Promise, The

02-03-2007

6.5

Promise, The (DVD)

Qingcheng doet als klein meisje een belofte aan een zeer jonge krijgsheer, maar houdt deze niet. Een mysterieuze fee geeft haar een keuze: blijven leven in armoede of in ruil voor rijkdom en schoonheid zullen alle mannen die zij lief heeft sterven. Qingcheng kiest voor rijkdom. Twintig jaar later is Qingcheng (Cecilia Cheung) prinses en concubine van de koning. Generaal Guangming (Hiroyuki Sanada) vecht met het leger van de koning een strijd tegen barbaarse troepen als hij wordt opgeroepen om de koning te beschermen tegen diens belager Wuhuan (Nicholas Tse). Die is het koninklijk paleis binnengedrongen en staat op het punt om de koning te verslaan. Guangming gaat met zijn persoonlijke slaaf Kunlun (Dong-Kun Jang) op pad, maar wordt onderweg tegengehouden door de Sneeuwwolf. Kunlun moet alleen verder om de opdracht uit naam van de Generaal te vervullen, maar in plaats van de koning te beschermen, doodt hij hem. Dit tot genoegen van prinses Qingcheng. Zij vlucht met Kunlun het paleis uit, denkend dat het Generaal Guangming is, die haar gered heeft. Kunlun leeft nu in tweestrijd. Moet hij Qingcheng in die waan laten of haar de waarheid vertellen?

The Promise van regisseur Chen Kaige (Farewell to My concubine) is een Chinees sprookje met oorverdovend visueel spektakel. Inhoudelijk valt er hier en daar nog wel wat op aan te merken, maar het uiterlijk vertoon is enorm. Dat is meteen ook het manco van deze film. Het scenario is door Kaige zelf geschreven en daar had hij best wat hulp bij kunnen gebruiken. Het eerste uur is het verhaal erg rommelig en springt het te vaak van de hak op de tak. Karakters worden niet volledig of pas zeer laat in de film uitgewerkt en de dialogen zijn bij vlagen ingewikkeld en pathetisch. Het verhaal is al redelijk moeilijk te volgen en zulke, weinig toegankelijke dialogen, maken het er niet makkelijker op. Pas in de tweede helft wordt het tempo iets lager, is het verhaal een stuk gestroomlijnder en komen de diverse verhaallijnen samen.
De aandacht ligt in deze film teveel op het visuele aspect, waardoor het verhaal niet duidelijk genoeg overkomt. Het thema van persoonsverwisselingen in films is natuurlijk niet nieuw. Regisseur Kaige weet hier echter geen nieuwe draai aan te geven. Ook de uit het westerngenre ontleende shoot-out aan het einde van de film is niet vernieuwend, maar wel mooi gefilmd.
Met een budget van bijna 28 miljoen euro is deze film tot op heden de duurste filmproduktie in de geschiedenis van de Chinese cinema. De tijd van de computereffecten (CGI) is ook in de Chinese filmindustrie doorgebroken. Bij The Promise is veel geld gestoken in CGI en visuele effecten. De film bevat veel martial arts vechtscènes zoals we die ondertussen wel kennen uit films als Crouching Tiger, Hidden Dragon of House of the Flying Daggers. Veel springende en tollende vechtersbazen. Ze voeren een prachtig ballet uit, met uitzondering van enkele zeer overdreven sprongtechnieken. Mooi gemaakt, maar origineel is het niet. Een stuk minder van kwaliteit zijn de gebruikte computereffecten. Deze zijn net niet helemaal af en er zijn nog vrij veel oneffenheden te zien. Blijkbaar was het budget of de techniek nog niet toereikend om het helemaal mooi en af te maken. Wie daar doorheen kan kijken, ziet een aardige film, die het echter niet haalt bij Kaige’s voorgangers Farewell to My Concubine of Together.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2005
Speelduur: 98 min
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212193

• Reclametrailers

Vanwege het visuele spektakel is het goed dat men voor het originele beeldformaat van 2.35:1 als DVD formaat heeft gekozen. Natuurlijk staat het anamorf op de disc. Zoals het bij een recente film betaamt zijn er geen beschadigingen of vuil te zien. Over het algemeen ziet het beeld er prima uit. De scherpte is goed, maar niet optimaal. Op enkele plaatsen is edge-enhancement toegepast om de scherpte indruk enigszins te verhogen. De kleuren zijn vol en goed verzadigd. De kleur rood overheerst in kostuums en decor, wat zorgt voor een warme uitstraling. Het contrast en zwart-niveau zijn goed met een prima detaillering. Probleem in het geheel zijn de soms matige CGI-computereffecten. Die zijn niet allemaal even geslaagd en hebben rafelige randjes (zie screenshot 3). Dat haalt de verder prima kwaliteit een beetje naar beneden. Voor de rest een uitstekende transfer, zij het niet helemaal perfect. De DVD heeft een magere 11 hoofdstukken. De optionele (witte) ondertiteling is goed leesbaar en staat netjes geplaatst in beeld.

Het geluid van deze DVD is een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s). Het geluid van de film is prachtig en komt uitstekend over op DVD. Het klinkt helder, zuiver en zeer gedetailleerd. Dialogen komen netjes uit het centerkanaal, geluidseffecten, muziek en atmosfeergeluiden komen uit zowel front- als achterkanalen. De atmosferen hadden misschien iets harder in de mix mogen staan, maar dit kan een stilistische keuze zijn. Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van het LFE-kanaal, wat een mooi vol en diep laag voortbrengt. Het enige westerse tintje aan deze film is de filmmuziek van Klaus Badelt. Hij heeft een prachtige, sfeervolle score gecomponeerd, die erg klassiek aandoet en weinig Chinese invloeden kent.

Deze DVD heeft geen menuscherm. De hoes vermeldt wel een hoofdstukindeling, maar deze bevindt zich niet op de DVD. Behalve wat “verplichte” trailers aan het begin van de film (die te skippen zijn via de afstandsbediening) heeft deze DVD geen extra’s.

Het jonge meisje Quincheng krijgt van een fee de keuze: of arm blijven of rijk worden, maar dan zullen alle mannen die zij liefheeft sterven. Toch kiest Quincheng voor rijkdom. Twintig jaar later is ze de concubine van de koning. Die word per ongeluk gedood door Kunlun, de persoonlijke slaaf van generaal Guangming, die de outfit van de generaal draagt. Quincheng is Kunlun dankbaar voor het doden van de koning, maar is in de veronderstelling dat de generaal de koning heeft gedood.
The Promise is een oogverblindend visueel spektakel, maar het verhaal kent z’n gaten en onduidelijkheden. Regisseur Chen Kaige heeft meer oog voor het visuele en dat maakt deze film bij vlagen moeilijk te volgen. De beeld- en vooral geluidskwaliteit zijn prachtig, maar de CGI effecten zijn lang niet allemaal af en zien er rommelig uit. Behalve enkele ‘verplichte’ trailers kent deze DVD geen extra’s. Al met al een redelijke film met een technisch prima kwaliteit. Liefhebbers van de Aziatische cinema en martial arts films zullen zeker hun plezier kunnen beleven aan deze film.