte van de eerste, maar daarvoor in de plaats zijn er wel meer diepgang en stijlelementen te bespeuren. De film verhaalt over een moordlustige familie en een sheriff die ze op de hielen zit, stuk voor stuk karakters die door de acteurs goed worden ingevuld. Op het gebied van beeld en geluid presteert deze film uitstekend. Als het je om extra’s gaat, verdient de eerder verschenen Special Edition de voorkeur. Voor wie alleen in de film geïnteresseerd is, kan deze uitgave uitkomst bieden. De horrorfan moet deze film zeker één keer gezien hebben om zelf te kunnen oordelen of de twee door deze film gewonnen Scream Awards (waaronder die voor beste horror) terecht zijn.