Neverwas

01-03-2007

6.9

Neverwas (DVD)

Zach Riley (Aaron Eckhart) zegt zijn universitaire baan op om te gaan werken in de psychiatrische instelling Millwood waar zijn vader T.L. Pierson (Nick Nolte), schrijver van het beroemde kinderboek Neverwas, jaren geleden overleed. In het gesticht ontmoet Zach de oude schizofrene patiënt Gabriel Finch (Ian McKellen), die denkt dat hij een personage is uit het boek Neverwas en dat het magische land dat erin wordt beschreven echt bestaat. Zach wil meer weten over zijn vader en het kinderboek, maar al snel verandert zijn interesse in een obsessie. Hoe heeft zijn vader zijn laatste jaren in het gesticht geleefd? En belangrijker, hoe hij is gestorven? Met behulp van Gabriel en een jeugdvriendin (Brittany Murphy) gaat Zach op zoek naar de verborgen geheimen achter de fantasiewereld die zijn vader heeft geschapen… Wat als Neverwas echt bestaat?.

Neverwas is het regiedebuut van regisseur en schrijver Joshua Michael Stern. In basis is het verhaal een soort sprookje. Een fictief verhaal over een fantasiewereld die zijn basis vindt in een kinderboek. Fictief omdat zowel het kinderboek genaamd Neverwas en de schrijver verzonnen zijn. De film doet een beetje denken aan Finding Neverland van regisseur Marc Forster. In Finding Neverland staat de fantasiewereld van Peter Pan centraal. En het is alom bekend, als kind maken we ons allerlei voorstellingen van de fantasiewereld zoals die in (kinder)boeken wordt beschreven. In onze fantasie maken we zelfs deelgenoot uit van de opgeroepen fantasiewereld. Maar als we groter worden, zo leert ons het verhaal van Peter Pan, dan geloven we niet meer in deze fantasiewereld. Volwassen mensen die nog wel geloven in de fantasiewereld, beschouwen we niet als normaal. Zo ook in het verhaal van Neverwas. De psychiatrische patiënt Gabriel, een schitterende rol van Ian McKellen, claimt dat de fantasiewereld uit een beroemd kinderboek werkelijk bestaat en dat hij daar al meerdere malen is geweest. Natuurlijk ben je dan rijp voor een psychiatrische behandeling. Maar is de man nu werkelijk gek? De zoon van de schrijver, die zelf ook psychiater is geworden, begint een zoektocht naar deze fantasiewereld. Wat feitelijk een ontdekkingstocht over zijn eigen jeugd wordt, waarin hij meer leert over de laatste levensjaren van zijn vader.
Debuterend regisseur Joshua Michael Stern heeft voor zijn eerste film de beschikking over een indrukkwekkende cast. Prima hoofdrollen worden gespeeld door Aaron Eckhart en Ian McKellen. In de ondersteunende rollen namen als Brittany Murphy, William Hurt, Nick Nolte, Jessica Lange en Alan Cumming. Toch is deze uitstekende cast geen garantie voor een topfilm. Belangrijkste minpunt is dat de film met verhaal en karakterontwikkeling teveel op de vlakte blijft en daardoor nergens indruk maakt. De cast doet zijn best er een goede film van te maken. Vooral Ian McKellen zet een zeer fraaie rol neer als de schizofrene patiënt Gabriel. De stijlvolle cinematografie van cineast Michael Grady heeft een belangrijke rol in de realisatie van een warme sfeer in de film. Grady heeft de fraaie natuur van Britisch Columbia in Canada, waar de film is opgenomen, omgezet in fraaie sfeervolle beelden. Als debuutfilm is Neverwas een goede prestatie, waarin de ontdekkingstocht naar de sprookjeswereld uit een kinderboek de basis is voor een andere ontdekkingstocht.

Genre: Drama, Fantasy
Jaar: 2005
Speelduur: 98 min
EAN: 8715664039779

• Reclametrailers

De film staat in het breedbeeldformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. Tja, en dat is nou een tegenvaller! Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 2.35:1. Dus helaas hebben we te maken met een pan & scan versie van de film. Een versie waarbij het filmbeeld zodanig is bijgesneden, dat deze beeldvullend is op een breedbeeld weergever. En transfer die waarschijnlijk gebaseerd is op een master van een commerciële betaalzender die films bijna altijd beeldvullend willen uitzenden. Met als gevolg dat de door de regisseur bedoelde beelduitsnede geweld is aan gedaan. Het pan & scan betekent dat er zonder pardon links en rechts beeld is afgesneden.
Dat is temeer jammer, omdat de kwaliteit van het beeld verder redelijk goed is. Kleuren zien er natuurlijk en helder uit. Contrast is goed. Het beeld oogt wat soft, onder andere als gevolg van de grovere korrel van het beeld. De flashback scènes zien er gestileerd uit, waarbij kleurenpalet en scherpte aangepast zijn. Als geheel heeft de transfer wel een fraai ogend filmische aanblik. De film is verdeeld in 7 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij de Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (448 kb/s). De soundtrack klinkt voldoende ruimtelijk met de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De frontspeakers geven de muziek een goede stereospreiding. De surrounds zorgen heel subtiel voor de ruimtelijkheid. De overige filmgeluiden komen met nadruk uit de voorste speakers, ook hier subtiel gebruik van de surroundspeakers. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker.

Zoals gebruikelijk start de DVD met enkele promotionele trailers. Deze trailers zijn ook te vinden onder de menukeuze Also/soon on DVD. Extra’s heeft deze release niet.

In Neverwas speelt Aaron Eckhart de zoon van de schrijver van een beroemd kinderboek. Als hij in contact komt met een schizofrene patiënt, die claimt in het magische land te zijn geweest, begin hij een zoektocht naar deze fantasiewereld. Het wordt een zoektocht naar zijn eigen jeugd. Andere hoofdrol wordt uitstekend gespeeld door Ian McKellen. Het beeld heeft van deze Dutch Filmworks uitgave heeft niet de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1, maar is aan de zijkanten bijgesneden tot het 1.78:1 breedbeeld formaat. De verdere kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. De kwaliteit van de Dolby Digital 5.1 surroundtrack is voldoende. Behoudens een aantal promotionele trailers heeft deze release geen extra’s.